Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Beror på vd du menar, menar du "knepet" med dimlkjusknappen och se om nån enhet har felkod satt? Eller menar du felkoder i klartex typ: baklucka öppen?

/L
av Siqqe
Loner skrev:Beror på vd du menar, menar du "knepet" med dimlkjusknappen och se om nån enhet har felkod satt? Eller menar du felkoder i klartex typ: baklucka öppen?

/L
Om t.ex. LMM eller tändspole är trasig på något vis, förutom dålig gång, visas det på något sätt med eller utan min hjälp?

Måste jag åka in till Volvoverkstaden för att få reda på OM det finns någon felkod och vilken felkod det är isf?
av Thomas J
Vissa fel visas i infofönstret. eller att motorlampan börjar lysa. Men det står inte nån speciell kod. Den måste man läsa ut på Volvo :lol:
Mvh Thomas
av Siqqe
Thomas J skrev:Vissa fel visas i infofönstret. eller att motorlampan börjar lysa. Men det står inte nån speciell kod. Den måste man läsa ut på Volvo :lol:
Mvh Thomas
Okej, men det kan alltså finnas felkoder även om ingenting visas i infofönstret/motorlampan?
av Thomas J
Ja det kan finnas felkoder som inte syns i infofönstret. Men så länge inte motorlampan lyser är det ingen fara sa min mek på Volvo i går när jag var där och bytte olja i automatlådan, då stod det i fönstret "BYT VÄXELOLJA NÄSTA SERVICE". Han gjorde även rent mitt gasspjäll då bilen ryckte och gick ojämnt på tomgång. Jag hade även några felkoder då jag hade tagit bort dörrsidorna och bytt högtalare.
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av Mr 76
Siqqe skrev:
Thomas J skrev:Vissa fel visas i infofönstret. eller att motorlampan börjar lysa. Men det står inte nån speciell kod. Den måste man läsa ut på Volvo :lol:
Mvh Thomas
Okej, men det kan alltså finnas felkoder även om ingenting visas i infofönstret/motorlampan?
Var på Davidssons Växjö i veckan och gjorde en total uppdatering av mjukvaran (programvaran).
De sa då att när man uppdaterar någon mjukvara i bilen så kan de i samband med detta få fram eventuella felkoder. Det krävs tydligen rätt så mycket fel på någon enhet för att det skall börja att visas i displayen i instrumentpanelen.
I datorn visas det t.ex om det varit glapp i någon kontakt så att någon givare inte har fått rätt signaler m.m

De sa att det nästan alltid fanns felkoder i bilarna på något sett men i min bil som inte har varit uppdaterad sedan 2001 så fanns det inga felkoder :D , vilket jag var glad över.

// Mr 76
av olson
Loner skrev:Beror på vd du menar, menar du "knepet" med dimlkjusknappen och se om nån enhet har felkod satt?
/L
Har du mer info ?
Användarvisningsbild
av Mr 76
olson skrev:
Loner skrev:Beror på vd du menar, menar du "knepet" med dimlkjusknappen och se om nån enhet har felkod satt?
/L
Har du mer info ?
Detta tyckte även jag lät intressant. Berätta mer.....
Aldrig hört talas om detta tidigare.

// Mr 76
Användarvisningsbild
av forbo
Mr 76 skrev:
olson skrev:
/L
Har du mer info ?
Detta tyckte även jag lät intressant. Berätta mer.....
Aldrig hört talas om detta tidigare.

// Mr 76
Håll inne READ knappen och tryck två (2) gånger på knappen för dimbakljuset.

Hoppas jag minns rätt nu :)

Givetvis med motorn på.

Sen kan man bläddra mellan dom olika enheterna.

*edit* Man kan bara se om felkod är satt på någon enhet, inte VAD som är fel.

//Fredrik

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]