- mån 03 jun 2019, 03:43
Relä bör man alltid ha, med ordentliga kablar och inte sytrådskablar som orginalljusen använder sig utav. Styrspänningen tar man givetvis från orginalkablaget dock, det är så små strömmar som behövs för att slå till ett relä jämnfört med att direkt driva 2+ ballastrar.
Effektspikar är snudd på omöjligt att komma ifrån, speciellt när det gäller helljus som ofta slås på och av rätt frekvent. Xenon, eller ballastrarna till xenonen, mår inte bra av spänningsfall heller och är ett bra sätt att döda dom i förtid på.
Speedstart-ballastrar brukar vara ännu värre där, då dom drar än mer ström vid start för att starta så fort som möjligt(vilket iaf jag anser är väldigt viktigt när det gäller helljus, halvljusen kan man leva med några sekunders tändtid på). Där räcker inte orginal-sytrådarna långt direkt.
Visst, funkar gör det säkerligen, ett tag, och med begränsad effekt. Känns rätt dumsnålt att inte ha relä istället.
LED är inte mycket bättre dom heller, om bilen inte redan är byggd för det(vilket jag antar din inte är, eftersom du pratar om att "byta till").
En annan sak att tänka på, som många inte gör vid konvertering, är att varken LED eller Xenon alstrar ens i närheten av samma värme som halogen. Detta kan ge problem under vintern då t ex snön inte smälter undan lika bra(och torkarna blir snudd på värdelösa, dom kommer bara studsa över isbildningen som blir). I praktiken betyder det att man kan behöva stanna några gånger för att skrapa lycktorna. Själv kör jag sällan så pass långa sträckor att det blir ett problem för mig, men det har hänt ett par gånger när det varit snökaos ute.