Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg i denna tråd att det finns fästöglor i framsätet för bilbarnstol.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=barnstol

Gäller det alla V70 eller bara de som leverats utan passagerarairbag från fabrik, vår är urkopplad i efterhand?

Jag har försökt känna genom mattan men hittar öglor, har inte lust att skära hål på måfå.
I den tråden länkas det till en instruktion men länken är död, har någon en uppdaterad?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Jon
Jag har ingen aning.

Men svärfar har en gammal 850 och den har öglorna som han fick lov att skära fram. En satt fram rätt högt upp och den andra rätt långt ner så de satt inte symmetriskt.

Dock så har inte den airbag, men jag tror att öglorna ska finnas där någonstans för Volvo är ju säkerheten själv.

Om jag ljuger så bli inte vred :) För det är inte med flit i så fall.
Användarvisningsbild
av henka35
Här finns dom om du har dem i alla fall....
Bild

Min 02:a har inte airbag fram
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#27 skrev:Om det sitter passagerarairbag från fabrik så finns det inga öglor.
Gäller det även senare modeller som har nyckelavstängd krockkudde på passagerarsidan?
av Addict
polcirkeln skrev:
#27 skrev:Om det sitter passagerarairbag från fabrik så finns det inga öglor.
Gäller det även senare modeller som har nyckelavstängd krockkudde på passagerarsidan?
Trots nyckelavstängning skulle jag ALDRIG placera ett barn vid en bomb! Hur kan man garantera att inget antänder krutet när bilen mosas av en lastbil?
Barn ska sitta bakvänt BAK.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Addict skrev: Trots nyckelavstängning skulle jag ALDRIG placera ett barn vid en bomb! Hur kan man garantera att inget antänder krutet när bilen mosas av en lastbil?
Barn ska sitta bakvänt BAK.
Jo, det är ett gott argument. Är lite spänd på att se hur volvo gjort med fästöglorna. Om de själva "litar på" konstruktionen med nyckelavstängningen nog att montera dit fästöglor, eller om nyckelavstängningen är en marknadsgrej som inte på riktigt är tänkt att användas.

I manualen står det "WARNING! Never place a child in a child seat or on a booster cushion in the front seat if the airbag (SRS) is activated." På ett annat ställe "Airbags (SRS) and child seats are not compatible." samt
"You may place:
• A child seat or booster cushion on the
front passenger seat, provided the passenger
airbag is not activated.
• A rear-facing child seat in the rear seat
that uses the back of the front seat as
support."
av MP
en nyckelavstängning e nog inte alltid att lita på
av MP
tror iofs inte att nan kan eftermontera fästöglor fram men vad vet jag :)
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
MP skrev:en nyckelavstängning e nog inte alltid att lita på
Har du belägg för detta? har någon annan belägg för att airbagen löst ut när den varit frånkopplad?
Det är inget påhopp på dig, men man ska granska det som sägs/skrivs kritiskt.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]