- tor 04 jul 2019, 08:13
#1324819
En aktiv nyckel vet inte var du är någonstans, utan måste lyssna hela tiden för att klura ut om du är i närheten av bilen. Att aktivt lyssna efter bilen kräver att mottagaren är på, vilket drar ström - fast inte like mycket som när nyckeln och bilen aktivt snackar med varandra.
RFID-chippet är annorlunda, då den använder radiosignalen från bilen som strömkälla till sin sändare. Men detta funkar bara över väldigt korta avstånd. Samma som SL-kortet till tunnelbanan, radio-chippet på bankkortet, mm.
Fjonsson skrev: ↑sön 16 dec 2018, 15:13 Vanliga nyckeln har ju en fjärrkontroll som klarar av att sända signal 30-40meter. Går ju rimligen åt mer energi än att svara på bilens förfrågan precis utanför dörren tänker jag.Nja... En helt "vanlig" fjärrkontroll är ju stendöd tills du trycker på knappen för att aktivera sändaren i den.
En aktiv nyckel vet inte var du är någonstans, utan måste lyssna hela tiden för att klura ut om du är i närheten av bilen. Att aktivt lyssna efter bilen kräver att mottagaren är på, vilket drar ström - fast inte like mycket som när nyckeln och bilen aktivt snackar med varandra.
RFID-chippet är annorlunda, då den använder radiosignalen från bilen som strömkälla till sin sändare. Men detta funkar bara över väldigt korta avstånd. Samma som SL-kortet till tunnelbanan, radio-chippet på bankkortet, mm.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...