rikkarden skrev:Lite offtopic men jag lånar ändå denna tråd.
Jag har bara STC, men lampan för det på ser precis ut som en bil som får sladd. Det känns lite fel att använda en sådan symbol om det inte är sladdar den häver? Ser lampan för DSTC likadan ut?
Tycker detta börjar bli lite filosofiskt nu. Vad är en sladd och vad är anti-sladd?
För mig är det så här ()
Sladd = Ett eller flera hjul tappar fäste OCH avviker från rullriktningen.
Det finns ju en uppsjö av system som försöker förhindra att bilen sladdar.
ABS - för att förhindra/motverka sladd vid inbromsning genom att förhindra hjullåsning
STC - för att förhindra sladd vid gaspådrag genom att förhindra hjulspinn.
DSTC - för att förhindra sladd vid tex för höga sidokrafter tex undanmanöver genom att ansätta bromsar på individuell hjul
Alla dessa system försöker ju häva/motverka sladdar, vilket är då ett äkta antisladd??? Finns det bara ett, eller finns det flera som är olika avancerade?
Sen finns det ju 100 olika namn beroende på om det är volvo, bmw etc...
Självklart är det ju bäst om man har allt på en gång.
Och utvecklingen står inte stilla, nu börjar nu ännu vassare system dyka upp med tex aktiva diffar som ytterligare kan motverka/häva sladdar, haldex m.fl. har tex sådana framme. Det är väl också anti-sladd då det motverkar sladdar, t.o.m ännu effektivare än bara DSTC.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.