NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C30Flexifuel
Provkörde bilen (C30) i helgen i det fina sommarvädret och upplevde att ECC/AC inte kylde så bra som jag vill.
Den kyler efter ett tag och gärna i högre hastigheter. Det är dock skillnad med AC på eller avslagen så den verkar funka.
Kan det bara vara kylmedium som behövs fyllas på eller kan det vara något annat?
Eller är det denna bilmodell som har dålig kylning?
Kupéfiltret ska vara bytt för 5 mån sen. Lite jobbigt att komma åt på den här modellen dock....
Fläktarna blåser bra. Inte haft egen bil med AC tidigare så vet inte hur kallt man kan räkna med.
av v50d2classic
Kan det vara så att kylarfläkten inte fungerar? Jag hade min bil inne för liknande problem och då bytte dom först magnetkopplingen men det hjälpte inte, sen upptäckte dom att kylarfläkten var paj.
Kyler din om bilen står still? Min kyler i ett par sekunder om jag haft farten uppe och sen stannat.
av Xanthopteryx
Kolla om kylfläkten bakom kylaren i motorrummet snurrar när du står still med full kyla. Den skall snurra åtminstone hela tiden när kompressorn är igång (vilken går igång och stänger av om vart annat beroende på temperatur).
Och kolla om kylan förändras när du varvar från tomgång och upåt 2-2.500 RPM - AC kyler oftast som bäst vid det varvet.

Om fläkten inte snurrar: Fel på fläkt eller styrdel (relä/elektronik/whatever)
Om kylan blir bättre när du varvar och fläten fungerar så känns det spontant som att trycken kan vara för lågt (eller något annat fel såklart - man skall aldrig haka upp sig på en sak).
av Simplex
Jeg havde problem med AC kompressor koblingen, sidste år. Mellemrummet mellem koblings pladerne var for stort, det lavede jeg med nogle små strips. Der findes vejledninger på YouTube der viser det. Søg på "volvo ac clutch zip tie fix"
av C30Flexifuel
v50d2classic skrev: mån 01 jul 2019, 15:24 Kan det vara så att kylarfläkten inte fungerar? Jag hade min bil inne för liknande problem och då bytte dom först magnetkopplingen men det hjälpte inte, sen upptäckte dom att kylarfläkten var paj.
Kyler din om bilen står still? Min kyler i ett par sekunder om jag haft farten uppe och sen stannat.
Hmm, intressant. Njae, det är mer svalt, inte kallt som jag upplevt i andra bilar.
När du maxar kylan och fläkten hur kall är luften? Som att stoppa in handen i ett kylskåp? Frys?
Jag kollade och om det är den fläkten jag ringade in så snurrar den.
Bilagor
20190703_070407.jpg
20190703_070407.jpg (1.18 MiB) Visad 1773 gånger
av C30Flexifuel
Xanthopteryx skrev: mån 01 jul 2019, 18:07 Kolla om kylfläkten bakom kylaren i motorrummet snurrar när du står still med full kyla. Den skall snurra åtminstone hela tiden när kompressorn är igång (vilken går igång och stänger av om vart annat beroende på temperatur).
Och kolla om kylan förändras när du varvar från tomgång och upåt 2-2.500 RPM - AC kyler oftast som bäst vid det varvet.

Om fläkten inte snurrar: Fel på fläkt eller styrdel (relä/elektronik/whatever)
Om kylan blir bättre när du varvar och fläten fungerar så känns det spontant som att trycken kan vara för lågt (eller något annat fel såklart - man skall aldrig haka upp sig på en sak).
Är det den inringade fläkten? I så fall snurrar den. Ska dubbelkolla det där med varvtalen.
Vad gör man om trycket är för lågt?
Bilagor
20190703_070407.jpg
20190703_070407.jpg (1.18 MiB) Visad 1773 gånger
av Xanthopteryx
Är trycket för lågt bör man kolla så det inte finns någon läcka. Finns det så laga. Hittar de ingen läcka så fylla och se om det håller sig.
Kylfirmor kan lätt mäta trycket.
av Xanthopteryx
Temperatur i utblåset i mitten på brädan, vid cirka 2-2.500 RPM och fullt blås bör ligga i regionen 7 grader (svajar lite nedåt, kompressorn slår av, svajar uppåt, kompressorn slår till). Typ 4-10 ungefär skulle jag nog anse vara normalt (bör stå i verkatadshandboken exakt hur mycket).
Mät med en sådan där ute/innetermometer med prob på sladd, som du sticker in lite i utblåset.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag skulle vilja att någon utvecklar resonemanget "trycket är för lågt".

Så länge det finns tillräckligt med kylmedium i systemet är väl en del av gasen kondenserad, alltså existerar som vätska i systemet?
I det läget är trycket på gasfomiga delen av kylmediets totala mängd inte beroende på hur mycket kylmedium som finns i systemet, utan beror ENBART på vilken temperatur det har. Detta förutsätter ett system i vila, alltså när kompressorn inte går.
Och det gör den ju inte när magnetkopplingen inte har dragit.
Trycker man i mer kylmedium kommer den extra mängden kylmedium att kondensera, vilket minskar dess volym och återställer tryckbalansen i systemet.
Är mängden kylmedium alldeles för liten så kommer det inte finnas någon kondenserad gas, och blir gastrycket en direkt visare på hur mycket köldmedium som finns i systemet.

Läget blir lite annorlunda om man mäter trycket medans kompressorn går, då är systemet dynamiskt och har en högtryckssida och en lågtryckssida. Påfyllningsventilen finns på lågtryckssidan. När systemet är aktivt får vi också stora temperaturskillnader och det påverkar kondenserings-tryck och -temperatur. Samma gäller evaporeringen.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]