NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Jag ska byta bromsok fram på min S40N. I en video på Youtube så använder killen någon special nyckel för att lossa bromsslangen från oket. Öppen ringnyckel ser det ut som. Någon som vet vad det är för storlek på den skruven/vilket verktyg som behövs ?
/M
Användarvisningsbild
av Perra83
Dessa ringnycklar finns på Biltema 10/11 12/13 14/15 Har dom själv och det är inget man sliter ut om man säger så.
Ta som sagt och mät och kolla vad du behöver. Går ju snabbt att hissa upp och ta av hjulet och kolla. Annars är väl inget special. Vissa modeller kräver insex 7mm till glidpinnarna.
av mortimer
Hittar bara de dyrare satserna på Biltema. Räcker ju med en av rätt storlek för mig. Vad är det för artikelnr på de olika ?
Köpa sats för 500-1000kr då jag förmodligen aldrig kommer byta fler bromsok känns bara dumt. Då kan jag likväl betala en billigare verkstad 1000-1500kr för att få oken bytta.
Jula hade "singelnycklar" men var lite osäker kvarlité på de om man läser recensionerna.
av Xanthopteryx
Eh, va?
Du har från typ 85 spänn och uppåt.
Den här täcker in många storlekar för framtiden.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000036707

150 spänn är ju inte mycket i samanhanget. Och som sagt, du kommer ju skruva mer än en sak i ditt liv antar jag?
Du behöver ju även skruva loss oket (då har du nytta av det igen).

Om du nu är så orolig för att inte behöva använda det mer så skulle jag verkligen skit i allt vad kvalitet heter. Du säger ju själv här att du bara kommer lossa en gång och skruva dit en gång. Två gånger håller garanterat deras nycklar...

Finns en drös att välja på här och Jula har ju typ liknande, och classe i sjön e.t.c.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... gsnycklar/
av mortimer
Blocknycklar har jag en hel uppsjö av. Är öppen ringnyckel jag behöver. Blir att köpa satsen som Perra83 har
Användarvisningsbild
av Omlott
Du behöver inte använda en öppen ringnyckel. Är bättre med en öppen ringnyckel så du minimerar risken att dra sönder. Men borstar du med stålborste och använder rostlösning så räcker det säkert.
Hjälpte på min gamla v50.
Ska du inte byta in mot reducerat pris på nya bromsoken så spar eller sälj dem.

Finns nycklar på Autoexperten lösa.
av Xanthopteryx
Har aldrig haft problem med att dra sönder nippel eller anslutning av bromsslang, trots rostigt ok. Självklart kan man aldrig garantera något men det är inte den delen av manövern som vållat mest svordomar om man säger så.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Sitter dem så jävla hårt så brukar dom där nycklarna inte hjälpa för ringen med spår i är för klen så den vidgar sig när man tar i ordentligt... Går de inte med vanlig ringnyckel så brukar de sluta med polygrip eller rörtång
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]