Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324837
Blir två olika inputs här.
1: Vi var i samma sits, hade en V50 2008, två barn (just då 5 och 2 år) och ville byta upp oss till större. Hade siktet på V60 och gärna med hybridteknik (T5 TE förslagsvis) men den var för långt bort så enda alternativet var en V90 som då bara hade T8 som hybrid. Provkörd en T5 (vilket var mest sannolikt kostnadsmässigt att vi skulle köpa) och både jag och sambon var sålda. Beställde kort därefter en V90 T5 R-design efter att ha synat begmarknaden. Just då var skillnaden mot en flång ny och en beggad med i princip samma utrustning drygt 50k så vi valde att gå på helt ny. I dagsläget ser det garanterat annorlunda ut.

VOC är fantastiskt, vi använder det inte SUPERMYCKET men under vinterhalvåret är det guld värt att kunna värma upp bilen från telefonen, med allt från att slippa skrapa rutor till varm ratt och uppvärmd kupé. Hade tidigare hört mycket om hyllningen till rattvärme men inte provat själv och förstod inte grejen, förrän de första kalla mornarna med V90n. Vilken grej!
V90 är lång. Låååång. Huven är också låååång. Jag anser mig ändå relativt flexibel och har lätt för att uppskatta avstånd och annat men i just V90 hade jag inte velat vara utan 360-kameran. Använder den nästan varje gång jag kör bilen. En vän har en V90 med bara sensorer, inga kameror och det är nästan läskigt att parkera den i ett garage.

Pilot assist är en kul grej. Kör man många långresor hade jag definitivt lagt ögat på det tillvalet. Ligga och pressa valfri Europaväg i timmar med Pilot assist gör mig förvånansvärt pigg och klar vid ankomst. Många faktorer spelar förstås in (säten, allmän komfort etc) men det är som natt och dag i min bok.
Tycker också att dynförlängningen är mycket trevlig, den hade jag inte velat vara utan. Jag är ca 175cm så inte nämnvärt lång men att få ett litet extra stöd under låren fram till knävecken är väldigt behagligt. HUD valde vi aktivt bort då jag tyckte det var en störande detalj vilket säkert är en vanesak men nä, har aldrig känt behovet av det under våra ~15 månader med V90.

Lastmässigt? Ja, den sväljer mycket MEN bakrutans lutning har sin uppenbara impact. Det blir strategisk packning på djupet och inte lika mycket på höjden, något som V60 har en lite större fördel kring. Men allt går att lösa och V90 ser riktigt tjusig ut med rätt takbox! ;)

2: Träffade igår en bekant som gått från V90 till V60 (nyss fått sitt andra barn) och har inte ångrat bytet en sekund. V60 känns och ser mer sportig ut och lastar "ungefär samma" enligt honom. Han tycker den är lite mer förfinad. Smaksak kanske?
Han nämnde också att visst, man känner att V60 är något smalare i kupén men inget man störs av, det finns utrymme ändå så att säga.


Angående motorval så beror det lite på vad man är ute efter och har för körmönster, som tidigare nämnts.
Personligen ogillar dieselns karaktär och sambon vägrade diesel (inte mig emot) så valet var självklart. Hade gärna tagit en T6 men då blev det jävligt dyrt istället för väldigt dyrt. Jag kör gärna och tankar gärna så i min bok väger smiles per gallon tyngre än miles per gallon, därav T5. Vi lägger omkring 1200-1500 mil om året.

Det var nog allt jag hade på rak arm. :)
#1324845
grillchips skrev:Blir två olika inputs här.
1: Vi var i samma sits, hade en V50 2008, två barn (just då 5 och 2 år) och ville byta upp oss till större. Hade siktet på V60 och gärna med hybridteknik (T5 TE förslagsvis) men den var för långt bort så enda alternativet var en V90 som då bara hade T8 som hybrid. Provkörd en T5 (vilket var mest sannolikt kostnadsmässigt att vi skulle köpa) och både jag och sambon var sålda. Beställde kort därefter en V90 T5 R-design efter att ha synat begmarknaden. Just då var skillnaden mot en flång ny och en beggad med i princip samma utrustning drygt 50k så vi valde att gå på helt ny. I dagsläget ser det garanterat annorlunda ut.

