Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
andreas_lofgren skrev:Fick för bra betalt :wink:

Skämt åsido, jag är en väldigt opportunistisk bilköpare. Jag slår till när jag hittar rätt erbjudande och säljer när jag får möjlighet till rätt pengar. Det behöver inte alls vara något fel på bilen, det är snarare nån liten störning jag har själv.

I V60ins fall var det dock avsaknad av automat och att den kändes något för liten som gjorde att jag började fundera på försäljning. Bilen imponerade dock på mig på ett sätt Volvo inte gjort tidigare. Hade det varit en V60D5 eller T6 hade jag nog inte sålt men dessvärre är jag helt enkelt för snål för att köpa någon sådan. Eller rättare sagt, jag är för duktig på att räkna och med så få mil vi kör blir kostnaden helt enkelt orimlig.
Jag är lite samma sort, men försvarar nu en stor motor med att vi inte kör så mkt (12-1500 mil/år). Det är dyrt ändå med bil :)
av Emerson
Hej igen!

Limited Edition kampanjen finns fortfarande kvar. Och de flesta åf lägger till high performance ljudsystemeted blåtand. Man får med parkeringsvärmare, dock ej med voc utan med tidur.

Går att söka på nya Volvo i lager på t ex bilia så kommer det fram en hel drös :)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
På spritmonitor.de kan du hitta verkliga förbrukningssiffror för bilar.
Min Drive ligger på 0,62 i snitt, kör inte som en biltjuv men en del kortare sträckor varvat med långkörningar och värmare på vintern.
Har försökt att köra snålt och kommit ner till 0,48 som lägst, 60mil med 80-85 km/h på farthållare mestadels av vägen.

Min är fortfarande skattebefriad, tror att det ryktas om 1100 kr/år i skatt när det blir dags.
Användarvisningsbild
av Lazy
Låg på 6,4 på min D3 vilket jag tycker var ok, men allt jävla oljud i bilen stod jag inte ut med så jag har bytt bil nu, det vibrerade från backspegeln, de vibrerade från inredningen så jag blev tokig, (var inne hos volvo 4 ggr för detta ) annars en bra bil.
av Onebuying
grillchips skrev:Helt off topic, men, Onebuying.. Det är inte du med YouTube-kanalen med all programmering?
Nej, det är inte jag. Kan inte ett jota om programmering. :)
Lazy skrev:Låg på 6,4 på min D3 vilket jag tycker var ok, men allt jävla oljud i bilen stod jag inte ut med så jag har bytt bil nu, det vibrerade från backspegeln, de vibrerade från inredningen så jag blev tokig, (var inne hos volvo 4 ggr för detta ) annars en bra bil.
Det låter ju inget vidare, oljudet alltså. Det är för mig ett tecken på "premium", att det är tyst i bilen. Har hört att vissa har problem med ljud från B-stolpen eller högt däckljud. Fler som upplever vibrationerna?
av Lövet
Räknade precis igenom vad min T3 snittade. Med körning i princip bara Stockholm (tror jag åkte 4-5 långresor totalt och då på motorväg) i och omkring Stockholm snittade den 0,78 lit/mil.
av roka
Fann tråden då jag sitter och funderar på att byta vår gamla V70 ( 05' ) mot just V60...
Men detta får mig lite tveksam... "Skrammel och gnissel. Annars är V60 bra ihopsatt " :-/
Æven om de har gått ner i pris ( liten skillnad mot motsvadande årsmodeller av V70 dock ),
Så ær 150 000:- mycket før skrammel och gnissel, nær jag nu åker tyst i en bil værd kanske 20-30 000:-

1. Har kvaliten på skrammlet økat dvs, det skarmmlar mindre ? Ju nyare desto bættre?
2. Någon som har 2,0T , 203hk och har ngt att sæga om den motorn? ( Ær det Volvos konstruktion eller Ford? ) Bra?
3. Øvervægde æven diesel , æven om jag aldrig haft en... men pga många korta kørningar i stan måste nog bensin vara vettigare val, eller?
4. Nyare 14', 15' års modeller D4 med 181hk och låg skatt verkar kosta lika mycket ( relativt lite ) som ældre V60 med andra ( effekt motsvarande ) motorer, någon tror sig veta anledningen?

Tacksam før input.
Användarvisningsbild
av grillchips
@roka, många Volvo-veteraner hyllar ju gamla V70 som en riktig slitvarg i familjen. Det kanske blir en tuff match, men man får väga för och emot. Bäst är ju att du provkör ordentligt, beggade V60 dräller det av så du bör kunna provköra en hel del exemplar bara för att få en bild av dess egenskaper.

1: -
2: -
3: Ja.
4: D4 fullkomligt DRÄLLER det av, det var nog en ohyggligt populär tjänstebils-modell. Samma med XC60, 9/10 du ser på vägarna är D4. Därav priset då utbudet är gigantiskt jämfört mot låt säga en T4.
av roka
Tack før så snabb respons.
Gick øver till Volvo ( 2,4 170 ) från SAAB ( 9000 ) før ca 11år sedan då andra barnet var på g.
Har haft V70'n sen dess, och 5000mil har nu blivit ca18500.
Så ja, slitvarg, absolut. Rostfri och pålitlig .
Den ær ju nu dock varken bensin snål ( automat ) eller "modern", kant skavd i den lackerade kofångaren. Klædseln børjar visa slitage ( trist )...
Så det ær ett svårt beslut, dær vi i grunden inte behøver ngt nytt , men det vore kul... men tænk om den nya bilen blir "sæmre"? XC60 ær det frun i huset skulle ønska... Då V70'n ær den hon kør mest . Fick XC60 D4 ( 2,0 )som hyrbil en gång...
vældigt fin som sådan, men ingen WOW upplevelse.
Sjælv har jag min S60 2,5T av samma årsmodell som V70.

Men det ær nog så att man får bara ta hela familjen med och provkøra, provsitta och se på før och emot.
Skall det blir bensin så utesluter det i princip XC60... sen får man se om V60 ær værd att fundera vidare på.

grillchips skrev: ons 29 maj 2019, 11:21 @roka, många Volvo-veteraner hyllar ju gamla V70 som en riktig slitvarg i familjen. Det kanske blir en tuff match, men man får väga för och emot. Bäst är ju att du provkör ordentligt, beggade V60 dräller det av så du bör kunna provköra en hel del exemplar bara för att få en bild av dess egenskaper.

1: -
2: -
3: Ja.
4: D4 fullkomligt DRÄLLER det av, det var nog en ohyggligt populär tjänstebils-modell. Samma med XC60, 9/10 du ser på vägarna är D4. Därav priset då utbudet är gigantiskt jämfört mot låt säga en T4.
av Lövet
1. Jag har haft 3st V60, ingen har haft problem med skrammel. Ingen skillnad vid miltal.
2. Motorn har sitt ursprung hos Ford men det är inget problem. De bygger lika bra motorer som Volvo. De enda problem som jag läst har varit relaterade till växellådan "Powershift" som är en dubbelkopplingslåda och inte lika stryktålig som de som sitter i 5-cyl diesel och VEA 4-cyl.
3. Ja
4. Privatpersoner (som äger äldre bilar) har en förmåga att övervärdera sina bilar på Blocket. Firmor som måste sälja bilarna har ofta en mer konkurrenskraftig prissättning. Undantag finns absolut. Kolla ocså att det inte är AWD på bilarna du jämför med. Dessa är mer eftertraktade trots högre skatt.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]