Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1319714
tänkte skaffa xenon till bilens helljus , h1 original, fundera på xenonkungen 60w, sen hört man helst ska köra från batteriet o relä o inte använda kablarna direkt som går till helljuset.
alt man använder max 50w xenon om man ska använda bilens egna kablar

hur har ni gjort ?
av MickeM
#1319743
Ska du öka effektuttaget ska du givetvis ha extra relä.
Annars kan du överbelasta helljusdriften i CEM.

10w är ju inte ens en ampere ökning per helljus, förvisso, men jag hade tagit säkra före det osäkra.
Xenon drar ju troligen mer i tändögonblicket tex, så det kan bli effektspikar högre än drifteffekten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1319794
Relä bör man alltid ha, med ordentliga kablar och inte sytrådskablar som orginalljusen använder sig utav. Styrspänningen tar man givetvis från orginalkablaget dock, det är så små strömmar som behövs för att slå till ett relä jämnfört med att direkt driva 2+ ballastrar.

Effektspikar är snudd på omöjligt att komma ifrån, speciellt när det gäller helljus som ofta slås på och av rätt frekvent. Xenon, eller ballastrarna till xenonen, mår inte bra av spänningsfall heller och är ett bra sätt att döda dom i förtid på.
Speedstart-ballastrar brukar vara ännu värre där, då dom drar än mer ström vid start för att starta så fort som möjligt(vilket iaf jag anser är väldigt viktigt när det gäller helljus, halvljusen kan man leva med några sekunders tändtid på). Där räcker inte orginal-sytrådarna långt direkt.
Visst, funkar gör det säkerligen, ett tag, och med begränsad effekt. Känns rätt dumsnålt att inte ha relä istället.

LED är inte mycket bättre dom heller, om bilen inte redan är byggd för det(vilket jag antar din inte är, eftersom du pratar om att "byta till").

En annan sak att tänka på, som många inte gör vid konvertering, är att varken LED eller Xenon alstrar ens i närheten av samma värme som halogen. Detta kan ge problem under vintern då t ex snön inte smälter undan lika bra(och torkarna blir snudd på värdelösa, dom kommer bara studsa över isbildningen som blir). I praktiken betyder det att man kan behöva stanna några gånger för att skrapa lycktorna. Själv kör jag sällan så pass långa sträckor att det blir ett problem för mig, men det har hänt ett par gånger när det varit snökaos ute.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1319808
En sak till, som i.f.s inte många bryr sig om. Det är inte tillåtet att göra sådana ingrepp på en bil som är "helbilsgodkänd" (från ungefär mitten av -90-talet). Men som sagt, ingen bryr sig. Om det gällt halvljus hade det varit stopp i besiktningen, men helljus släpper dom oftast igenom
Reläer är alltid bra. Jag byggde om min 745-a med nya reläer och ström direkt från generatorn. Ökade spänningen vid glödlamporna från 11,5V till 14V (med motorn påtomgång) på detta sätt och fick ett otroligt förbättrat både hel och halvljus med "vanliga" H4 lampor. Kan nu om jag vill montera 100/80W lampor för ytterligare förbättra ljuset (också olagligt) utan att belasta original kablage, men reflektorerna mår inte bra av det.
Tänk på att 20 % högre spänning vid glödlampan ger 50 % mer ljus
av volvov702002
#1319862
skrev med xenonkungen, dom inte haft problem att nån haft problem koppla direkt i bilens kablar.


kanske ta 40w iaf, borde väl inte vara problem då, bilens original xenon är trots allt på 35w o tordes fungera på samma vis?
Användarvisningsbild
av ER
#1320028
Varför ens chansa, ta enbart styrström från bilen. Förbrukningsströmmen direkt från batteri för att skona bilen så mycket som möjligt. Det är den enorma strömspiken vid påslag som är problemet och den är upp till dubbla driftströmmen och den kan slå tillbaka och förstöra CEM. Fråga ägare av V50 som satt xenon i helljuset vad dom tycker om att bakre torkarmotor pajar pga en enkel miss att koppla direkt på bilens kablar. Personligen ratar jag xenon i helljus numer när LED finns motsvarande och även med dioder små nog för att uppnå samma fokus som en glödtråd men man även behåller helljustutan man tappar med xenon och det är säkert att koppla rakt på bilens kablage utan 2 ton extra kablage med transientskyddade relän och annat relaterat till xenon. Helljuset är ju även bara komplement till riktiga extraljus/ramper pga dom begränsningar som finns och kan aldrig ersätta dom första varken i bredd, homogenitet eller längd.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1320032
Har tyvärr inte hittat nått som kommer i närheten av att ersätta prestandan av 100w xenon jag hade innan. Men nu när det är ljusare så kör jag med Moriomoto 2stroke 2.0, vilket fungerar skapligt (och då ska det ändå vara bland dom bättre).

Däremot håller jag med om att undvika direktkoppling. Jag har en XBB när jag kopplar in 100w:arna, och rampen när jag får tummen ur
av volvov702002
#1320085
ER skrev: tis 04 jun 2019, 18:39 Varför ens chansa, ta enbart styrström från bilen. Förbrukningsströmmen direkt från batteri för att skona bilen så mycket som möjligt. Det är den enorma strömspiken vid påslag som är problemet och den är upp till dubbla driftströmmen och den kan slå tillbaka och förstöra CEM. Fråga ägare av V50 som satt xenon i helljuset vad dom tycker om att bakre torkarmotor pajar pga en enkel miss att koppla direkt på bilens kablar. Personligen ratar jag xenon i helljus numer när LED finns motsvarande och även med dioder små nog för att uppnå samma fokus som en glödtråd men man även behåller helljustutan man tappar med xenon och det är säkert att koppla rakt på bilens kablage utan 2 ton extra kablage med transientskyddade relän och annat relaterat till xenon. Helljuset är ju även bara komplement till riktiga extraljus/ramper pga dom begränsningar som finns och kan aldrig ersätta dom första varken i bredd, homogenitet eller längd.
ja LED kan tänkas använda ist, nåt du använder dej av du kan rekommendera?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1320090
ER skrev: men man även behåller helljustutan man tappar med xenon
? Det där får du allt utveckla mera. Min ljustuta fungerar då alldeles utmärkt med speedstarter ballastrar. Har man vanliga segstartade ballastrar så försvinner ju lite av effekten såklart när dom är kalla, men knappast något som kan anses att man "förlorar" något.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]