Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börja med att ladda upp batteriet. Kan ju hända att nån dator i bilen fått spel och inte gått i viloläge kanske samband ed någon uppdatering. Några enstaka djupurladdniar klarar batteriet.
ErikNilsson skrev:Nu är jag ute på tunn is.

Men det är inte så att du kopplat din laddare fel?

Vill minnas att jag läst att laddaren ska sättas utanför batterisensorn, annars kan systemet luras och generatorn laddar då batteriet för lite.
Stämmer. Sensorn som mäter batteriets laddförlopp sitter på minuspolen och om man sätter en klämma över hela polen så tappar den räkningen. Därför gjordar man i karossen eller i samma punkt som jordkabeln från karossen kommer angör polklämman.
Har glömt att uppdatera denna tråd gör det nu något sent. Batteriet fortsatte att laddas ur och till slut byttes till nytt batteri. Det höll ett par veckor sedan kom nytt meddelande om låg batterinivå. Bilen togs in på verkstad men de kunde inte mäta upp någon onormal viloström. När bilen över en natt gick från att vara fullt funktionsduglig och utan felmeddelanden till att vara fullständigt tom på ström ringde jag on call och de skickade bärgare. Verkstan hade bilen inne för mätning än en gång men hittade inte nu heller någon onormal viloström. Min egen teori att något hänt vid servicen och programuppdatering möttes med attityden "du är ju prillig". Men eftersom jag mailat verkstan varje gång som jag fick meddlande om låg batterinivå så började teknikern kolla felkoder dessa datum och hittade koder kopplade till telefonenheten. Han uppdaterade då den programvaran och sedan dess är problemet borta. Jag krävde att de skulle sätta tillbaka originalbatteriet eftersom det ju bevisligen inte var fel på det och det funkar som sagt var utan problem. Så, min ursprungliga teori om att något skett med programvaran vid service visade sig med största sannolikhet vara precis vad som hänt trots att det "var omöjligt".

Några intressanta saker har kommit fram under resans gång.

-Det går inte att backa en uppdaterad programvara till tidigare version. (det var ett förslag från mig).
- Vid service är det långt ifrån all programvara som uppdateras till ny version, det skulle enligt verkstan ta alldeles för lång tid utan det är bara viss programvara som uppdateras. I Volvos reklam för deras service låter det ju inte riktigt så....
en annan viktig sak är att låsa bilen fast man har den i sitt eget garage.
batterisensorn räknar strömmen när bilen är ur bruk och låst bland annat.
har en kompis vars v60 klagade på låg batterispänning och han laddade batteriet hela tiden, men han låste inte heller bilen i garaget.
men efter en fulladdning och lyft batteripolen och sen gjort en kort körcykel och låst bilen så har den inte klagat på låg batterispänning.
vidare så undrar jag faktiskt varför många håller på o laddar hela tiden?
köpte en v60 2015 med SS i augusti förra året och har aldrig laddat batteriet, står ute o värmaren används flitigt, inga klagomål på låg batterispänning.
Larslars skrev:en annan viktig sak är att låsa bilen fast man har den i sitt eget garage.
batterisensorn räknar strömmen när bilen är ur bruk och låst bland annat.
har en kompis vars v60 klagade på låg batterispänning och han laddade batteriet hela tiden, men han låste inte heller bilen i garaget.
men efter en fulladdning och lyft batteripolen och sen gjort en kort körcykel och låst bilen så har den inte klagat på låg batterispänning.
vidare så undrar jag faktiskt varför många håller på o laddar hela tiden?
köpte en v60 2015 med SS i augusti förra året och har aldrig laddat batteriet, står ute o värmaren används flitigt, inga klagomål på låg batterispänning.
Att hålla ett bilbatteri så fulladdat som möjligt är nödvändigt för att få en lång livslängd på det. Ett batteri som ständigt bara är "halvladdat" får sulfatbeläggning på blyplattorna lättare och därmed minskar livslängden. Se bla,
https://www.tystor.com/kunskapsbank/sto ... att-radda/ och https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html
Nej, batteriet var inte kass, det gamla återmonterades och funkar nu fint. Var inte heller så att bilen bara signalerade att batterinivån var låg utan den drog ur batteriet så det tömdes på ström. Troligen var det en mjukvaruuppdatering som misslyckades så att någon komponent låg och drog ström.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]