Brainded skrev:Fastmoving? skrev:Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
1. Nu handlade det ju dels om att filma och dels om att hindra trafiken på eget bevåg, är inte det att ta polisens uppgifter så... :roll:
2. Skulle jag hamna bakom syntx så är risken uppenbart stor att han skulle få helljuset blinkat mot sig, färd ska göras i höger körfält även om han ligger i 150 på 90-väg. Så hindrar han mig allt för länge så utgår jag ifrån att han inte sett att jag ligger bakom och upplyser honom då på ett trafiksäkert sätt om det.
3. angående hans exempel med lgf-fordonet, en traktor ligger allt som oftast så långt ut till höger att det går att köra om utan att överskrida mittlinjen (ej sagt att det var så i hans exempel) och jag är så trött på de som har så dålig koll på vart de har bilen så att de måste ha två-tre meter i marginal till höger när dom kör om så att de inte kan köra om trots att framförvarande fordon underlättar omkörningen så länge det är möte.
Det är allt för ofta som jag lägger hela bilen och släpet i väggrenen och kör där bra länge innan bilen bakom får fritt framåt, kör om i mötande körfält och uppenbarligen inte ser att jag försökte underlätta så jag får heller inte se något tackande.
4. Jag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn i trafiken men jag visar mina medtrafikanter respekt och väljer mina tillfällen för att köra för fort (ja det händer någon gång om året ;))
mvh
Anders
1. Det var i allmänhet jag menade, man ska kunna yttra sig om andras betende utan att bli kallad låtsaspolis, att det sen är endast polisen som kan sätta dit personen är en annan femma.
2. Skulle nog gjort samma som dig.
3. Är bond-son, så jag har färdats med flertalet ekipage längs vägarna, framför allt traktor med rundbalspress bakom, och finns det inte vägren är det inget att göra nåt åt, man blockerar effektivt vägen eftersom många av dagens maskiner är 2,5-3m breda, och en del ännu bredare.
Har några somrar varit tvungen att köra några mil längs 2+1väg för att komma till ett skördeställe, man pluggar igen trafiken bra då. Har dock möts av förståelse, ingen har vid de tillfällena visat sig irriterade vilket jag nästan väntat mig.
Sen vill inte jag ha en omkörande bil som passerar på 0,5-1m avstånd från mig, och därför håller jag ut mer när jag kör om nån.
4. Du tog orden ur mun på mig.
anp skrev:Fastmoving? skrev:
Det som är mest facinerande i en sådan här diskution är att de retar sig mest på att nån överhuvudtaget säger nåt om beteende i trafiken är de personer som oftast har svårast att följa regelverkena. Dvs ofta håller lite förhög fart, ofta kör om på dåligt ställe osv.
Detta grundar jag på flera diskussioner med vänner o bekanta, jobbarkompisar osv dvs personer som jag har haft möjlighet att åka bil med vid flertalet tillfällen, och då haft tillfälle att se hur de kör, och vad för inställning de har till körningen.
*klipp*
Låtsaspoliser... varför kommer den frasen upp så fort nån nämner tex en olämplig körstil?
Väx upp, och lär er ta kritik.
Jag tror jag har växt upp, men ännu är det svårt att ta kritik, reagerar många ggr med taggarna utåt om nån nämner nåt som dom anser vara felaktigt.
Appropå körkort, jag har haft bilkörkort i 12år, mc i 14år, kör över 3000mil per år, så det har funnits många timmar att fundera på sådana här grejor.
Och nog lär man sig nåt nytt varje år.
Nu är jag osäker på om du menar mig i din beskrivning ovan, men jag tror mig följa trafikreglerna ganska bra. Om än med viss anpassning av hastigheten.
Jag påstår mig inte vara ett exempel i trafiken, men jag får ofta trafikfrågor privat och även frågor om övningskörning.
Min diskussionserfarenhet med bekanta som jag har möjlighet att följa i trafiken, är att de ofta påtalar att jag kör fort. Och med fort menar de oftast 100/km/ på öde, kurvig 90km/h.
Själva har de inga problem med att hålla 80km/h både på 90km/h väg och 70km/h väg. Det är ju en jämn och bra hastighet.
Omkörningar sker i makligt tempo, och gärna efter lång betänketid. Vilket får även den längsta raksträckan att bli obehagligt kort innan omkörningen är avklarad.
Fordonsplacering är ett obekant begrepp. Det kan vara 1cm eller 1 meter till högerkanten, vilket båda är obehagliga.
Ljushantering sker gärna på det sätt som är mest fördelaktigt för dem själva. Hänsyn till mötande eller framförvarande tas för sällan.
Men som sagt, även jag lär mig bilkörning varje dag sedan sommaren 1990. Och är långtifrån någon perfekt förare.
Och låtsaspolis är väl i detta trådsammanhang inte ett felaktigt ord?
Om man vill filma andra som man anser, kanske felaktigt, begår trafikbrott. Och överlämna materialet till myndigheterna för att sedan kunna mysa i hemmets trygga vrå över att någon fått vad denne förtjänade. Då är man väl i ordets rätta bemärkelse en låtsaspolis?
Jag riktade mig inte till nån speciell, bara yttrade mig allmänt.
Är också noga med hur jag kör, men är inte heller jag nån mönsterelev.
Öde vägar mitt i natten lockar inte till stenhård koll på hastigheten tex....
Har oxå haft bekanta som tyckt jag håller lite hög hastighet, men då är det bara att visa GPS:en som visar tex 90km/h när mätaren visar 97 som sagt.
Just det där att folk ofta blir arga när man nämner att man tycker de kör lite fort, håller lite tokigt på vägen osv gör ju att jag ibland inte säger nåt, och det tror jag många andra inte gör heller.
Som sagt, ang låtsaspolis menade jag i allmänhet, inte denna tråd just.