- mån 22 jul 2019, 15:53
#1327952
Hej forumvänner!
Har en Volvo XC70 D5 modellår 2011.
November 2016 bytte jag startbatteriet på bilen efter att den en morgon inte orkade igång. Bytte till ett nytt Volvo original.
Nu har bilen sedan en tid tillbaka börjat varna för låg batterinivå i displayen om man har tändningen i radioläge några minuter.
Är batteriet redan kass igen?!
Bilen har ju dieselvärmare som används ofta vid kallt väder och jag vet att dessa är "elaka" mot batterier. Men å andra sidan så är mina normala körsträckor/tid 20-25km / 25-30min och jag laddar batteriet med en ctek smartladdare 1-2ggr/månad, så borde det inte hålla längre än 2-3år?
Nu har jag hittills inte haft några problem med att starta bilen så jag är ändå lite tveksam till att direkt köpa nytt batteri.
Har googlat lite och då fått tips på att se hur lågt spänningen sjunker när man startar. Riktlinjerna skulle då vara att om det sjunker under 10v så är batteriet kass.
Jag testade detta och spänningen sjönk inte under 10v. Tror det var ca 10,3 som lägst jag kunde utläsa.
Har testat mäta med bilen avstängd och tändningsläge 2 (halvljus på). Ligger då på ca 12,0v. Lite lägre i början när tändningen precis slagits på och lite högre efter ca 10 sek.
När bilen börjat varna för låg batterinivå i radioläget har jag mätt spänningen till ca 12,3v. Ska den varna vid denna nivån?
Har en Volvo XC70 D5 modellår 2011.
November 2016 bytte jag startbatteriet på bilen efter att den en morgon inte orkade igång. Bytte till ett nytt Volvo original.
Nu har bilen sedan en tid tillbaka börjat varna för låg batterinivå i displayen om man har tändningen i radioläge några minuter.
Är batteriet redan kass igen?!
Bilen har ju dieselvärmare som används ofta vid kallt väder och jag vet att dessa är "elaka" mot batterier. Men å andra sidan så är mina normala körsträckor/tid 20-25km / 25-30min och jag laddar batteriet med en ctek smartladdare 1-2ggr/månad, så borde det inte hålla längre än 2-3år?
Nu har jag hittills inte haft några problem med att starta bilen så jag är ändå lite tveksam till att direkt köpa nytt batteri.
Har googlat lite och då fått tips på att se hur lågt spänningen sjunker när man startar. Riktlinjerna skulle då vara att om det sjunker under 10v så är batteriet kass.
Jag testade detta och spänningen sjönk inte under 10v. Tror det var ca 10,3 som lägst jag kunde utläsa.
Har testat mäta med bilen avstängd och tändningsläge 2 (halvljus på). Ligger då på ca 12,0v. Lite lägre i början när tändningen precis slagits på och lite högre efter ca 10 sek.
När bilen börjat varna för låg batterinivå i radioläget har jag mätt spänningen till ca 12,3v. Ska den varna vid denna nivån?
/ Tomas