Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej på er!

Jag har en lite annorlunda fråga som jag väldigt gärna vill ha hjälp med.

När vi är hos mina svärföräldrar utomlands (öst) så behöver vi en större bil än den vi har nu och jag har tittat på en XC90 T6 2003 som har lite osäker mätarställning (mer om det snart). Vi är här några veckor per år och vi kommer inte köra mer än ca 200 mil per år.

Vi behöver sju sittplatser och plats för baggage. Vi vill inte lägga så mycket pengar på ett köp. Bilhandeln i detta land är inte riktigt sig lik den svenska, om man säger så... Prissättningen avspeglar inte skick, miltal eller årsmodell och därför är det svårt att hitta bra bilar.

Nu har vi dock hittat en XC90 T6 från 2003 som ser välhållen ut på bilderna (den finns en och en halv timmes resväg härifrån). Bra utrustning men AC bak bl.a. Navigatorn ger jag inte mycket för. Om lacken är "tvättrepig" så är det något som går att polera, så det stör mig inte heller. Drivlinan däremot, där ligger mina tankar.

Den är från början såld i USA (den har miles och Farenheit och FM-radio med 200 MHz-steg) och sedan importerad. Att den har miles/Farenheit stör mig inte. Däremot uppger annonsen 240 000 km, alltså 24 000 mil. Om ägaren läst av instrumenten rakt av så är det miles och då har den helt plötsligt gått ca 386 000 km, alltså 38 600 mil. På något sätt stör det mig egentligen inte heller, men jag vill veta.

Men, nu till min egentliga fråga i rubriken. Oavsett om den gått 24 000 eller 38 000 mil så tänker jag att "har det klarat så mycket borde den klara 200-300 mil per år också under 7-8 år till". Främst tänker jag på växellådan som i denna är den GM-låda som ratas och där det sägs att "alla" går sönder. Men, har bilen klarat så många mil så kanske den har fått en "bra" låda, eller blivit åtgärdad i USA på garantin? Själva motorn är det ju inget större fel på som sådan om man sköter den (olja, filter, tändstift, kamrem etc). Det finns en stor seriös Volvoverkstad där vi bor med Vida-koppling och allt, så dit kommer jag lämna den varje år för en underhållsservice och eventuella reparationer.

Hade det funnits en 2.5T, 3.2 eller V8 i samma prisintervall och hyfsat nära hade jag valt en sådan, men nu finns "bara" den här. Förbrukningen är inte något jag bryr mig om eftersom det är så lite vi kör. Bensinen kostar hälften här jämfört med Sverige.

Så vad tror ni? Har jag en poäng i att den borde klara flera år framöver om JAG fortsätter vårda den? Det jag funderar mest på är om lådan helt plötsligt bara skär ihop. Vi drar inget släp/husvagn och jag kör lugnt och mjukt. Mycket stadskörning.

Jag har läst många trådar om GM-lådan i T6:or från -03 som skär efter 7-8 tusen mil, en del ännu tidigare och den värsta var en låda som skar efter 1 mile, ja det är sant. Ägaren körde ut från bilhandlaren med en helt ny XC90 och efter ca 1 mile så skar växellådan. Han var imponerad!

Jag har läst om folk som spolat lådan och fått problem. Jag har lästom folk som spolat lådan och den går hur bra som helst. Det känns som att lådan borde gett upp för länge sedan om den var dålig från början. Jag har inte läst underhållsschemat från Volvo för just den här modellen (vet inte var jag hittar ett sådant), så jag vet inte om det finns med oljebyte för lådan där.

Om någon av er har serviceschema för modellen så får ni gärna PM:a mig.

Vi ska förhoppningsvis åka och titta på den (och kanske köpa) på fredag.

Jag bifogar några bilder på inredningen så ser ni att den ser välhållen ut invändigt för att vara från 2003 och ha gått 24 eller 38 tusen mil. Bilderna utvändigt är så dåliga så det säger inte mycket alls.

Jag tar tacksamt emot tankar kring drivlinans potentiella hållbarhet givet bilens körsträcka och förväntad körsträcka.