VOC är fantastiskt, vi använder det inte SUPERMYCKET men under vinterhalvåret är det guld värt att kunna värma upp bilen från telefonen, med allt från att slippa skrapa rutor till varm ratt och uppvärmd kupé. Hade tidigare hört mycket om hyllningen till rattvärme men inte provat själv och förstod inte grejen, förrän de första kalla mornarna med V90n. Vilken grej!
V90 är lång. Låååång. Huven är också låååång. Jag anser mig ändå relativt flexibel och har lätt för att uppskatta avstånd och annat men i just V90 hade jag inte velat vara utan 360-kameran. Använder den nästan varje gång jag kör bilen. En vän har en V90 med bara sensorer, inga kameror och det är nästan läskigt att parkera den i ett garage.

Pilot assist är en kul grej. Kör man många långresor hade jag definitivt lagt ögat på det tillvalet. Ligga och pressa valfri Europaväg i timmar med Pilot assist gör mig förvånansvärt pigg och klar vid ankomst. Många faktorer spelar förstås in (säten, allmän komfort etc) men det är som natt och dag i min bok.
Tycker också att dynförlängningen är mycket trevlig, den hade jag inte velat vara utan. Jag är ca 175cm så inte nämnvärt lång men att få ett litet extra stöd under låren fram till knävecken är väldigt behagligt. HUD valde vi aktivt bort då jag tyckte det var en störande detalj vilket säkert är en vanesak men nä, har aldrig känt behovet av det under våra ~15 månader med V90.

Lastmässigt? Ja, den sväljer mycket MEN bakrutans lutning har sin uppenbara impact. Det blir strategisk packning på djupet och inte lika mycket på höjden, något som V60 har en lite större fördel kring. Men allt går att lösa och V90 ser riktigt tjusig ut med rätt takbox! ;)

2: Träffade igår en bekant som gått från V90 till V60 (nyss fått sitt andra barn) och har inte ångrat bytet en sekund. V60 känns och ser mer sportig ut och lastar "ungefär samma" enligt honom. Han tycker den är lite mer förfinad. Smaksak kanske?
Han nämnde också att visst, man känner att V60 är något smalare i kupén men inget man störs av, det finns utrymme ändå så att säga.


Angående motorval så beror det lite på vad man är ute efter och har för körmönster, som tidigare nämnts.
Personligen ogillar dieselns karaktär och sambon vägrade diesel (inte mig emot) så valet var självklart. Hade gärna tagit en T6 men då blev det jävligt dyrt istället för väldigt dyrt. Jag kör gärna och tankar gärna så i min bok väger smiles per gallon tyngre än miles per gallon, därav T5. Vi lägger omkring 1200-1500 mil om året.

Det var nog allt jag hade på rak arm. :)
Hehe, ja vad gäller smiles per gallon är nog bensinarna (iaf T4 vs D3) betydligt bättre. Men å andra sidan köper vi inte en V90 för att den är extremt körglad, snarare en bekväm, rymlig och säker bil.

Pilot assist är väl standard har jag fått för mig, eller är jag ute och cyklar? Det var en riktigt skön grej som jag testade första gången igår på en provkörning. Åtminstone adaptiv farthållare känns som ett krav, få saker som är mer störande på långkörning än att sitta och bromsa och pilla med farthållaren hela tiden. VOC och rattvärme brukar nästan alla bilar ha, så det kravet blir ganska enkelt att möta. När det gäller att hitta plats i ett trångt p-garage så förstår jag att 360-kameran är skön, men så ofta tränger vi oss inte in i p-garage att det skulle vara ett krav. (Sambon, som förövrigt både gillar att köra bil och är bra på det, hatar dock att parkera, så där kanske den kameran skulle göra underverk...)

