Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej forumvänner!
Har en Volvo XC70 D5 modellår 2011.
November 2016 bytte jag startbatteriet på bilen efter att den en morgon inte orkade igång. Bytte till ett nytt Volvo original.
Nu har bilen sedan en tid tillbaka börjat varna för låg batterinivå i displayen om man har tändningen i radioläge några minuter.
Är batteriet redan kass igen?!
Bilen har ju dieselvärmare som används ofta vid kallt väder och jag vet att dessa är "elaka" mot batterier. Men å andra sidan så är mina normala körsträckor/tid 20-25km / 25-30min och jag laddar batteriet med en ctek smartladdare 1-2ggr/månad, så borde det inte hålla längre än 2-3år?

Nu har jag hittills inte haft några problem med att starta bilen så jag är ändå lite tveksam till att direkt köpa nytt batteri.
Har googlat lite och då fått tips på att se hur lågt spänningen sjunker när man startar. Riktlinjerna skulle då vara att om det sjunker under 10v så är batteriet kass.
Jag testade detta och spänningen sjönk inte under 10v. Tror det var ca 10,3 som lägst jag kunde utläsa.
Har testat mäta med bilen avstängd och tändningsläge 2 (halvljus på). Ligger då på ca 12,0v. Lite lägre i början när tändningen precis slagits på och lite högre efter ca 10 sek.

När bilen börjat varna för låg batterinivå i radioläget har jag mätt spänningen till ca 12,3v. Ska den varna vid denna nivån?
av Rådlös
Det här med varning i radioläget är lite "både hängslen och livrem". I min V70 stänger den av radion. Jag har inget minne av någon text eller liknande. Nu har jag inte mätt på batteriet i detta läget, men det gick att starta bilen utan något problem när den själv hade stängt av radion.
Det kanske skall tolkas så här: "Om du fortsätter köra radion så här kommer du att tömma batteriet. Därför föreslår vi att du (vi) stänger av radion. MVH Volvo."
Men om du vill ha bergkoll på batteriet så finns det ju batteritestare nu för tiden. På Biltema har dom någon hobbymodell för ungefär en femhundring och lägger du på några hundringar så får du en proffsmodell. Dom talar om vad batteriet går för.
Antag att man använder bilen i jobbet och att det är tämligen viktigt att bilen startar, eller att man har flera bilar för olika ändamål, då kan nog en sådan batteritestare var en bra investering. Man får en föraning om att det kan vara dags att se sig om efter ett nytt batteri.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Jo min tänder Infolampan, har en bild på ett batteri och texten Låg batterinivå.
En batteritestare är nog en bra sak att skaffa. Trodde dock att man fick ge tusenlappar för en proffsmodell.
Biltema har mycket riktigt en för 500kr och en "pro" för 650kr.
Ska nog skaffa någon av dem.
Du tror inte det är något fel på batteriet alltså? Kan inte minnas att det varit så känsligt för att köra radio en stund tidigare. Borde inte bränslevärmaren ta mer? Den kör man ju ofta över 30min vindertid. Någon som vet hur mycket ström som åtgår när värmaren kör?

Kom på att det finns ett recond-läge på på min Ctek-laddare som jag nu startat. Har mätt i recondfasen och där matar den på med över 15v. Vi får väl se om det ger något.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bränslevörmaren tar väl runt 60 Watt när den går.

Mer när den ska tända glödspiralen. Och mer när den startat kupefläkten för att avisa rutor och värma kupén.

Jag tillhör ju den gamla stammen som fått lära mig att det absolut elakaste man kan göra mot ett bilbatteri är att suga ur ström när batteriet är iskallt.

Så javisst, det är inte ovanligt att man kan köra slut på ett nytt batteri på 2 år om man kör värmaren ofta även om man ubderhållsladdar i helgerna.
av Peaky
Jag har samma fenomen på min v70d4 2016 att står jag nån/ett par minuter med bilen på och radio osv så varnar den för låg batterinivå.

Nu vet jag inget om historik ang användning av värmare/batteriet i min bil då jag haft den i 6mån och använde själv värmaren när jag köpte den i feb men monterade omgående ctek laddare och laddade 1-2ggr per vecka.

Körde 30 mil i fredags och när jag var hemma och var in på jobbet 2 min med bil igång med radion osv så visade den låg batterinivå direkt jag kom ut.

Ska testa och mäta upp det någon dag få se om det visar nåt konstigt annars kanske det är dags för ett nytt om det är orginal batteriet från tillverkning som sitter i så har det gått 4 år nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dagens batterier är ofta bra och håller i många år. Spänningen (volten) sjunker när en förbrukare är på och jag förmodar att det är volten som mäts när den larmar. Detta säger inte så mycket om kapasiteten i batteriet (mäts i ampertimmar Ah) då volten stiger ganska snabbt igen om du stänger av radion. Radion tar inte så mycket ström, men en tillkopplad extra förstärkare kan vara en "strömtjuv"
Tänk också på att en start av motorn tar upp till en halv mil att fylla på, är det flera starter på kort tid så kanske batteriet inte hinner "fyllas på" ordentligt om man bara kör kör korta sträckor
av William85
Min varnade också förjämnan under sista halvåret av batteriets liv. Men sen när förra höstens första frostnatt kom så blev allt svart när jag skulle starta bilen en morgon. Stendöd.

Köpte nytt batteri på Biltema och sen dess har inte ”låg batterinivå” visat sig :-)

Min bils förra/ första batteri höll ca 3 år utan att kag vet hur första ägaren använt bränslevärmare m.m.

Jag kör väldigt mycket dieselvärmare per körd km så jag laddar minst 1 gång i veckan vintertid. Får se hur länge det klarar sig :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tis 23 jul 2019, 11:16 Dagens batterier är ofta bra och håller i många år. Spänningen (volten) sjunker när en förbrukare är på och jag förmodar att det är volten som mäts när den larmar. Detta säger inte så mycket om kapasiteten i batteriet (mäts i ampertimmar Ah) då volten stiger ganska snabbt igen om du stänger av radion. Radion tar inte så mycket ström, men en tillkopplad extra förstärkare kan vara en "strömtjuv"
Tänk också på att en start av motorn tar upp till en halv mil att fylla på, är det flera starter på kort tid så kanske batteriet inte hinner "fyllas på" ordentligt om man bara kör kör korta sträckor
Tror inte dagens batterier är sämre.

Det är nog mer så att man pular bilen full med saker som suger ur batteriet när bilen inte är igång och ingen laddning sker t.ex. Fjärr, Alarm, OnCall,Värmare,Keyless,StartStop osv.

Allt det går hårt åt batterierna, förr hade ju batteriet bara en uppgift och det var att starta bilen. Så fort den gick igång är det ju generatorn som försåg bilen med all ström.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]