Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
sorsj skrev:Definitionerna är glasklara:

STC är ett antispinnsystem, DSTC är ett antisladdsystem (som också innehåller antispinnsystemet STC).

STC känner endast av om något av drivhjulen plötsligt varvar upp (spinner loss) och bromsar då ner det hjulet eller stryper gaspådraget.

Har man DSTC har man en rattlägesgivare som känner rattens läge (d.v.s. hur mycket sväng föraren 'beställt'). Dessutom finns en accelerometer under ena framstolen som känner av hur kraftigt bilen faktiskt svänger. Bilens centraldator jämför dessa båda värden (vet man bilens mått samt styrinrättningens utväxling från ratt till hjul så är det faktiskt bara ett rent matematikproblem att räkna ut vad ett visst rattutslag ska ge för sväng). Om nu dessa båda mätvärden inte stämmer så vet bilen att man har råkat i sladd och kan också efter jämförelsen räkna ut att t.ex. höger frambroms ska sättas åt ett ogonblick för att räta upp bilen. Bilen känner kort sagt av att den inte följer rattutslaget samt korrigerar det felet. Ett sådant system och inget annat är ett antisladdsystem.

Allt går för övrigt på ett ögonblick, och fast jag nu kört ungefär 35000 mil med 3 V70 med DSTC så blir jag hela tiden lika fascinerad när DSTC går in. Suveränt!
Kan inte hjälpa att jag tycker den glasklara definitionen är grymt felvisande.

Inget existerande system har förhindrat så många sladdar som låsningsfria bromsar har gjort genom åren, oräkneligt bilar har sluppit sladda av vägen tack vare låsningsfria bromsar, grymt lustigt att man inte får kalla ett system som så effektivt förhindrat massor av sladdar för anti-sladd.

Antispinn har också förhindrat/hävt grymt många sladdar, framför allt har den hävt oändligt antal bakhjulssladdar på bakhjulsdrivna bilar. Samma sak här, konstigt att man inte får kalla ett system som hävt mängder med sladdar för anti-sladd.

DSTC är ännu grymmare på att ta häva sladdar, men bara därför kan jag inte förtså varför det skulle vara det enda som har rätt att kalla sig anti-sladd.

Det är ju som jag skulle uppfina en ny motor och sedan kalla den "motor" och alla existerande motorer inte fick kalla sig motorer längre.

Jo, jag förstår att någon smart marknadsförare har kidnappat "anti-sladd" och trummat igenom att det bara finns ett system som kan heta "anti-sladd" trots att det finns massor med som system som inte gör annat än förhindrar sladdar (om än inte lika effektivt som DSTC).
Användarvisningsbild
av Kliszow
TopGear skrev:
VolvoB20 skrev:
TopGear skrev: Vilken karl köper en liten skitbil som frun och barnen ska åka i?
Om valet är om barnen/frun eller jag ska liten skitbil är det väl självklart att det INTE är de som ska behöva råka illa ut pga taskig säkerhet. Eller tycker någon annan något annat???
Aha, så alla som åker i en bil utan DSTC åker i en skitbil alltså! Stackars alla svensson som rullar i skitbilar som S80, S60 V70 osv som inte alla har DSTC.
Absolut inte. En liten skitbil ær en liten skitbil oavsett om den har DSTC eller inte, typ Renault Twingo, Nissan Micra, Hyundai Atos m.fl.
Min feu som kør Volvo V40-03 utan DSTC kør enl. mig INTE en liten skitbil.
Det är inte bilen som är skit, det är det som sitter mellan ratten och ryggstödet som orsakar olyckorna!” :twisted:
av Moody
polcirkeln skrev:Ursäkta en i sammanhanget lite okunnig fråga - när blev DSTC standard i V70 respektive S60?
DSTC (antisladd) blev standard på modellår 2005 i samband med faceliften.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kliszow skrev:
TopGear skrev:
VolvoB20 skrev: Aha, så alla som åker i en bil utan DSTC åker i en skitbil alltså! Stackars alla svensson som rullar i skitbilar som S80, S60 V70 osv som inte alla har DSTC.
Absolut inte. En liten skitbil ær en liten skitbil oavsett om den har DSTC eller inte, typ Renault Twingo, Nissan Micra, Hyundai Atos m.fl.
Det är inte bilen som är skit, det är det som sitter mellan ratten och ryggstödet som orsakar olyckorna!” :twisted:
Begåvat inlägg Kliszow :roll:

Om någon möter en rattfylla som kör på fel sida om vägen och råkar krocka med denna idiot. Så är vederbörande oskyldiga människa som blir indragen i situationen en skit som sitter mellan ratt och ryggstöd.