När det gäller pris på begagnat vs nytt har jag en magkänsla att skillnaden är betydligt större på de lite dyrare exemplaren med starkare motorer. När det gäller instegsmodellerna med momentumnivån + lite till så känns kampanjade nya bilar som att de ligger på ganska jämn nivå med en motsvarande utrustad 1-2 år gammal variant som gått 2-5000 mil. Nu kan man hitta nya lagerbilar från ca 330kkr och det känns som få begagnade ligger under 300kkr om det inte är rena snikmodeller eller exemplar som gått över 8-10000 mil. Nu har jag inte byggt nån ny T5 eller D5:a och jämfört med begagnade, men jag inbillar mig att skillnaden är bra mycket större där.
#1324848
Volvocars har kampanj på utrustningsnivåer (summum/R-design) originalpris/inköpspris var 64000kr(summum)/69000kr(R-design) och kampanjen är från 29900kr. Kanske är en nybil samma pris som en beg? testa och bygg en med dom motorer du tänkt dig och jämför med begpriset
#1324861
LillMyran skrev: tor 04 jul 2019, 09:21 Tack för input och tips!
Xanthopteryx skrev: tor 04 jul 2019, 06:50 Kör du mest korta sträckor eller mest långa?
För det senare skulle jag lätt ta dieseln. Ja, lite längre mellan tankningarna men framför allt mindre miljövidrigt. Finns helt förnybart bränsle och vanliga dieseln har hög inblandning av förnybart.
Personligen gillar jag dieselljudet mer vilket är ett plus för oss.
Undvik första årsmodellen. Annars är ju många barnsjukdomar bortstädade på bilar som har rullat. Mjukvarubuggar får du på köpet oavsett årsmodell så få till ett bra avtal med lång garanti är viktigt, så du kan uppdatera ofta om det blir problem.
360-kamera är underbar, likaså sensorer runt om. HUD diggar vi skarpt också.
Vi kör nog ganska blandat långa och kortare sträckor, men försöker undvika alltför mycket kortkörningar. 80-90% av totala körsträckan per år skulle jag gissa är resor över 1,5-2 mil. Rent miljömässigt så är nog dieseln att föredra som du säger, dels lägre CO2 och dels mer fossilfri inblandning. Skulle man tänka ännu mer miljö så borde man väl förstås undvika en ny fossilbil helt, men det är ju en annan femma...

360-kamera känns såhär utan att ha prövat det som lite onödigt för vår del, men säkert en kul grej om man väl har det. Om vi inte hittar nån kärra med elektrisk förarstol så tror jag det blir den detaljen vi kommer sakna mest från nuvarande bil. Jäkligt skönt att få rätt körställning direkt med ett knapptryck, speciellt som vi kör ungefär lika mycket vardera. Dock är det få bilar med detta om man inte ska gå på inscription-varianten som jag inte tycker känns värt merkostnaden.
V90 är stor, på alla håll och kanter. Rekommenderar verkligen att du provkör en, fickparkerar och krånglar och har dig, med och utan 360. Frugan var skeptisk till den. Tills hon provat...
#1324875
Jag tror att 360-kameran är den enskilda utrustningsdetalj som min fru tycker bäst om på vår XC90. Jag är benägen att hålla med.

V90 är inte lika stor som XC90, men skillnaden är inte stor. 360-kameran gör bilen väldigt mycket lättare att hantera när det är trångt.

Om du bara kör på landsväg och ställen där det är gott om plast så behöver du inte kameran. Kör du ofta där det är trångt, t.ex. parkeringshus, trånga parkeringar etc, då skulle jag starkt rekommendera 360-kameran.

Elstolar kommer som nummer två av komfortdetaljer. Sedan skulle jag nog kunna leva utan CarPlay, Navigator, läderklädsel etc.

(Luftkonditionering, antisladd, ABS, antikrock är saker som jag räknar som mer eller mindre självklara och jag kommer troligen inte att köpa en bil utan dem i framtiden.)
#1324876
Värt att notera är ju också att exempelvis Carplay och viss navigation går att eftermontera, så där kan man ha en lite mer avvaktande inställning om man initialt vill hålla budgeten låg. Carplay kostar exempelvis ~2k att eftermontera.
#1324986
V60 är mindre i bagaget jämfört med v90. Men både v60 och v90 är lillebror jämfört med v70. V90 är smalare och lägre. Så för min del med hundar och packning går v60 bort. Själv väntar jag på V100.... Vore Nice om det kunde bli en bil med skuff. Tittade på vw Shraran. Det är en bra paketerad bil men ack så tråkig! Själv gillar jag dieseln men med din körsträcka borde väl bensinaren att föredra.
#1325082
Xanthopteryx skrev:
LillMyran skrev: tor 04 jul 2019, 09:21 Tack för input och tips!
Xanthopteryx skrev: tor 04 jul 2019, 06:50 Kör du mest korta sträckor eller mest långa?
För det senare skulle jag lätt ta dieseln. Ja, lite längre mellan tankningarna men framför allt mindre miljövidrigt. Finns helt förnybart bränsle och vanliga dieseln har hög inblandning av förnybart.
Personligen gillar jag dieselljudet mer vilket är ett plus för oss.
Undvik första årsmodellen. Annars är ju många barnsjukdomar bortstädade på bilar som har rullat. Mjukvarubuggar får du på köpet oavsett årsmodell så få till ett bra avtal med lång garanti är viktigt, så du kan uppdatera ofta om det blir problem.
360-kamera är underbar, likaså sensorer runt om. HUD diggar vi skarpt också.
Vi kör nog ganska blandat långa och kortare sträckor, men försöker undvika alltför mycket kortkörningar. 80-90% av totala körsträckan per år skulle jag gissa är resor över 1,5-2 mil. Rent miljömässigt så är nog dieseln att föredra som du säger, dels lägre CO2 och dels mer fossilfri inblandning. Skulle man tänka ännu mer miljö så borde man väl förstås undvika en ny fossilbil helt, men det är ju en annan femma...

