NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej!

Spelar det någon roll i vilken ordning man byter/avluftar bromssystemets respektive kopplingens gemensamma vätska?

Ps. Bromssystemet vet jag ska göras enligt särskild ordningsföljd. Ds.

Mvh :)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Reservoaren med oljan är endaste gemensamma komponent, och sedan det är lite svårt att tömma reservoaren 100%, är det i teorin mera "ren" bromsolja i reservoaren efter sköljning av kopplingens slang och en efterfyllning :nerd:
Men i praktiken spelar det ingen roll.
Och förlorar nån nattsömnen av detta, skölj reservoaren med ny bromsolja, ta bort oljan igen och fyll upp med ny, repeteras intill OCD-symptomen avtar. (inte allvarligt talad)
av adv1
Hej!

Brukar man spola igenom kopplingen samtidigt som man byter bromsvätskan? Jag ska utföra service om några veckor inkl byte av bromsvätska och tänkte om jag då kanske ska spola igenom kopplingen också. Vart sitter nippeln till kopplingen samt är nippeln av samma typ som till bromsoken?

Antar att det är öppna nippel, trycka ner bromspedal samt stänga nippel som gäller?
av Okalettos
Okey.. Anledningen till att jag undrar är att jag ev tänkte lufta kopplingen (ifall det aldrig gjorts i samband med att bromsvätskan bytts)
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]