Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Man skall väl tillägga att bevisvärdet av dessa inspelningar är absolut noll..
Frågan är väl också om man inte utför olagligt myndighetsutövande om man gör som beskrivits. Troligen bryter man även mot reglerna om placering av övervakningskamera då man inte regelmässigt får övervaka område utanför egen tomtgräns/arbetsplats..
Men i Synthx ögon kanske integritetskränkande brottslighet är mindre allvarlig än trafikförseelser (i den mån de överhuvud taget är sådana).

För att manövrera dylikt utrustning i i Polisbil krävs om jag inte minns fel även dubbelbemanning så om inte Synthx har en medbrottsling så kan vi även troligen addera vårdslöshet i trafik alternativt framkallande av fara för annan.

Därmed inte sagt att Synthx inte har rätt i en del av sina utspel, men en förseelse rättfärdigar inte ett brott..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Brainded skrev:
Fastmoving? skrev:Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
1. Nu handlade det ju dels om att filma och dels om att hindra trafiken på eget bevåg, är inte det att ta polisens uppgifter så... :roll:

2. Skulle jag hamna bakom syntx så är risken uppenbart stor att han skulle få helljuset blinkat mot sig, färd ska göras i höger körfält även om han ligger i 150 på 90-väg. Så hindrar han mig allt för länge så utgår jag ifrån att han inte sett att jag ligger bakom och upplyser honom då på ett trafiksäkert sätt om det.

3. angående hans exempel med lgf-fordonet, en traktor ligger allt som oftast så långt ut till höger att det går att köra om utan att överskrida mittlinjen (ej sagt att det var så i hans exempel) och jag är så trött på de som har så dålig koll på vart de har bilen så att de måste ha två-tre meter i marginal till höger när dom kör om så att de inte kan köra om trots att framförvarande fordon underlättar omkörningen så länge det är möte.
Det är allt för ofta som jag lägger hela bilen och släpet i väggrenen och kör där bra länge innan bilen bakom får fritt framåt, kör om i mötande körfält och uppenbarligen inte ser att jag försökte underlätta så jag får heller inte se något tackande.

4. Jag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn i trafiken men jag visar mina medtrafikanter respekt och väljer mina tillfällen för att köra för fort (ja det händer någon gång om året ;))

mvh
Anders
1. Det var i allmänhet jag menade, man ska kunna yttra sig om andras betende utan att bli kallad låtsaspolis, att det sen är endast polisen som kan sätta dit personen är en annan femma.

2. Skulle nog gjort samma som dig.

3. Är bond-son, så jag har färdats med flertalet ekipage längs vägarna, framför allt traktor med rundbalspress bakom, och finns det inte vägren är det inget att göra nåt åt, man blockerar effektivt vägen eftersom många av dagens maskiner är 2,5-3m breda, och en del ännu bredare.
Har några somrar varit tvungen att köra några mil längs 2+1väg för att komma till ett skördeställe, man pluggar igen trafiken bra då. Har dock möts av förståelse, ingen har vid de tillfällena visat sig irriterade vilket jag nästan väntat mig.

Sen vill inte jag ha en omkörande bil som passerar på 0,5-1m avstånd från mig, och därför håller jag ut mer när jag kör om nån.

4. Du tog orden ur mun på mig.

anp skrev:
Fastmoving? skrev:
Det som är mest facinerande i en sådan här diskution är att de retar sig mest på att nån överhuvudtaget säger nåt om beteende i trafiken är de personer som oftast har svårast att följa regelverkena. Dvs ofta håller lite förhög fart, ofta kör om på dåligt ställe osv.
Detta grundar jag på flera diskussioner med vänner o bekanta, jobbarkompisar osv dvs personer som jag har haft möjlighet att åka bil med vid flertalet tillfällen, och då haft tillfälle att se hur de kör, och vad för inställning de har till körningen.
*klipp*

Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
Jag tror jag har växt upp, men ännu är det svårt att ta kritik, reagerar många ggr med taggarna utåt om nån nämner nåt som dom anser vara felaktigt.
Appropå körkort, jag har haft bilkörkort i 12år, mc i 14år, kör över 3000mil per år, så det har funnits många timmar att fundera på sådana här grejor.
Och nog lär man sig nåt nytt varje år.
Nu är jag osäker på om du menar mig i din beskrivning ovan, men jag tror mig följa trafikreglerna ganska bra. Om än med viss anpassning av hastigheten.
Jag påstår mig inte vara ett exempel i trafiken, men jag får ofta trafikfrågor privat och även frågor om övningskörning.

Min diskussionserfarenhet med bekanta som jag har möjlighet att följa i trafiken, är att de ofta påtalar att jag kör fort. Och med fort menar de oftast 100/km/ på öde, kurvig 90km/h.

Själva har de inga problem med att hålla 80km/h både på 90km/h väg och 70km/h väg. Det är ju en jämn och bra hastighet.
Omkörningar sker i makligt tempo, och gärna efter lång betänketid. Vilket får även den längsta raksträckan att bli obehagligt kort innan omkörningen är avklarad.
Fordonsplacering är ett obekant begrepp. Det kan vara 1cm eller 1 meter till högerkanten, vilket båda är obehagliga.
Ljushantering sker gärna på det sätt som är mest fördelaktigt för dem själva. Hänsyn till mötande eller framförvarande tas för sällan.

Men som sagt, även jag lär mig bilkörning varje dag sedan sommaren 1990. Och är långtifrån någon perfekt förare.

Och låtsaspolis är väl i detta trådsammanhang inte ett felaktigt ord?
Om man vill filma andra som man anser, kanske felaktigt, begår trafikbrott. Och överlämna materialet till myndigheterna för att sedan kunna mysa i hemmets trygga vrå över att någon fått vad denne förtjänade. Då är man väl i ordets rätta bemärkelse en låtsaspolis?
Jag riktade mig inte till nån speciell, bara yttrade mig allmänt.
Är också noga med hur jag kör, men är inte heller jag nån mönsterelev.
Öde vägar mitt i natten lockar inte till stenhård koll på hastigheten tex....
Har oxå haft bekanta som tyckt jag håller lite hög hastighet, men då är det bara att visa GPS:en som visar tex 90km/h när mätaren visar 97 som sagt.
Just det där att folk ofta blir arga när man nämner att man tycker de kör lite fort, håller lite tokigt på vägen osv gör ju att jag ibland inte säger nåt, och det tror jag många andra inte gör heller.

Som sagt, ang låtsaspolis menade jag i allmänhet, inte denna tråd just.
Användarvisningsbild
av Brainy
Fastmoving? skrev: 3. Är bond-son, så jag har färdats med flertalet ekipage längs vägarna, framför allt traktor med rundbalspress bakom, och finns det inte vägren är det inget att göra nåt åt, man blockerar effektivt vägen eftersom många av dagens maskiner är 2,5-3m breda, och en del ännu bredare.
Har några somrar varit tvungen att köra några mil längs 2+1väg för att komma till ett skördeställe, man pluggar igen trafiken bra då. Har dock möts av förståelse, ingen har vid de tillfällena visat sig irriterade vilket jag nästan väntat mig.

Sen vill inte jag ha en omkörande bil som passerar på 0,5-1m avstånd från mig, och därför håller jag ut mer när jag kör om nån.
Självklart kör man inte om om det inte går att göra utan fara, isådanafall har personen inget att göra i trafiken.

Du klarar inte av någon som kör om med 1meters avstånd?
Kört på en väg med tre eller fler körfält i vardera riktning någongång? tveksam till om de körfältena ens är 1m bredare än bilen...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Brainded skrev:
Fastmoving? skrev: 3. Är bond-son, så jag har färdats med flertalet ekipage längs vägarna, framför allt traktor med rundbalspress bakom, och finns det inte vägren är det inget att göra nåt åt, man blockerar effektivt vägen eftersom många av dagens maskiner är 2,5-3m breda, och en del ännu bredare.

Självklart kör man inte om om det inte går att göra utan fara, isådanafall har personen inget att göra i trafiken.

Du klarar inte av någon som kör om med 1meters avstånd?
Kört på en väg med tre eller fler körfält i vardera riktning någongång? tveksam till om de körfältena ens är 1m bredare än bilen...

mvh
Anders
Kör dagligen på 2+1-väg eller motorväg.
Upplever en viss skillnad på omkörning där gentemot på en tvåfilig väg med mötande trafik. Och det gäller både när jag kör om och när jag blir omkörd.
Det har nog att göra med själva sidoförflyttningen som sker vid omkörning, på motorvägar o dyl kan ju det ske långt tidigare, och då minskas de sidokrafter som kan ge svaj i bilen osv.

Appropå körfältbredd, standard körfältsbredd är 3-4,5m, med strävan att håll det på ca 3,75m. Och är inte det nog brett för att hålla mer än 1m mellan bilarna?

Tänk efter nästa gång du är ute och kör, 1m mellan två bilar är närmare än du tror....
Användarvisningsbild
av Brainy
Nä visst, bilarna börjar närma sig 2m i bredd, men räkna på 1.9m då.
Och en väg där filen har 3meters bredd (bara för att 3.75 eftersträvas så ska väl bilföraren klara även lägre då det kan uppkomma?)
Det ger 0.6meter åt varje håll -> 1.2m mellan bilarna om de håller samma placering i respektive filer.
2dm längre, var det där din smärtgräns låg så ber jag om ursäkt.

Kör du om en bil som har gått åt sidan så behöver du väl inte ha särskilt mycket krängningar i bilen? Vi har helt klart olika åsikt i detta fall :)

/Anders
av mojja
Synthx skrev:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
§16 är läsvärd...
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

1. Kör inte överdrivet sakta om jag håller 90 på 90 väg.
2. Har aldrig gjort inbromsningar för att förhindra någon.
3. På vilket sätt hindrar jag andra genom att hålla satt hastighet, och med vilken rätt åker de snabbare än "annat" folk.

Anmärkning ang 1. att köra 87Km/t på 90 är inte "överdrivet låg hastighet" om nu min mätare skulle vara fel inställd ett antal Km/t.

Man som bilist får aldrig hindra snabbare trafik eller försvåra omkörningar. Finns en högerfil så ska man hålla sig till den tills man ska köra om. Backspelgel ska användas för att se att det inte kommer fordon som kommer snabbare och ska om.

Den som ligger i omkörningsfilen o momsar på hastigheten har företrädesrätt även om du vill köra om i 113 på 110 vägen ska du svänga in i högerfilen om du märker att trafiken bakom dig närmar sig fortare än dú hinner om och kan placera dig tillbaka i högerfilen.

Du är ingen polis i trafiken o har ingen rätt att bestämma temopt i vänsterfilen. Är du en osäker och ovan förare är det ingen som hindrar dig från att ligga i högerfilen i 90km/h på 110 vägen, Men att vara en bromskloss och irritera andra förarare i vänster filen så blir du en direkt livsfarlig förare,

Hoppas att du aldrig kommer neråt i europa och beter dig på detta vis kommer antagligen sluta med en alvarlig olycka,.

Hoppas att du någon gång mognar och inser att du inte är ensam i trafiken och andra har mer bråttom än dig och att du fattar att vänsterfil är till för omkörning och inte för krypkörning.

//mojja
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Brainded skrev:Nä visst, bilarna börjar närma sig 2m i bredd, men räkna på 1.9m då.
Och en väg där filen har 3meters bredd (bara för att 3.75 eftersträvas så ska väl bilföraren klara även lägre då det kan uppkomma?)
Det ger 0.6meter åt varje håll -> 1.2m mellan bilarna om de håller samma placering i respektive filer.
2dm längre, var det där din smärtgräns låg så ber jag om ursäkt.

