- tor 04 jul 2019, 09:42
#1324837
Blir två olika inputs här.
1: Vi var i samma sits, hade en V50 2008, två barn (just då 5 och 2 år) och ville byta upp oss till större. Hade siktet på V60 och gärna med hybridteknik (T5 TE förslagsvis) men den var för långt bort så enda alternativet var en V90 som då bara hade T8 som hybrid. Provkörd en T5 (vilket var mest sannolikt kostnadsmässigt att vi skulle köpa) och både jag och sambon var sålda. Beställde kort därefter en V90 T5 R-design efter att ha synat begmarknaden. Just då var skillnaden mot en flång ny och en beggad med i princip samma utrustning drygt 50k så vi valde att gå på helt ny. I dagsläget ser det garanterat annorlunda ut.
VOC är fantastiskt, vi använder det inte SUPERMYCKET men under vinterhalvåret är det guld värt att kunna värma upp bilen från telefonen, med allt från att slippa skrapa rutor till varm ratt och uppvärmd kupé. Hade tidigare hört mycket om hyllningen till rattvärme men inte provat själv och förstod inte grejen, förrän de första kalla mornarna med V90n. Vilken grej!
V90 är lång. Låååång. Huven är också låååång. Jag anser mig ändå relativt flexibel och har lätt för att uppskatta avstånd och annat men i just V90 hade jag inte velat vara utan 360-kameran. Använder den nästan varje gång jag kör bilen. En vän har en V90 med bara sensorer, inga kameror och det är nästan läskigt att parkera den i ett garage.
Pilot assist är en kul grej. Kör man många långresor hade jag definitivt lagt ögat på det tillvalet. Ligga och pressa valfri Europaväg i timmar med Pilot assist gör mig förvånansvärt pigg och klar vid ankomst. Många faktorer spelar förstås in (säten, allmän komfort etc) men det är som natt och dag i min bok.
Tycker också att dynförlängningen är mycket trevlig, den hade jag inte velat vara utan. Jag är ca 175cm så inte nämnvärt lång men att få ett litet extra stöd under låren fram till knävecken är väldigt behagligt. HUD valde vi aktivt bort då jag tyckte det var en störande detalj vilket säkert är en vanesak men nä, har aldrig känt behovet av det under våra ~15 månader med V90.
Lastmässigt? Ja, den sväljer mycket MEN bakrutans lutning har sin uppenbara impact. Det blir strategisk packning på djupet och inte lika mycket på höjden, något som V60 har en lite större fördel kring. Men allt går att lösa och V90 ser riktigt tjusig ut med rätt takbox! ;)
2: Träffade igår en bekant som gått från V90 till V60 (nyss fått sitt andra barn) och har inte ångrat bytet en sekund. V60 känns och ser mer sportig ut och lastar "ungefär samma" enligt honom. Han tycker den är lite mer förfinad. Smaksak kanske?
Han nämnde också att visst, man känner att V60 är något smalare i kupén men inget man störs av, det finns utrymme ändå så att säga.
Angående motorval så beror det lite på vad man är ute efter och har för körmönster, som tidigare nämnts.
Personligen ogillar dieselns karaktär och sambon vägrade diesel (inte mig emot) så valet var självklart. Hade gärna tagit en T6 men då blev det jävligt dyrt istället för väldigt dyrt. Jag kör gärna och tankar gärna så i min bok väger smiles per gallon tyngre än miles per gallon, därav T5. Vi lägger omkring 1200-1500 mil om året.
Det var nog allt jag hade på rak arm. :)
1: Vi var i samma sits, hade en V50 2008, två barn (just då 5 och 2 år) och ville byta upp oss till större. Hade siktet på V60 och gärna med hybridteknik (T5 TE förslagsvis) men den var för långt bort så enda alternativet var en V90 som då bara hade T8 som hybrid. Provkörd en T5 (vilket var mest sannolikt kostnadsmässigt att vi skulle köpa) och både jag och sambon var sålda. Beställde kort därefter en V90 T5 R-design efter att ha synat begmarknaden. Just då var skillnaden mot en flång ny och en beggad med i princip samma utrustning drygt 50k så vi valde att gå på helt ny. I dagsläget ser det garanterat annorlunda ut.
VOC är fantastiskt, vi använder det inte SUPERMYCKET men under vinterhalvåret är det guld värt att kunna värma upp bilen från telefonen, med allt från att slippa skrapa rutor till varm ratt och uppvärmd kupé. Hade tidigare hört mycket om hyllningen till rattvärme men inte provat själv och förstod inte grejen, förrän de första kalla mornarna med V90n. Vilken grej!
V90 är lång. Låååång. Huven är också låååång. Jag anser mig ändå relativt flexibel och har lätt för att uppskatta avstånd och annat men i just V90 hade jag inte velat vara utan 360-kameran. Använder den nästan varje gång jag kör bilen. En vän har en V90 med bara sensorer, inga kameror och det är nästan läskigt att parkera den i ett garage.
Pilot assist är en kul grej. Kör man många långresor hade jag definitivt lagt ögat på det tillvalet. Ligga och pressa valfri Europaväg i timmar med Pilot assist gör mig förvånansvärt pigg och klar vid ankomst. Många faktorer spelar förstås in (säten, allmän komfort etc) men det är som natt och dag i min bok.
Tycker också att dynförlängningen är mycket trevlig, den hade jag inte velat vara utan. Jag är ca 175cm så inte nämnvärt lång men att få ett litet extra stöd under låren fram till knävecken är väldigt behagligt. HUD valde vi aktivt bort då jag tyckte det var en störande detalj vilket säkert är en vanesak men nä, har aldrig känt behovet av det under våra ~15 månader med V90.
Lastmässigt? Ja, den sväljer mycket MEN bakrutans lutning har sin uppenbara impact. Det blir strategisk packning på djupet och inte lika mycket på höjden, något som V60 har en lite större fördel kring. Men allt går att lösa och V90 ser riktigt tjusig ut med rätt takbox! ;)
2: Träffade igår en bekant som gått från V90 till V60 (nyss fått sitt andra barn) och har inte ångrat bytet en sekund. V60 känns och ser mer sportig ut och lastar "ungefär samma" enligt honom. Han tycker den är lite mer förfinad. Smaksak kanske?
Han nämnde också att visst, man känner att V60 är något smalare i kupén men inget man störs av, det finns utrymme ändå så att säga.
Angående motorval så beror det lite på vad man är ute efter och har för körmönster, som tidigare nämnts.
Personligen ogillar dieselns karaktär och sambon vägrade diesel (inte mig emot) så valet var självklart. Hade gärna tagit en T6 men då blev det jävligt dyrt istället för väldigt dyrt. Jag kör gärna och tankar gärna så i min bok väger smiles per gallon tyngre än miles per gallon, därav T5. Vi lägger omkring 1200-1500 mil om året.
Det var nog allt jag hade på rak arm. :)
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld