Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Kena skrev:Men inte ska ni väl ha en bensinare om hon kör 10 mil/dag???

Har gått upp ett ljus för mig de senaste dagarna att det borde finnas pengar att spara, speciellt om vi kan använda den bilen en del på helgerna och semestern också.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av TopGear
camaro69 skrev:
Bosa skrev:Vad jag förstått så har STC samma funktion som DSA som jag hade på V40n och det var då bara ett antispinnsystem och inget antisladd, DSTC som jag har nu är ju knappt jämförbart med det förra systemet jag hade. Innan jag köpte V70N som jag har nu så hade jag inget som helst krav på antisladdsystem men efter att ha kört en bil med DSTC två vintrar så kan jag erkänna att nästa bil kommer jag ha krav på antisladd. :)
DSA stryper bränsletillförseln och är en del i STC och DSTC.

Alltså en "byggkloss" i hela systemet.

Bosa, det är nu kraven börjar komma på antisladdsystem när folk förstår hur bra det är.

För att spetsa till diskussionen lite. Varför köper man oftast en liten billig skitbil till frun utan antisladdsystem? Är inte hon och barnen värda något bättre?

För att återgå till topic.
Ringhede du gör helt rätt som satsar pengar på en säker och bra bil med antisladdsystem till frun.

:D
Vilken karl köper en liten skitbil som frun och barnen ska åka i?
Om valet är om barnen/frun eller jag ska liten skitbil är det väl självklart att det INTE är de som ska behöva råka illa ut pga taskig säkerhet. Eller tycker någon annan något annat???
Användarvisningsbild
av Ringhede
Finns massor med gubbar som låter frugan och barnen åka i en liten skitbil medans de själva åker i en fet mercedes.

Därför satsar jag hellre på att frugan får en modernare bil med bättre förutsättningar, bättre däck osv än jag själv behöver som bara ska åka inne i stan.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TopGear skrev:
camaro69 skrev:
Bosa skrev:Vad jag förstått så har STC samma funktion som DSA som jag hade på V40n och det var då bara ett antispinnsystem och inget antisladd, DSTC som jag har nu är ju knappt jämförbart med det förra systemet jag hade. Innan jag köpte V70N som jag har nu så hade jag inget som helst krav på antisladdsystem men efter att ha kört en bil med DSTC två vintrar så kan jag erkänna att nästa bil kommer jag ha krav på antisladd. :)
DSA stryper bränsletillförseln och är en del i STC och DSTC.

Alltså en "byggkloss" i hela systemet.

Bosa, det är nu kraven börjar komma på antisladdsystem när folk förstår hur bra det är.

För att spetsa till diskussionen lite. Varför köper man oftast en liten billig skitbil till frun utan antisladdsystem? Är inte hon och barnen värda något bättre?

För att återgå till topic.
Ringhede du gör helt rätt som satsar pengar på en säker och bra bil med antisladdsystem till frun.

:D
Vilken karl köper en liten skitbil som frun och barnen ska åka i?
Om valet är om barnen/frun eller jag ska liten skitbil är det väl självklart att det INTE är de som ska behöva råka illa ut pga taskig säkerhet. Eller tycker någon annan något annat???
Aha, så alla som åker i en bil utan DSTC åker i en skitbil alltså! Stackars alla svensson som rullar i skitbilar som S80, S60 V70 osv som inte alla har DSTC.
Användarvisningsbild
av Kliszow
Kliszow skrev:Min bil en s80 2,4 har stc, den fungerar även i högre farter samt när jag vintertid får släpp i ex kurvor både genom motorbroms och att abs:en börjar tugga. (D)
Min bil uppträder precis så som jag beskrev, ,,ovan , Har däremot aldrig påstått att jag har antisladd. Har STC basta
av dali
Jo, det är precis så STC fungerar, om systemet tror/tycker att drivhjulen spinner så stryps motorn och drivhjulen bromsas av ABS-systemet. Antispinn och inget annat, STC häver inga sladdar oavsett vad mer eller mindre oseriösa bilförsäljare påstår.
av sparwen
Lite offtopic men jag lånar ändå denna tråd.

Jag har bara STC, men lampan för det på ser precis ut som en bil som får sladd. Det känns lite fel att använda en sådan symbol om det inte är sladdar den häver? Ser lampan för DSTC likadan ut?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rikkarden skrev:Lite offtopic men jag lånar ändå denna tråd.

Jag har bara STC, men lampan för det på ser precis ut som en bil som får sladd. Det känns lite fel att använda en sådan symbol om det inte är sladdar den häver? Ser lampan för DSTC likadan ut?
Tycker detta börjar bli lite filosofiskt nu. Vad är en sladd och vad är anti-sladd?

