Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Fjonsson skrev: sön 16 dec 2018, 15:13 Vanliga nyckeln har ju en fjärrkontroll som klarar av att sända signal 30-40meter. Går ju rimligen åt mer energi än att svara på bilens förfrågan precis utanför dörren tänker jag.
Nja... En helt "vanlig" fjärrkontroll är ju stendöd tills du trycker på knappen för att aktivera sändaren i den.
En aktiv nyckel vet inte var du är någonstans, utan måste lyssna hela tiden för att klura ut om du är i närheten av bilen. Att aktivt lyssna efter bilen kräver att mottagaren är på, vilket drar ström - fast inte like mycket som när nyckeln och bilen aktivt snackar med varandra.

RFID-chippet är annorlunda, då den använder radiosignalen från bilen som strömkälla till sin sändare. Men detta funkar bara över väldigt korta avstånd. Samma som SL-kortet till tunnelbanan, radio-chippet på bankkortet, mm.
av Xanthopteryx
RFID (passiv) kan faktiskt ha en räckvidd på över tio meter. Nu vet jag inte det funkar i Volvos nyckel men man kan tänka sig att man har en passiv mottagare som startar den aktiva när man kommer in i bilens räckvidd. På så sätt skulle den inte dra någon ström alls när den inte används.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Min nyckel gick sönder. Låste inte längre upp men det gick att starta bilen. Det första drar mer ström än det andra. Nyckeln ska hålla minst 6år.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Idiotiskt att utveckla en sådan nyckel och klämma in ett slutet batteri och som dessutom inte går att ladda! varför körde man inte på rfid teknik som diverse taggar har idag???
av TomasGBG
LazerHawke skrev: fre 05 jul 2019, 12:14 Idiotiskt att utveckla en sådan nyckel och klämma in ett slutet batteri och som dessutom inte går att ladda! varför körde man inte på rfid teknik som diverse taggar har idag???
Jag tycker den är grym. När den inte fungerar längre lämnar jag den i en batteriholk och fortsätter använda de två andra nycklarna.
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]