Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Ljustutan försvinner då xenon vid start vaknar sömning på kanske 30-40% och sen med tiden ökar till max, även "speedstart". LED ger 100% direkt precis som glödlampa. Jag hade "speedstart" i helljuset på S60n med OEM xenon faceliftstrålisar och det var lite bättre produkt jag hade som inte slog en halogenlampa på fingrarna om man inte såg just mellan fingarna och var selektiv. Med halogen såg man inte hur halvljuset dippade upp då lampan gav full makaron direkt, men xenon så märkte man detta då helljuset inte hängde med och negativa effekten av detta dämpades av just dippen. Samma med extraljusen med specialballaster för ändamålet som var extra snabba men segade i starten efter den första blixten på 1 nanosekund. Ännu värre i kyla. Att det drar extremt mycket ström i starten är heller inte en fördel med modern och känslig elektronik.
Med LED i helljuset så har jag noll seghet relaterat till teknik eller temperatur samt med valda extraljus en homogen ljusbild där det behövs upp till 200m+ brett med 900-1000m lång ljusmatta, inte 2km "laserstråle" rakt fram där den inte gör nytta då det är vad som finns 50m åt sidan 150m fram som är av akut intresse.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Fortfarande nyfiken på vad du har för lampor dock, jag gillar också LED nämligen, men har svårt att hitta nåt bra att byta till. Hittar många utomlands, men det är få av dom bättre som levererar hit tyvärr.

Ska man köpa lokalt finns nästan bara owl och diodhuset, och dom är inga monster direkt :/
Användarvisningsbild
av ER
Har OWL från prestandabelysning, en av få jag sett med rätt ljusbild så jag skulle våga testa i halvljus och philips ZES chip. Helljuset är ju som sagt enbart komplement till extraljus/ramp, kan aldrig ersätta så för mig så finns ingen anledning att försöka ersätta nåt som inte kan ersättas, heller lite svagre lampor i helljuset och dold ramp än ingen ramp och lampor som spretar iväg ljus här och var med 1000000 lumen i armatur ej avsedd för det jobbet. Tyvärr ej sett IPF i H7
Testat "värre saker" som lyser värre än "hej-kom-och-hjälp-mig" med spretig och icke homogen ljusbild pga chipet(CREE XPR) och hur PCB:n ser ut och hur det inte liknar en glödpampas glaskropp vad gäller placering av "glödtråden"

Denna visade att jag hade rätt vid val av chip, OWL= Philips ZES chip.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ah, samma chip som i Morimoto då. Morimotos ger dock lite konstig ljusbild i helljuset, men ska vara bra även den i bilar med reflektor i halvljus.

Halvljuset skulle ju vara lite kul att byta ut (eftersom det är viktigare än överdrivet helljus), men där finns det ingen bra ersättare än för xenon. Inte med mindre än att byta ut projektorerna helt i alla fall.

Håller med om ramp också, måste bara få tummen ur och montera min som jag har ligger och väntar, dold givetvis. Mycket tack vare den mindre risken för stöld. Har även funderat på att montera nåt innanför grillen, men det får bli ett senare problem :P

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]