För mig är det så här ()

Sladd = Ett eller flera hjul tappar fäste OCH avviker från rullriktningen.

Det finns ju en uppsjö av system som försöker förhindra att bilen sladdar.

ABS - för att förhindra/motverka sladd vid inbromsning genom att förhindra hjullåsning

STC - för att förhindra sladd vid gaspådrag genom att förhindra hjulspinn.

DSTC - för att förhindra sladd vid tex för höga sidokrafter tex undanmanöver genom att ansätta bromsar på individuell hjul

Alla dessa system försöker ju häva/motverka sladdar, vilket är då ett äkta antisladd??? Finns det bara ett, eller finns det flera som är olika avancerade?

Sen finns det ju 100 olika namn beroende på om det är volvo, bmw etc...

Självklart är det ju bäst om man har allt på en gång.

Och utvecklingen står inte stilla, nu börjar nu ännu vassare system dyka upp med tex aktiva diffar som ytterligare kan motverka/häva sladdar, haldex m.fl. har tex sådana framme. Det är väl också anti-sladd då det motverkar sladdar, t.o.m ännu effektivare än bara DSTC.
av dali
Skillnaden är stor. Att börja kalla STC för antisladd är fel och skapar bara förvirring.

ABS: Förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning. Varken mer eller mindre.

DSA/STC/TRACS/ASC+T: Antispinn. Om drivhjulen tappar fästet vid acceleration så stryps motorn och ABS-systemet bromsar drivhjulen (inga andra hjul). Fyller ingen funktion när väglaget är torrt och man inte kör extremt hårt. Frikopplar man och kastar om ratten så får man sladd, det finns ingen funktion som aktivt häver en sladd.

DSTC/ESP/DSC: Antisladd. Om bilen börjar sladda - oavsett orsak - så går systemet in och bromsar ett eller flera hjul tills bilen är stabil igen. Fungerar på alla väglag och under alla årstider. Det är dock inte ett system som åsidosätter naturlagarna, kör man 180 in i en 90-graders kurva kommer det att sluta olyckligt.

Oavsett vilket system man har så är tanken inte att man ska använda det till att köra fortare och/eller mer oförsiktigt. Antisladd kan vara skillnaden mellan liv och död när något oförutsett inträffar, det finns undersökningar som visar att risken att råka ut för en singelolycka minskar med mellan 35-70% om bilen man kör har antisladd (Aftonbladet).

Nu finns det alltid några självutnämna rallyproffs som hävdar att "riktiga" bilförare behöver inga hjälpsystem (ABS, ESP, bromsservo, lysen och annat trams).

Jag köper bara bilar med DSTC/ESP och kommer att fortsätta med det. De som har råd att köpa bilar med DSTC/ESP och ändå väljer bort det får skylla sig själva.
av sparwen
Klistrar in lite info från Volvo själva, så får ni tolka STC utifrån det:

STC Stability Traction Control - STC - är ett antispinnsystem, avsett att underlätta start och acceleration på hala underlag (greppfunktion) samt att motverka att något av drivhjulen börjar slira på t ex en hal fläck under körning (stabilitetsfunktion). STC fungerar som en kombination av lågfartssystemet TRACS, som funnits i Volvos S70-, V70- och C70-bilar under en rad år, och det hastighetsoeberoende DSA-systemet som är S40- och V40-modellernas stabilitetssystem. Bådas uppgift är att motverka hjulspinn.
Skillnaden mellan systemen är att medan TRACS arbetar via ABS-systemet, fungerar DSA genom vridmomentsänkning. STC:s arbetssätt är en kombination av dessa eftersom det arbetar efter båda principerna. STC förbättrar däcksgreppet på hala underlag och utgör en mycket effektiv kombination av fäste och sidstabilitet som i sin tur höjer bilens aktiva säkerhetsnivå.
Greppfunktionen - arbetar från start och i låga hastigheter, upp till 40 km/h, genom att överföra motorns drivkraft från det av hjulen som har det sämsta fästet mot underlaget till det av drivhjulen som har det bästa. Funktionen arbetar genom ABS-systemet, sensorerna för att känna av hjulens rotationshastighet och bromsarna för att justera.
Stabilitetsfunktionen - fungerar oberoende av farten. Den sänker motorns moment genom att reducera bränsletillförseln om något av drivhjulen skulle börja förlora väggreppet under acceleration eller under körning på hala underlag. Eventuellt hjulspinn minimeras och bilen återfår snabbt fullt stabilitet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]