Tack alla før svar
Lövet skrev:1. Jag har haft 3st V60, ingen har haft problem med skrammel. Ingen skillnad vid miltal.
2. Motorn har sitt ursprung hos Ford men det är inget problem. De bygger lika bra motorer som Volvo. De enda problem som jag läst har varit relaterade till växellådan "Powershift" som är en dubbelkopplingslåda och inte lika stryktålig som de som sitter i 5-cyl diesel och VEA 4-cyl.
3. Ja
4. Privatpersoner (som äger äldre bilar) har en förmåga att övervärdera sina bilar på Blocket. Firmor som måste sälja bilarna har ofta en mer konkurrenskraftig prissättning. Undantag finns absolut. Kolla ocså att det inte är AWD på bilarna du jämför med. Dessa är mer eftertraktade trots högre skatt.
1. Ser att fler skriver detsamma :) så OK
2. Så ær det nog, "spærren" ær mer av psykologisk natur... som går att øvervinna
3. Som sagt, alltfør många korta kørningar mesta delen av året, detta diskvalificerar diesel i vårt fall, ngt ni tycks hålla med om
4. Stæmmer nog hær också, och god anmærkning ang. AWD, ser før mig att det kan bli dyrare på flera fronter och det ær inte ngt vi behøver
TommyP86 skrev:Har kört min T5 -15 ca 13000 mil nu, och inom familjen rullar det en T3 -12, en s60 2,0T -11 och en -15 D4....
Æven hær en god del nyttigt info :)
Sjælv har jag lite erfarenhet av T3 i fars ex S60 och nuvarande V40, en motor som verkar fungera helt OK, och ær snål på bensin. kanske T3 el. T4 vore optimalt før frun. Någon som har en sådan "långmilare"? Æven de motorer undergick væll modiferingar?
2.0T ser jag før mig kan ha liknande førbrukning som min 2.5T ( som å andra sidan ær snålare æn 2,4 Automat ), sen ær det ju begrænsat utbud då de fanns væll bra i 2 årsmodeller? 10'11'?
Så ja, kanske någon av de "små" bensinmotorerna vore ett bra val.
Hur upplever ni V60'n storleksmæssigt. Ræcker till en familj med 2 tonårsbarn?
Inser att det inte blir ngn V70, men behovet av last utrymme ær inte lika stort længre, och benutrymmet i gamla V70 bak motsvarar inte førvæntningarna vid denna bilstorlek.
Tyværr ær jag på jobbet och det kan inte provkøras något inom nærmaste 2 mån.
@ Cotag
Balansxel... låter jobbigt. Får søka på forumet. Gæller det alla motor alternativ?
Och så glømde jag fråga, hur ær Powershift lådorna? Då automat ær ett krav. Problematiska? Har de oljebytes interval, som skøts om bilen ær servad enligt bok?