- mån 03 jun 2019, 15:53
Har glömt att uppdatera denna tråd gör det nu något sent. Batteriet fortsatte att laddas ur och till slut byttes till nytt batteri. Det höll ett par veckor sedan kom nytt meddelande om låg batterinivå. Bilen togs in på verkstad men de kunde inte mäta upp någon onormal viloström. När bilen över en natt gick från att vara fullt funktionsduglig och utan felmeddelanden till att vara fullständigt tom på ström ringde jag on call och de skickade bärgare. Verkstan hade bilen inne för mätning än en gång men hittade inte nu heller någon onormal viloström. Min egen teori att något hänt vid servicen och programuppdatering möttes med attityden "du är ju prillig". Men eftersom jag mailat verkstan varje gång som jag fick meddlande om låg batterinivå så började teknikern kolla felkoder dessa datum och hittade koder kopplade till telefonenheten. Han uppdaterade då den programvaran och sedan dess är problemet borta. Jag krävde att de skulle sätta tillbaka originalbatteriet eftersom det ju bevisligen inte var fel på det och det funkar som sagt var utan problem. Så, min ursprungliga teori om att något skett med programvaran vid service visade sig med största sannolikhet vara precis vad som hänt trots att det "var omöjligt".
Några intressanta saker har kommit fram under resans gång.
-Det går inte att backa en uppdaterad programvara till tidigare version. (det var ett förslag från mig).
- Vid service är det långt ifrån all programvara som uppdateras till ny version, det skulle enligt verkstan ta alldeles för lång tid utan det är bara viss programvara som uppdateras. I Volvos reklam för deras service låter det ju inte riktigt så....
Tidigare Volvo: XC60 D4 AWD MY16, V70 2,4d Summum MY08, 242 GT -79