- ons 05 jun 2019, 18:26
Ljustutan försvinner då xenon vid start vaknar sömning på kanske 30-40% och sen med tiden ökar till max, även "speedstart". LED ger 100% direkt precis som glödlampa. Jag hade "speedstart" i helljuset på S60n med OEM xenon faceliftstrålisar och det var lite bättre produkt jag hade som inte slog en halogenlampa på fingrarna om man inte såg just mellan fingarna och var selektiv. Med halogen såg man inte hur halvljuset dippade upp då lampan gav full makaron direkt, men xenon så märkte man detta då helljuset inte hängde med och negativa effekten av detta dämpades av just dippen. Samma med extraljusen med specialballaster för ändamålet som var extra snabba men segade i starten efter den första blixten på 1 nanosekund. Ännu värre i kyla. Att det drar extremt mycket ström i starten är heller inte en fördel med modern och känslig elektronik.
Med LED i helljuset så har jag noll seghet relaterat till teknik eller temperatur samt med valda extraljus en homogen ljusbild där det behövs upp till 200m+ brett med 900-1000m lång ljusmatta, inte 2km "laserstråle" rakt fram där den inte gör nytta då det är vad som finns 50m åt sidan 150m fram som är av akut intresse.
Med LED i helljuset så har jag noll seghet relaterat till teknik eller temperatur samt med valda extraljus en homogen ljusbild där det behövs upp till 200m+ brett med 900-1000m lång ljusmatta, inte 2km "laserstråle" rakt fram där den inte gör nytta då det är vad som finns 50m åt sidan 150m fram som är av akut intresse.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..