NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grabb1
Hej,

Har sedan ett par veckor haft ett gnissel under huven som man rätt lätt kan höra på länkade videon. Skulle som total novis behöva lite hjälp med felsökandet, är det den så kallade hjälpaggregatsremmen som slirar eller är det något annat?

C30 1,6 Drive - 10, 9300mil

Niklas
av JallooZ
Troligtvis någon av löprulle/spännrulle som felar. Borde inte vara dyrt att åtgärda. 2-300kronor för rullen och ytterligare någon slant för remmen (passa på o byt när det ändå är nere). Men beroende på om remmen är elastisk eller "vanlig" så är det olika svårt. Lämna in om du är novis. Borde inte vara jättedyrt.
Kan även vara generatorn som börjar vina eller i värsta Fall AC kompressorn. Slutar ljudet när du slår av AC? Gör det de så är det AC kompressor.
av Grabb1
Grejen är den att jag haft problem med både generatorn (indikerar lågt batteri ibland, kom mer eller mindre i samband med gnisslet) och ACn som inte fungerar överhuvudtaget. ACn var avslagen vid klippet och man hör ingen större skillnad när man sätter på den heller.

Ska lämna in bilen för 10år service nu till sommaren och offerterna jag har fått har förutom kamrem och vattenpump även inkluderat "multirem" så var lite nyfiken på om det var just den som kan skapat dessa problemen.
av JallooZ
Då sätter jag en slant på generatorn. I runda slängar 5000kronor hos en "lokal" verkstad. Man kan komma ner i pris lite ifall du beställer generator själv från tex AutoDoc.
av Grabb1
Okej, hur kommer du fram till att det borde vara generatorn? Är det inte remmen eller rullen som det borde vara fel på i och med att det är den som för oljud?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kolla rullarna/spännarna till remmen du tittar på.
Jag hade ett liknande ljud på min gamla bil, dock en V50 med D2-motorn.
Det var en av dessa som var på väg att ge upp, vilket orsakade ett kvittrande/gnisslande ljud.
av JallooZ
När generatorn ger upp så gör den precis sånt ljud. Du nämnde att du också samtidigt fick ljudet som laddningslampan i bilen började lysa. Det är ett till tecken på att generatorn är pajj.. Med det sagt, inget utesluter att det enbart är generatorn som gör ljudet. Kan vara som för mig att både generator och löprulle var trasiga.
Testa att spänningsmäta vad du har för laddning.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]