Kör du om en bil som har gått åt sidan så behöver du väl inte ha särskilt mycket krängningar i bilen? Vi har helt klart olika åsikt i detta fall :)

/Anders
Olika åsikter, jodå, hade vi inte det skulle inte denna diskutiton inte äga rum... :wink:

Får väl förtydliga en sak, på de vägar som har två eller fler filer i en riktning har jag aldrig funderat på detta, just pga de vita linjer som avdelar körfältena, de funkar som väldigt bra i avståndsbedömning och då vet jag ju oxå att bara vi håller oss på var sin sida om linjen så händer inget.
Det är den avståndbedömningen i sida som är svår när man gör en omköning på en vanlig väg, och det är där jag upplever att folk håller för nära när de kör om mig.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det märks rätt tydligt att trådskaparen har rätt så bergänsad erfarenhet av trafikbeteende! En bra förare är överseende med andras misstag (och/eller dumhet). När man blir mer erfaren i trafiken faller man ganska naturligt in i trafikrytmen, vare sej den är över eller under gällande hastighetsbestämmelser. Skulle vilja se den som kör 70km/ i rusningstrafik förbi Haga Norra i Sthlm och resten av Essingeleden för den delen...

Vill dock betona att jag själv inte är någon ängel i trafiken utan gott flyter fram på våra svenska motorvägar i 110+moms.

Och visst är det måttligt irriterande när någon permanent parkerat i vänsterfil och inte ens överskrider 100km/h och dessutom har stelopererat både nack och ögon vilket omöjliggör att hålla koll i backspeglar på bakomvarande trafik (och tro det eller ej.....(köns- och åldersdiskriminerin pågår) i 7 fall av tio är det kvinnor bakom ratten....och i de övriga tre, äldre herrar som är ute på sin sväng för att fylla på vägmätaren med de årliga fem milen) :) Men även dessa har sin rättighet att fara på de svenska vägarna!!! (bara de håller sej ur vägen när jag kommer..... ;) )

Trafikfarligt beteende är inte enbart de som kör för fort utan även de som kör för sakta (om jag inte missminner mej var det en kvinna här i krokarna (Gävle)som blev bötfälld pga för låg hastighet...har för mej att det var 40 på 90-väg.

Som en liten fin avslutning kan ju oxå nämnas att folket i Gävle banne mej fan inte kan köra i rondeller!!! :)

//David
Användarvisningsbild
av Brainy
Nybbe_gefle skrev:Som en liten fin avslutning kan ju oxå nämnas att folket i Gävle banne mej fan inte kan köra i rondeller!!! :)

//David
Är i Arboga nu för att åka till Örebro imorgon och antagligen köpa mig min nya projektbil, men när jag kommer hem så kan du väl lära mig ;)

Det jag inte gillar är hur lagen säger att placeringen ska ske i enfilig rondell när jag ska rakt igenom, helt galet att då ta rondellen i så mycket ytterkant det går... de som står vid nästa påfart tror ju att bilen ska svänga ut.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av freak1
Brainded skrev:
Nybbe_gefle skrev:Som en liten fin avslutning kan ju oxå nämnas att folket i Gävle banne mej fan inte kan köra i rondeller!!! :)

//David

Det jag inte gillar är hur lagen säger att placeringen ska ske i enfilig rondell när jag ska rakt igenom, helt galet att då ta rondellen i så mycket ytterkant det går... de som står vid nästa påfart tror ju att bilen ska svänga ut.

mvh
Anders

Om du håller till höger så mycket du kan och INTE blinkar förrän du passerat vägen till höger, då ser de på nästa påfart att du inte ska till höger. När du är mellan vägen till höger och nästa påfart, då blinkar du till höger och visar då vart du ska, dvs ut ur rondellen.

Om du kör i innerst i rondellen och ska rakt fram, kan det lätt misstolkas dvs de som står på nästa påfart tror att du ska till vänster, ska de till höger finns risken att de kör och då blir det trångt där du vill rakt fram.

Inte så lätt att förklara i text, men hoppas du fattar vad jag menar.

Så här fick grabben lära när han tog körkort.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]