360-kamera känns såhär utan att ha prövat det som lite onödigt för vår del, men säkert en kul grej om man väl har det. Om vi inte hittar nån kärra med elektrisk förarstol så tror jag det blir den detaljen vi kommer sakna mest från nuvarande bil. Jäkligt skönt att få rätt körställning direkt med ett knapptryck, speciellt som vi kör ungefär lika mycket vardera. Dock är det få bilar med detta om man inte ska gå på inscription-varianten som jag inte tycker känns värt merkostnaden.
V90 är stor, på alla håll och kanter. Rekommenderar verkligen att du provkör en, fickparkerar och krånglar och har dig, med och utan 360. Frugan var skeptisk till den. Tills hon provat...
Ja, kanske ska försöka åka iväg och testa lite parkering med V90:n. Hur som helst tänkte jag försöka få sambon att provköra också, så det finns säkert tillfälle för lite trixande och fickparkerande. Visst är V90:n stor, eller framförallt lång, men det vänjer man sig ju oftast vid. Var inget problem när jag gick från en VW Golf till en BMW 5-serie, även om den senare var typ 70 cm längre än golfen :)

Navigation och smartphone integration går ju som sagt att lägga till i efterhand, så det känns inte som något krav även om det förstås skulle vara trevligt. Skinn är jag lite kluven till, det kommer ju på köpet om man har nån Inscription, men jag föredrar att sitta på tyg. Det enda är väl att skinnet är rätt praktiskt när man har småbarn, även om jag anser att glass och choklad bör ätas när man stannar och fikar och inte i bilen...

Tack för alla tips och tankar än så länge!
#1325085
LillMyran skrev: fre 05 jul 2019, 15:04
Xanthopteryx skrev:
LillMyran skrev: tor 04 jul 2019, 09:21 Tack för input och tips!



Vi kör nog ganska blandat långa och kortare sträckor, men försöker undvika alltför mycket kortkörningar. 80-90% av totala körsträckan per år skulle jag gissa är resor över 1,5-2 mil. Rent miljömässigt så är nog dieseln att föredra som du säger, dels lägre CO2 och dels mer fossilfri inblandning. Skulle man tänka ännu mer miljö så borde man väl förstås undvika en ny fossilbil helt, men det är ju en annan femma...

360-kamera känns såhär utan att ha prövat det som lite onödigt för vår del, men säkert en kul grej om man väl har det. Om vi inte hittar nån kärra med elektrisk förarstol så tror jag det blir den detaljen vi kommer sakna mest från nuvarande bil. Jäkligt skönt att få rätt körställning direkt med ett knapptryck, speciellt som vi kör ungefär lika mycket vardera. Dock är det få bilar med detta om man inte ska gå på inscription-varianten som jag inte tycker känns värt merkostnaden.
V90 är stor, på alla håll och kanter. Rekommenderar verkligen att du provkör en, fickparkerar och krånglar och har dig, med och utan 360. Frugan var skeptisk till den. Tills hon provat...
Ja, kanske ska försöka åka iväg och testa lite parkering med V90:n. Hur som helst tänkte jag försöka få sambon att provköra också, så det finns säkert tillfälle för lite trixande och fickparkerande. Visst är V90:n stor, eller framförallt lång, men det vänjer man sig ju oftast vid. Var inget problem när jag gick från en VW Golf till en BMW 5-serie, även om den senare var typ 70 cm längre än golfen :)

Navigation och smartphone integration går ju som sagt att lägga till i efterhand, så det känns inte som något krav även om det förstås skulle vara trevligt. Skinn är jag lite kluven till, det kommer ju på köpet om man har nån Inscription, men jag föredrar att sitta på tyg. Det enda är väl att skinnet är rätt praktiskt när man har småbarn, även om jag anser att glass och choklad bör ätas när man stannar och fikar och inte i bilen...

Tack för alla tips och tankar än så länge!
Provsitt tygstolen noga.
Jag kan inte sitta längre stunder i den, upplever en "puckel i ryggen" som inte går att justera bort.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]