Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Jag ska byta växellådsolja (V50 1.8F) och undrar det är bäst att oljan är kall vid avtappning eller om den bör vara varmkörd.. Min teori är att om man kört den varm innan avtappning så får man ur mest skräp.. Är det rätt tänkt eller är lådan så fiffig att när oljan blivit kall så sjunker partiklarna ner mot avtappningshålet..?

Om det är rätt tänkt att den bör vara varmkörd (?) , är det då riskfritt att "köra bilen" när den är uppallad eller finns risken att något tar skada, packboxar, axlar, kuggar etc..?
Samt, med eller utan hjul på i så fall?

Mvh :)
av MickeM
Du kan byta med kall olja så här på sommaren. Låt det efterrinna en extra stund annars. Ev partiklar är ju metallspån, så dom sjunker.
Avtappningspluggen är ofta magnetisk, så rengör den. Viss förekomst av pyttemetallspån är vanligt, och inget att få magsår över.

Ska du värma upp oljan uppallad får du stå och gasa länge.
Men lyfter man stadigt upp alla drivande hjul ifrån marken, och stänger av antispinn, så går det bra.
Gasar man länge så kan ABSlampan tändas, eftersom ABS tycker det är orimligt länge med vartalsskillnad och tror något är på tok. Upphissad ska du inte bli rådlös om hjulen spinner olika fort. Går ena sidan det minsta tyngre går det andra fortare.
av Okalettos
Cox.. Ja det vore enklast att åka en sväng ;-) men det jag aldrig skrev är att jag har lagt 3-4h på att pallra upp hela bilen 2-3dm och vill ogärna göra om det ;-)

MickeM.. Okej det låter bra att sommarvärmen gör att man inte behöver köra den varm först :)
Och kör jag bilen på tomgång när jag ändå ska värma motoroljan för byte så kanske lite värme når växellådan också..
av MickeM
Skippa uppvärmning.
Öppna och låt det rinna ur både motor och låda medan du tar en gofika i lugn och ro. Det duger bra det.
Uppvärmd olja är bra, men är främst en kvarleva från när det var rak SAE olja.
Då var det viscositetskillnad som heter duga mellan vinterkall och uppvärmd.

Släpp påfyllningen FÖRE avtappningen.
Dels för inluft under avtappning, men också för att om du inte får loss påfyllning vill du inte tappa ur. Då har du skägget i brevlådan...
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
Japp påfyllnings/nivåpluggen bör alltid lossas först för att slippa fastna med skägget precis som du tipsar :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]