NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robingransed
Har blivit lite osäker på vad jag ska ha för tryck i däcken 225*40-18, v50 t5-04!!
Någon som har bra förslag på hur mycket man vågar pressa i??
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Jag åker med 2,9 bar i mina 225/40-18 ..
Dock vet jag inte om det är rätt .. men enligt min lokala däck-krängare är det iaf ett någolunda rätt tryck ..
av Pippolei
Det står alltid vad du kan ha som max-tryck påsidan av däcken... jag la mig 10% under max trycket och fick en bil som rullade lätt som bara den (även om jag kanske har tappat en del väggrepp)
av flink
Har märkt att man får experimentera lite. Volvo påstår ett tryck, däckfirman ett helt annnat och sen får man själv prova vilket som känns bäst.
Det som Volvo rekommenderar (tom bil) har jag alltid tyckt varit på tok för lågt på vinterdäck. Det blir för tungrullat och sladdrigt.
av stefansj
Om jag tolkar rätt....Däcktryck ca2,5-3,0 bar i däck som är 225/45/17 då alltså? och givetvis höja om man lastar fullt i bagage t.ex.
Har själv en v50-T5 och ska skifta däck till Continental ContiSportContact5 angiven dimension .Vill inte ha en stötig och Okomfortabel gång i bilen.
Stefan
Användarvisningsbild
av ThomasT
robingransed skrev:Har blivit lite osäker på vad jag ska ha för tryck i däcken 225*40-18, v50 t5-04!!
Original dimension på 18" är 215/45 R18 och i hastigheter under 160km/h så ska det vara 2.2 bar runt om utan last och 2.5 bar med max last. Så någonstans där emellan beroende på hur mycket saker och folk du har i bilen...

Alla andra påståenden är bara dåliga gissningar...

.
av frippe64
ThomasT skrev: mån 03 jun 2019, 15:27
robingransed skrev:Har blivit lite osäker på vad jag ska ha för tryck i däcken 225*40-18, v50 t5-04!!
Original dimension på 18" är 215/45 R18 och i hastigheter under 160km/h så ska det vara 2.2 bar runt om utan last och 2.5 bar med max last. Så någonstans där emellan beroende på hur mycket saker och folk du har i bilen...

.
Ska vara? Vem bestämmer det? Det låter som du hämtat rekommenderade värden från instruktionsboken.
Det är knappast eco-tryck som Volvo själva anger, i alla fall i min bok.
Användarvisningsbild
av ThomasT
frippe64 skrev:
ThomasT skrev: mån 03 jun 2019, 15:27

Ska vara? Vem bestämmer det? Det låter som du hämtat rekommenderade värden från instruktionsboken.
Det är knappast eco-tryck som Volvo själva anger, i alla fall i min bok.
Det är chassiingenjörerna ifrån Volvo och däckstillverkare som påstår det... ECO-trycket är vad jag kan se angett till 2.5bar.

.
av Lajning
ThomasT skrev: tis 04 jun 2019, 10:57 Det är chassiingenjörerna ifrån Volvo och däckstillverkare som påstår det... ECO-trycket är vad jag kan se angett till 2.5bar.

.
Det slutar ju gälla så fort du frångår exakt det däck som sitter original.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]