NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nht1
Hej,

Vid hög värme har jag haft elproblem när jag startat bilen. Den startar men torkarmotorn går på högsta hastighet och går inte att stänga av. Ingen elektronik fungerar och all belysning är släkt. Jag får Stänga av bilen och lyfta på batteripolen för att nollställa allt och då fungerar allt som vanligt.

Tips på åtgärd tas tacksamt emot :)

Bilen är V50 1.8F - 08 15600 mil
av Nht1
Nu i morse blev det samma problem och att ta bort batteripolen hjälpte inte. Står att köra men ingen el i bilen som centrallås, lampor, instrumentbräda fungerar. Dock går vindrutetorkarna.
av Nht1
Felet tillbaka och nu är problemet konstant. Ring runt till verkstäder, till med till Bilia och inte många känner till problembilden. Tänkte ge mig på åtgärder enligt filmen och håller tummarna.
av Nht1
Lite lustigt igår kväll så fungerade bilen som vanligt. Den får problem när det är varmt ute. Jag tor ur CEM boxen men kunde inte så några tecken på korrosion. Sprayade på lite kontaktdpray så får vi se vad som händer när det är varmt ute igen. Verkar inte vara ett vanligt fel eftersom jag inte fått så stor respons här :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
En kollega hade en V50 som betedde sig precis så, troligtvis är det ett relä i CEM som är dåligt för han testade att koppla 12V direkt till den kretsen och sen fungerade allt varje gång.
Användarvisningsbild
av VolvoAB
Det va så mycket problem med CEM i de modellerna ett tag att verktyget för att tillverkad dem blev utslitet... Just saying :-)
av Xanthopteryx
Testa att starta. Funkar det?
Stäng av. Värm lådan (innehållet) med hårtork.
Testa igen? Funkar inte?
Kylspray på misstänka komponenter, en och en, prova igen varje gång (men håll de andra varma).
av Nht1
Nu har jag en teori om felorsak. Jag använder försäkringsbolaget paydrive och då är det en dosa som man stoppar i obd uttaget. Felet inträffade alltid efter ett tag när jag anslutit boxen har jag insett. Nu har jag kört två dagar utan box och felet har upphört. Visserligen är det ingen extremvärme nu så vi får se vad som händer när värmen kommer tillbaka. Har felanmält så får se om en ny box gör skillnad.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]