Förklaring till ikonerna på bilderna:
Säljaren har inte köpt den för att direkt sälja vidare med vinst och säljaren vill inte sälja till någon som vill köpa för att direkt sälja vidare med vinst, alltså säljer han bara till seriösa köpare som vill ÄGA bilen.

Mätarställningen är inte manipulerad (i detta fall kanske felberäknad, men det är inte ovanligt här med tanke på att så många importeras från USA). Däremot är det riktiga värden.

Däcksparkare göre sig icke besvär (gubben med brillor)

Prutning sker "över huven" (den gillar jag;-))

Den är inte krockad eller omlackad

Den har stått mestadels i garage när den inte körts.
11803893_7.jpg
11803893_7.jpg (89.2 KiB) Visad 2385 gånger
11803893_1.jpg
11803893_1.jpg (82.79 KiB) Visad 2385 gånger
11803893_3.jpg
11803893_3.jpg (90.5 KiB) Visad 2385 gånger
Stort tack på förhand!

/Fredrik

PS: Jag kan, som kuriosa, nämna att jag funderade på att köpa en XC90 i Sverige "så man vet vad man får" och importera, men när vi räknade på det skulle bara importskatten landa på ca €14 600 (€5 per kudikcentimeter!) för en T6:a. Till det skulle andra skatter, tullar och avgifter tillkomma (ca €1500-2000 till). Så det är ju bara att glömma...
Det där blir ju en chansning. Bilar exporterade från USA till öst kan vara lite allt möjligt. Och bilar som står mycket kan få knepiga fenomen. Så i slutänden det som bestämmer är väl om man tycker att köpesumman är mycket pengar eller inte. Är den bara tillräckligt billig så kan man ju chansa eftersom man inte kommer kunna veta något om tillförlitligheten förens efteråt.
Alla bilar här är chansningar. Vilka fenomen kan uppstå på bilar som står länge? Priset är i toppen av vad vi kan tänka oss att betala.

/Fredrik
Överväg att hyra en bil de 200-300 milen du planerar att köra om året är mitt förslag.
Användarvisningsbild
av frasse4
Som Denlilleelake säger så är nog den mest ekonomiska lösningen att hyra en bil när ni är där, men man måste ju även väga in att det kan kännas skönt att ha sin egen bil och inte oroa sig för slitage på samma sätt. Men då ska man ha intresset och kontrollera alla kringliggande kostnader som skatt, försäkring och besiktning som man inte kommer undan. Jag köpte ju själv en gammal 940 som jag använder när jag är i Thailand några veckor på år. Här är några saker som jag bytt till följd av att bilen står still länge:
# Batteri
# Bromsok bak
# Bakre tätning växellåda
# Kompressor till AC måste bytas nästa år då den läcker i axeltätningen

Risken med att köpa en "ovanlig" bilmodell är att det blir svårt att bli av med den snabbt om man skulle behöva...
av LaRy
Intressant! Du säger att den inte är krockad. Jag tänker på alla amerikanska vrak som är skrotade i USA och sedan repareras och registreras i något östland. Kolla med Carfax. Vad jag förstått har de god koll på bilar som rullat i USA.
Man kan ju alltid fundera på varför en amerikansk bil skulle hamna i Europa.
av MickeM
Om man nu verkligen behöver bil för 300mil/år, så köp en så ENKEL bil som möjligt. Inte en fullutrustad SUV med prestandamotor. Där får du ett pengaslukhål!
En för landet ovanlig och komplicerad turboXC90, dessutom med erkänt problemtyngda automatlådan, OCH som grädde på moset importerad från staterna. Hugaligen!
Alla varningsklockor skapar rena tinnitus i huvudet...
Användarvisningsbild
av frasse4
MickeM skrev:Om man nu verkligen behöver bil för 300mil/år, så köp en så ENKEL bil som möjligt. Inte en fullutrustad SUV med prestandamotor. Där får du ett pengaslukhål!
En för landet ovanlig och komplicerad turboXC90, dessutom med erkänt problemtyngda automatlådan, OCH som grädde på moset importerad från staterna. Hugaligen!
Alla varningsklockor skapar rena tinnitus i huvudet...
Det låter som ett väldigt klokt resonemang!

Mätt tjockleken på bromsskivorna fram, […]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]