En skitbil är väl en skitbil. En gammal Mazda 323 från 1983 är ett typexempel på en skitbil

Använd "njuren" Kliszow :wink:
av dali
VolvoB20 skrev:Inget existerande system har förhindrat så många sladdar som låsningsfria bromsar har gjort genom åren, oräkneligt bilar har sluppit sladda av vägen tack vare låsningsfria bromsar, grymt lustigt att man inte får kalla ett system som så effektivt förhindrat massor av sladdar för anti-sladd.

Antispinn har också förhindrat/hävt grymt många sladdar, framför allt har den hävt oändligt antal bakhjulssladdar på bakhjulsdrivna bilar. Samma sak här, konstigt att man inte får kalla ett system som hävt mängder med sladdar för anti-sladd.
För att ABS och antispinn inte häver några sladdar om du kastar om ratten. Med din syn på saken så är ett par bra dubbdäck också "antisladd" och då har helt plötsligt alla bilar det.
VolvoB20 skrev:DSTC är ännu grymmare på att ta häva sladdar, men bara därför kan jag inte förtså varför det skulle vara det enda som har rätt att kalla sig anti-sladd.
DSTC är det enda systemet (i Volvovärlden) som aktivt häver en sladd, därför kallas det "antisladd". Svårare än så är det inte.
av mojja
Undra hur svårt det kan vara att förstå dom olika systemena och vad dom är till för.

Antispinn=STC=hjulenspinner inte när du trycker på gasen vid haltväglag.

Abs= Bromsarna låses inte när du bromsar kraftigt= möjlighet till att styra undan.

DSTC=Bilen häver sladden åt dig o hjälper dig att hålla skjutan på rätt köl.

E detta så svårt för vissa att förstå att det krävs 4 sidor för att förklara.

Visst ni världsmästare som kan häva sladdar i 150 och påstår att det e skit mellan ratten o förarstolen behöver inte alla dessa elektroniska hjälpmedel eftersom ni e proffs kan bedöma väglaget vet bilens gränser o.s.v kan ju tycka att detta e onödigt.

Men vi 99% dödliga som nyttjar bilen normalt o inte e proffs förare älskar dessa hjälpmedel som hjälper oss i vårat vardagsliv o faktist RÄDDAR LIV.

Kommer aldrig köpa en bruksbil utan alla hjälpmedel som kan köpas för pengar.

//mojja
Användarvisningsbild
av Kliszow
camaro69 skrev:
Kliszow skrev:
TopGear skrev: Absolut inte. En liten skitbil ær en liten skitbil oavsett om den har DSTC eller inte, typ Renault Twingo, Nissan Micra, Hyundai Atos m.fl.
Begåvat inlägg Kliszow :roll:

Om någon möter en rattfylla som kör på fel sida om vägen och råkar krocka med denna idiot. Så är vederbörande oskyldiga människa som blir indragen i situationen en skit som sitter mellan ratt och ryggstöd.

En skitbil är väl en skitbil. En gammal Mazda 323 från 1983 är ett typexempel på en skitbil

Använd "njuren" Kliszow :wink:
?:-/

Förstår inte hur du tänkte där ? !" ?:-/ Ok, Kan säja så här rattfyllot som du sa kör en Mercedes med all utrustning etz antisladd stabilisering etz krockar med en yrkeschaufför tvåbarnsmor etz i en s.k. Skitbil Volvo 740, dödas vid smällen. Inklusive barn. Orsaken till olyckan är skiten dvs. Rattfyllot i den supernya Mercan.
Användarvisningsbild
av Kliszow
mojja skrev:Undra hur svårt det kan vara att förstå dom olika systemena och vad dom är till för.

Antispinn=STC=hjulenspinner inte när du trycker på gasen vid haltväglag.

Abs= Bromsarna låses inte när du bromsar kraftigt= möjlighet till att styra undan.

DSTC=Bilen häver sladden åt dig o hjälper dig att hålla skjutan på rätt köl.

E detta så svårt för vissa att förstå att det krävs 4 sidor för att förklara.

Visst ni världsmästare som kan häva sladdar i 150 och påstår att det e skit mellan ratten o förarstolen behöver inte alla dessa elektroniska hjälpmedel eftersom ni e proffs kan bedöma väglaget vet bilens gränser o.s.v kan ju tycka att detta e onödigt.

Men vi 99% dödliga som nyttjar bilen normalt o inte e proffs förare älskar dessa hjälpmedel som hjälper oss i vårat vardagsliv o faktist RÄDDAR LIV.

Kommer aldrig köpa en bruksbil utan alla hjälpmedel som kan köpas för pengar.

//mojja
Hjälpmedel är bra inget snack om saken, men du har fortfarande ansvar över din plåtlåda att visa hänsyn i trafiken och anpassa dig efter trafiksituationen… Min trafiklärare sa , den dag vi anser att vi inte har något mer att lära ”är det dags att skicka tillbaka körkortet!”
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]