NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wader
Har försökt hitta nutida svar men inte lyckats.
Förr i tiden kunde man räkna med att belägg från Biltema skrek vid inbromsning. Nu behöver jag byta belägg fram på min V50 från -04 och i vanlig ordning tar Bilia dubbelt så mycket betalt.
Kan någon vänlig själ som nyligen köpt belägg fram från Biltema berätta om dom är bra eller om man ska hålla sig till Bilia original?
Finns för övrigt riktigt bra instruktionsvideo på tuben ” front brake pad replacement V50 ”och den 7 mm insexhylsa som krävs för att lossa oket har Biltema för 47 kr.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag bytte på min 940 för 2000 mil sedan. De är helt tysta. Några säger att de dammar mycket, men det är inte värre än andra märken jag kört tycker jag.
av UnleashFusion
håller med ovanstående(Perra), nu vet jag inte vad bilia skulle ta för att byta bromsbelägg fram.. men om du inte har alls för bråttom med bytet så hade jag kollat på mister-auto(då jag inte kan kolla det åt dig pga. vet ej vilken motor du har så det kan skilja på storlek). (satsa på ATE-belägg)

Hur som haver har mister-auto också 25% under dom kommande 3 dagarna (EXKLU25)-rabattkod

Sen kan du ju själv bedöma om du vill byta både fram och bak eller enbart fram(som du själv nämner i tråden) om du nu skulle köpa från där.
Användarvisningsbild
av frasse4
Online-firmorna i Europa är super så länge man får rätt delar eller slipper reklamera. Biltema är ju kanon att ha att göra med om man ska lämna tillbaka något. Jag betalar i alla fall gärna nån hundring mer och beställer från en svensk firma om det blir från nätet...
av dieselputte
Kört med Biltemas i över 8000mil nu, fortfarande bra med slityta kvar. Skivorna är lika gamla , men de (och beläggen) skall bytas i höst. Inga problem eller kommentarer vid besiktningar hittills.
Användarvisningsbild
av Micce1980
frasse4 skrev:Online-firmorna i Europa är super så länge man får rätt delar eller slipper reklamera. Biltema är ju kanon att ha att göra med om man ska lämna tillbaka något. Jag betalar i alla fall gärna nån hundring mer och beställer från en svensk firma om det blir från nätet...
Beställde fel belägg och skivor fram från bildelar online 24, returnerade genom att klicka i retur på min beställning på deras sida, dagen efter kom det en följesedel som jag skrev ut och lämnade paketet till mitt postombud. De jag bytte mot budades nu hem till mig istället för att komma till ombudet. Det enda var väl att de ville sätta in de överblivna slantarna på mitt konto hos dem men svarade bara att de ska tillbaka till samma konto som de betalats med och några dagar kom de. Helt ok tycker jag, även om de drog en liten rövare ;-) Köper med gärna från en svensk entreprenör men just i reservdelsväg är det inte försvarbart tycker jag tyvärr. Biltema ska visst vara helt ok på reklamationer, har aldrig testat då det mesta därifrån faktiskt hållt :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har kört ett antal mil med dem och har inga klagomål. Tysta och bromsar ungefär som man kan förvänta sig. Har Bosch standard nu och det känns ingen skillnad. Lite dammiga men det är lätt-tvättat damm.
Användarvisningsbild
av Cotag
Blev klotsar runt om från Bosch och Bildelaronline24 senast. Gör sitt jobb.
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]