Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cotage (måste tacka dig Cotage för att du är en sådan uppmärksam och engagerad medlem här på forumet) länkade till två fall där mitt problem är den andra länken och jag är väldigt intresserad hur det går för dig sirmiky. Min bil står fortfarande på verkstad som sagt och egrkylet är bytt men problemet kvarstår alltså. En annan fråga: Om man gör ett komptest, borde man då inte få dålig komp på några cylindrar om det är sprickor i blocket eller toppackning? Har du kollat din komp sirmiky? Jag har inte kollat med verkstaden om det är gjort men skall göra det i morron...återkommer till dig här när jag fått svar..

SambaAnkan
SambaAnkan skrev: tis 18 jun 2019, 17:45 Cotage (måste tacka dig Cotage för att du är en sådan uppmärksam och engagerad medlem här på forumet) länkade till två fall där mitt problem är den andra länken och jag är väldigt intresserad hur det går för dig sirmiky. Min bil står fortfarande på verkstad som sagt och egrkylet är bytt men problemet kvarstår alltså. En annan fråga: Om man gör ett komptest, borde man då inte få dålig komp på några cylindrar om det är sprickor i blocket eller toppackning? Har du kollat din komp sirmiky? Jag har inte kollat med verkstaden om det är gjort men skall göra det i morron...återkommer till dig här när jag fått svar..

SambaAnkan
:-)
Komptest kan tyvärr vara ganska dåligt på att avslöja småsprickor som gärna är som mest öppna vid full arbetstemperatur. Ett annat sätt att kontrollera en motors kondition är leak down-test, alltså att koppla tryckluft i varje cylinder och läsa/lyssna av läckaget.

I min ungdom hörde jag att man på lokala Verdexa (föregångare till Bilia), gjorde leak down med 200 bar tryck från en gastub, för att lokalisera vilken cylinderbank det fanns kassa cylinderfoder på i den franka PRV V6an.
Den maskinen låg i en hel del ambulanser på den tiden, att sätta diagnos på vilken cylinderbank som läckte gav möjlighet att spara tid genom att åtgärda 3 foder åt gången.
Andra på forumet kan kanske berätta om sånt här görs fortfarande, antagligen är det borttaget p.g.a riskerna med arbete med höga tryck.
Problemet LÖST ! Nu har jag äntligen rivit toppen och fått bytt packningen och nu är allt som de ska med värme och "grund tryck" i kylsystemet ;-)
Bilagor
20190706_191846.jpg
20190706_191846.jpg (1.07 MiB) Visad 1410 gånger
Ber om ursäkt för mitt sena svar, har haft väldigt fullt upp med allt vad livet ger. Men mitt problem var topplockspackningen och nu går den perfekt :) slänger in en bild till på mitt arbete :-D
Bilagor
20190706_210208.jpg
20190706_210208.jpg (1.03 MiB) Visad 1411 gånger
SambaAnkan skrev: tis 18 jun 2019, 17:45 Cotage (måste tacka dig Cotage för att du är en sådan uppmärksam och engagerad medlem här på forumet) länkade till två fall där mitt problem är den andra länken och jag är väldigt intresserad hur det går för dig sirmiky. Min bil står fortfarande på verkstad som sagt och egrkylet är bytt men problemet kvarstår alltså. En annan fråga: Om man gör ett komptest, borde man då inte få dålig komp på några cylindrar om det är sprickor i blocket eller toppackning? Har du kollat din komp sirmiky? Jag har inte kollat med verkstaden om det är gjort men skall göra det i morron...återkommer till dig här när jag fått svar..

SambaAnkan

Jag gjorde komptest på min innan toppen togs ned, och de siffror jag fick var 13 12,6 16 16 bar, och då var det inte så mycket att tveka på vad de gällde att riva toppen, ett helvete var det men jag grejade det tillslut :-)

Hur har det gått med din bil sambaAnkan ??
Ohja, trångt är förnamnet :-D De är ju inget som en vanlig dödlig har tålamod till att göra haha och så krångligt allt skulle va monterat då suck.

Jaja volvo ville ha 14.500kr "vilket jag förstår "
Jag gav 1037:- för packning och nya bult och eget jobb, lätt värt jobbet :-)
Gott att det löste sig, riktigt bra jobbat att du fixade det själv! Min bil står fortfarande på verkstaden och det går dåligt med reklamationen mot KVD där jag köpte den. Fast nu kanske jag kan be verkstaden att riva toppen innan dom byter motorn för det kan ju vara samma problem på min som på din..

SambaAnkan
SambaAnkan skrev:Gott att det löste sig, riktigt bra jobbat att du fixade det själv! Min bil står fortfarande på verkstaden och det går dåligt med reklamationen mot KVD där jag köpte den. Fast nu kanske jag kan be verkstaden att riva toppen innan dom byter motorn för det kan ju vara samma problem på min som på din..

SambaAnkan
Så här långt efter så är jag nyfiken på hur det gåttt med dig sambaAnkan ? byttes motorn eller blev de topp packning som byttes ? :-)
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]