Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Ni som gillar stora bilar.

Hur resonerar ni runt en enorm bil med elmotor? Med fler hästar, bättre utväxling men ingen smuts och utan ljud? Och vi struntar i batteriproblematiken i detta resonemang.

Så är ni ute efter stor brumbrum och/eller just brumbrum-ljudet?

/jon
av igmab
Jon skrev:Ni som gillar stora bilar.

Hur resonerar ni runt en enorm bil med elmotor? Med fler hästar, bättre utväxling men ingen smuts och utan ljud? Och vi struntar i batteriproblematiken i detta resonemang.

Så är ni ute efter stor brumbrum och/eller just brumbrum-ljudet?

/jon
En XC90 brummar ju inte mer än någaon annan Volvo.
Eldriven bil på dina premisser låter helt förtäffligt. Synd bara att det inte fungerar så i realiteten.

/Martin
av Hemgårn
Mycket trist att de ger sig på era bilar... inte ett smart grepp om det är miljön de vill värna om.

En iakttagelse från mina promenader till jobbet:
Av alla de SUVar som jag ser på morgonen är det till 99% bara en enda person i SUVarna. Det är korkat och bilen i sig är ett hån mot en smart människa. I miljöavseende skulle SUVen vara skitbra OM det satt 4-7 personer i den när den kör. I stadstrafik där du kör på ettans tvåans och treans växel är det inte så smart. Hur mycket drar en XC90 i stadstrafik?

Jag tycker att det är en sorglig utveckling på bilmarknaden. Varför ska man ha en så stor bil? För att transportera sina fyra barn i eller för att känna sig mäktig? Från början var det ju militären som körde stora jeepar. Sen var det bönderna som behövde terrängbilar för att kunna effektivisera sin verksamhet. Vad ska en människa som bor inne i en storstad med en SUV till? Den drar mycket bensin och är en vidrig trafikfara för alla andra som råkar köra normalstora/mindre bilar.

Snygga är de SUVarna, men korkade in absurdum.

Mina två cent.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
boeder skrev: Asfaltens indianer ...Varför släpper de inte ut all luft på alla de tusentals bilar som saknar katalysator istället?? Jo därför att de själva kör runt i sina gamla 140/240.
Jo, misstänker att de förväxlar behov av åtgärder för miljön med önskemål att agera utomparlamentariskt som miljöhjältar och någon slags romantik som ärvts från kommunismen där varje skillnad i köpkraft eller annorlunda prioritering skall bekämpas.

En modern XC90 är totalt sett ganska snäll mot miljön, jämfört med de flesta äldre bilar som inte har katalysator. Så om man skall göra något ingrepp borde det vara mot bilar utan katalysator nästan oavsett storlek. Något sådant skulle aktivisterna däremot inte samlas kring, då den verkliga drivkraften egentligen har ganska liten koppling till miljön.
av krippa
Hemgårn skrev: ... Den drar mycket bensin och är en vidrig trafikfara för alla andra som råkar köra normalstora/mindre bilar.

Snygga är de SUVarna, men korkade in absurdum.

Mina två cent.
Det där med trafikfara tycker jag inte är argument som håller. En SUV är en trafikfara för en vanlig Volvo V70, visst, men en V70 är i så fall en trafikfara för en Volvo V50 som är en trafikfara för en VW Golf som är en trafikfara för en Smart som är en trafikfara för en..., och så vidare. Ett argument för att skaffa större bil är att den är säkrare (för de som sitter i den). Om jag har råd att låta min familj åka säkert genom att köpa en stor bil så gör jag det. Jag har ingen lust att bli påkörd och förintad sittandes i en Nissan Micra av någon som framför en Volvo V70 som en dåre om jag har råd att undvika det. Bättre (för mig) att dåren i V70:n blir förintad av min SUV istället.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
krippa skrev: ...
Det där med trafikfara tycker jag inte är argument som håller. En SUV är en trafikfara för en vanlig Volvo V70, visst, men en V70 är i så fall en trafikfara för en Volvo V50 som är en trafikfara för en VW Golf som är en trafikfara för en Smart som är en trafikfara för en..
Klart argumentet håller - under förutsättning att man verkligen krockar. Egentligen behöver vi blanda in massa andra faktorer som inte har det minsta med storleken på bil att göra. Faktorer som nykterhet och fel anpassad hastighet torde utgöra större trafikfara än just förekomst av stor bil. Hur vanligt det är med SUV-förare jämfört med andra som uppvisar sådana riskbeteenden är nog inte lika lätt att kartlägga. Än så länge är SUV dessutom relativt ovanliga i Sverige jämfört med andra typer av bilar, så det vill til en överrepresentation i riskbeteenden för att ord som "trafikfara" skall ha riktig underbyggnad.
av krippa
polcirkeln skrev:
krippa skrev: ...
Det där med trafikfara tycker jag inte är argument som håller. En SUV är en trafikfara för en vanlig Volvo V70, visst, men en V70 är i så fall en trafikfara för en Volvo V50 som är en trafikfara för en VW Golf som är en trafikfara för en Smart som är en trafikfara för en..
Klart argumentet håller - under förutsättning att man verkligen krockar.
Argumentet håller i sig men det blir absurt i förlängningen. Alla bilar som är större än någon annan bil en "vidrig trafikfara" för den som kör den mindre bilen. Det kan vara sant, men för att inte vara en "vidrig trafikfara" måste alla i så fall köra omkring i den minsta biltypen som finns på marknaden.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
krippa skrev:
Om argumentet håller så "är en V70 är i så fall en trafikfara för en Volvo V50 som är en trafikfara för en VW Golf som är en trafikfara för en Smart som är en trafikfara för en..." Om argumentet håller så är alla bilar som är större än någon annan bil en "vidrig trafikfara" för den som kör den mindre bilen. För att inte vara en "vidrig trafikfara" måste i så fall alla köra omkring i den minsta biltypen som finns på marknaden.
Njae - nedre delen av min synpunkt var ju att det är helt andra faktorer än storleken som bygger upp relevant användning av ord som "trafikfara". Och om man som rent tanke-experiment tar bort alla andra mer relevanta faktorer som jag nämnde så visst - då (men först då) återstår att alla bör köra omkring i samma storlek av bil för att inte vara extra farlig för varandra. Om det då är små bilar eller stora har kanske inte så stor betydelse ...om man inte är fotgängare vill säga...men då börjar en ny resonemangskedja som tar oss ännu längre från topic ;-)
av krippa
Njae - nedre delen av min synpunkt var ju att det är helt andra faktorer än storleken som bygger upp relevant användning av ord som "trafikfara". Och om man som rent tanke-experiment tar bort alla andra mer relevanta faktorer som jag nämnde så visst - då (men först då) återstår att alla bör köra omkring i samma storlek av bil för att inte vara extra farlig för varandra. Om det då är små bilar eller stora har kanske inte så stor betydelse ...om man inte är fotgängare vill säga...men då börjar en ny resonemangskedja som tar oss ännu längre från topic ;-)
Det är just de kategoriska "alla SUV-ar är farliga"-uttalandena som jag vänder mig emot. De som uttalar sig på det sättet tar inte hänsyn till de "relevanta faktorerna" du nämner utan menar ofta just det att en större bil kategoriskt är farligare än en mindre bil oavsett de andra faktorerna. De verkar inte inse att deras egen "normalstora" Svensson-bil då också är en trafikfara för alla andra mindre bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]