NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sallas
Titta på "AC på V50" som nu ligger på samma sida som denna tråd. Där finns en video där du ser hur du kommer
åt kompressorn samt även justerar AC-kopplingen på mer proffsvis.
Sallas
Hej igen,

Idag dök jag in under bilen för att shimsa magnetkopplingen.
Mycket riktigt var avståndet för stort, ca 0,9 mm. Efter lite jobb fick jag bort kopplingen. Jag hade endast en shims-bricka, trodde det skulle vara flera. Hur mågna brukar det vara?

Jag tog bort den jag hade och testade montera kopplingen igen. Då upptäckte jag att den är skev. På ena sidan är mellanrummet fortfarande stort medans den ligger emot på andra sidan.
Om den var skev redan från början eller om jag var för våldsam mot den innan jag fick tag på rätt verktyg vet jag inte...

Hur som helst, jag antar att den kopplingen kan jag inte göra så mycket åt nu. Går det att byta endast den delen jag tagit lös eller "hör den ihop" med något mer?

Kanske dum fråga men beror avståndet också på hur hårt jag skruvar dit den igen?
Jag har hittat en magnetkoppling för 1000 kr, det blir nog att köpa den och ta lös tryckplattan. Verkar vara svårt att endast hitta platta .

Vet någon vart jag kan köpa rätt shimsbrickor? Om jag behöver det med nya platta .
av Sallas
Jag förutsätter att du tittade på videon. När du återmonterar måste du vara observant på att den går på rakt så den inte
monteras snett. Hade du endast en bricka (Schims) i din koppling så är frågan hur tjockt den var (mätes med skjutmått).
Du kan ju under återmonteringen, om du tagit bort remmen, se att den sitter rakt och har konstant lamellavstånd hela
varvet. Jag har förutsatt att du tog bort remmen under bytet annars så ser du inte vad som händer med ac-drivningen vid bytet. För att få bort remmen måste du ha en torx-bits på 45 eller 55, kommer inte ihåg vilket, för att släppa rem-sträckaren.
Ska du köpa och byta magnetkoppling så borde väl lamellen och tryckplatta sitta på förhoppningsvis.
Ska du ha nya brickor (schims) så borde en järnhandlare av gamla skolan ha sådant under förutsättningen att du tar med
den gamla så att du vet dimensionerna. AC-firmor borde även ha brickorna.
Tack för svar, Sallas.

Ja jag följde videon. Det var egentligen inga konstigheter att göra, förutom att drivplattan var svår att få lös. Men jag skaffade ett verktyg för att hålla emot i de tre hålen.
Jag hade endast en shimsbricka, 0.5 mm. Jag testa att ta bort den men plattan låg emot kopplingen på ena sidan och hade typ mellanrummet 0.7 mm på andra. När jag tog loss den igen syntes det tydligt att den var vind. Jag satt tillbaka shimsen så att inte kompressorn ligger och slirar hela tiden.

Vad menar du med att jag borde ha tagit bort remmen? Jag gjorde som på videon och bara tog endast bort plattan för att komma åt shimsen.

Nu har jag fått tag på en ny magnetkoppling. Tanken är att jag bara monterar den nya plattan, för enkelhetens skull.
Vad är det som expanderar så att avståndet till slut bli för stort? Om jag nu använder en ny drivplatta, kommer avståndet minska och kan jag behöva mer shims än vad jag hade innan tro?
av Sallas
Att ta bort remmen underlättar kontroll av att allt sitter rakt och att glapp lamell är konstant hela kompressorvarvet.
Inget utan värmen från motor och kompressor gör att glappet ändras, och såklart nedslitning av lamellen under
drift. Att ditt glapp lamell anliggningsyta ökat borde bero på lamellslitage, under drift med AC påslagen brukar ett
klickande höras som är ljudet efter magnetkopplingen som avaktiverar och aktiverar efter behov för att hålla rätt temp
i kupe'n.
Har din gamla tryckplatta blivit sned och använder din nya är det enklast att mäta avstånd om remmen är avmonterad
hela varvet. Var ditt kvarvarande shims 0,5 mm och ditt ursprungliga lamellglapp, innan isärtagning, 0,9 mm, så
borde detta sluta med om du tar bort shimset blir det (0,9 mm - 0,5 mm) 0,4 mm som är rätt avstånd. Skulle det inte
bli det så får du åka till en AC-firma och försöka köpa shims som skapar korrektare avstånd. Det kan ju vara som så
att tryckplattan som ska ditmonterats avviker vilket kan skapa behov av shims.
av Sallas
PS
Det borde ligga shims i den "nya" kopplingen som kan användas (de som ligger i botten av axelhållet
i tryckplattan). Testa först med samtliga och plocka ur vid behov beroende av avvikelse lamellslitage "ny"
och gammal lamell. Tryck in ny platta och mät och kontrollera efter bultåtdrag så glappet är OK. Du kan ju
kontrollera vad det är på den "nya" kopplingen innan isärtagning.
Nya drivplattan på plats. Avståndet är bra, ca 0.4 mm.
Trycket i systemet är bra, men fortfarande står kompressorn still.
Jag testade även att stöta till magnetkopplingen när motorn var igång, för att att se om kompressorn började driva med lite hjälp. Inget hände.

Vad är nästa steg? Är det kompressorbyte på G tro....
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du ström fram till magnetkopplingen då?
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]