- tis 11 sep 2007, 20:44
#131709
Inget existerande system har förhindrat så många sladdar som låsningsfria bromsar har gjort genom åren, oräkneligt bilar har sluppit sladda av vägen tack vare låsningsfria bromsar, grymt lustigt att man inte får kalla ett system som så effektivt förhindrat massor av sladdar för anti-sladd.
Antispinn har också förhindrat/hävt grymt många sladdar, framför allt har den hävt oändligt antal bakhjulssladdar på bakhjulsdrivna bilar. Samma sak här, konstigt att man inte får kalla ett system som hävt mängder med sladdar för anti-sladd.
DSTC är ännu grymmare på att ta häva sladdar, men bara därför kan jag inte förtså varför det skulle vara det enda som har rätt att kalla sig anti-sladd.
Det är ju som jag skulle uppfina en ny motor och sedan kalla den "motor" och alla existerande motorer inte fick kalla sig motorer längre.
Jo, jag förstår att någon smart marknadsförare har kidnappat "anti-sladd" och trummat igenom att det bara finns ett system som kan heta "anti-sladd" trots att det finns massor med som system som inte gör annat än förhindrar sladdar (om än inte lika effektivt som DSTC).
sorsj skrev:Definitionerna är glasklara:Kan inte hjälpa att jag tycker den glasklara definitionen är grymt felvisande.
STC är ett antispinnsystem, DSTC är ett antisladdsystem (som också innehåller antispinnsystemet STC).
STC känner endast av om något av drivhjulen plötsligt varvar upp (spinner loss) och bromsar då ner det hjulet eller stryper gaspådraget.
Har man DSTC har man en rattlägesgivare som känner rattens läge (d.v.s. hur mycket sväng föraren 'beställt'). Dessutom finns en accelerometer under ena framstolen som känner av hur kraftigt bilen faktiskt svänger. Bilens centraldator jämför dessa båda värden (vet man bilens mått samt styrinrättningens utväxling från ratt till hjul så är det faktiskt bara ett rent matematikproblem att räkna ut vad ett visst rattutslag ska ge för sväng). Om nu dessa båda mätvärden inte stämmer så vet bilen att man har råkat i sladd och kan också efter jämförelsen räkna ut att t.ex. höger frambroms ska sättas åt ett ogonblick för att räta upp bilen. Bilen känner kort sagt av att den inte följer rattutslaget samt korrigerar det felet. Ett sådant system och inget annat är ett antisladdsystem.
Allt går för övrigt på ett ögonblick, och fast jag nu kört ungefär 35000 mil med 3 V70 med DSTC så blir jag hela tiden lika fascinerad när DSTC går in. Suveränt!
Inget existerande system har förhindrat så många sladdar som låsningsfria bromsar har gjort genom åren, oräkneligt bilar har sluppit sladda av vägen tack vare låsningsfria bromsar, grymt lustigt att man inte får kalla ett system som så effektivt förhindrat massor av sladdar för anti-sladd.
Antispinn har också förhindrat/hävt grymt många sladdar, framför allt har den hävt oändligt antal bakhjulssladdar på bakhjulsdrivna bilar. Samma sak här, konstigt att man inte får kalla ett system som hävt mängder med sladdar för anti-sladd.
DSTC är ännu grymmare på att ta häva sladdar, men bara därför kan jag inte förtså varför det skulle vara det enda som har rätt att kalla sig anti-sladd.
Det är ju som jag skulle uppfina en ny motor och sedan kalla den "motor" och alla existerande motorer inte fick kalla sig motorer längre.
Jo, jag förstår att någon smart marknadsförare har kidnappat "anti-sladd" och trummat igenom att det bara finns ett system som kan heta "anti-sladd" trots att det finns massor med som system som inte gör annat än förhindrar sladdar (om än inte lika effektivt som DSTC).
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.