NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkev50
I sökande på fel som jag har beskrivit i en annan tråd (viewtopic.php?f=31&t=149214) så hittade jag en annan tråd med samma/väldigt liknande fel (viewtopic.php?f=31&t=113275)

När jag följde denna tråd lite grann, och när jag tittade på bränslefiltret så hittade jag lite skit och en vätska. är det normalt eller behöver jag rengöra mer än bränslefiltret?
Messaging1556975012726.jpg
Messaging1556975012726.jpg (117.18 KiB) Visad 2160 gånger
Bilagor
Resized_20190504_151547_9271.jpg
Resized_20190504_151547_9271.jpg (129.99 KiB) Visad 2160 gånger
Resized_20190504_151534_6213.jpg
Resized_20190504_151534_6213.jpg (169.58 KiB) Visad 2160 gånger
Ja, du behöver göra rent tanken. TROR dock att det mesta är vatten. Kanske kondens pga ständig låg nivå i tanken men aldrig helt slutkörd.

Att ta ner tanken och göra rent den är inte svårt men tråkigt.
Steg ett: Kör tanken så tom du vågar. Det är lättare att vara tuff om man har en tioliters reservdunk i skuffen men man behöver veta hur man startar en diesel efter stopp med. Är det fem liter vatten i tanken så kan även bilen stanna innan det är tomt i tanken.

Du måste ta ner tanken helt. Det går inte luta den och tömma den.

När den är nere så är det bra att ta ur armaturen. " Kransen" som håller den är ca 20 cm i diameter. se till att du har ett lämpligt verktyg hemma.

Var försiktig med armen med flottören som mäter bränslenivån. Flyttas den på fästet så visar tankmätaren fel. Detta är inte svårt att låta bli om man vet om det.

Det svåraste är slangen/slangarna från och vid påfyllningen. Har för mig att det var engångsklämmor så ladda upp med några nya så det blir lätt att sätta ihop det igen.

Lycka till!
Du har en poäng där. Det kanske är algbildning i tanken om du har otur. Det finns medel att hälla i tanken för att få bort det i så fall.

Att vattnet skulle sugas upp först är en bra teori och är sann om bilen får stå i flera dagar för att sedan startas utan att man kör iväg så det skvalpar i tanken.

Din fråga om det är normalt att behöva rengöra mer än bränslefiltret så skulle jag säga nej.

Har du inget problem med bilen så kan du ju vänta ett par veckor och sedan tömma det nya filtret och se om det är lika dant igen. Om inte, så kan man ju vänta en månad för att kolla igen.

Dock är rören under bilen av järn i stället för koppar vilket gör att de rostar lite om det är vatten i bränslet. Det behövs dock syre också för att få denna effekten så rent praktiskt hur det uppstår vet jag inte.
Jag vet hur det var för en båt en släkting hade. Han fick av någon anledning alltid vatten i tanken vid stillastående under vintern (bensinare detta, men skillnaden är försumbar i normalfallet). Detta resulterade i att man kom ungefär lika långt varje gång efter iläggningen innan man behövde tömma bränslefiltret på dryga litern vatten. Därefter fungerade det utmärkt resten av säsongen.

Om jag inte missminner mig finns det medel för att binda vatten som samlats i tanken, om man vill vara extra säker på att ha fått med sådant som hamnar i fickor och inte sugs upp direkt.
Som bonus så borde du få en viss effekthöjning med lite vatten i diesel =)

Personligen tror jag att man helt enkelt testar något lämpligt medel att vinda vattnet med, nytt filter, kör upp ett antal tankar (kanske häva i medlet i snudd på tom tank innan tankning för att det verkligen skall få chans att skvalpa runt ordentligt), och sedan efter ett tag byta filter igen och se hur det var i det gamla filtret.
Verkar det som att mängderna gegg har minskat så är det ju bara att testa metoden igen och se om det har avsedd effekt. Vatten i slangar lär ju inte förekomma så fort dieseln tagit sig igenom.

Nu vet jag inte ålder på bilen men med åren så kommer det ju självklart in gegg. Ibland har man otur vid tankning (vet jag läste om ett gäng som fick ersättning från bensinbolaget då de fått vatten i tanken den vägen) men är det något som repeterar sig inom relativt kort tid så får man börja fundera på var i systemet det letar sig in vatten (och skräp). Tanklocket? Infästningen av röret vid tankhålet? Röret? Avluftning? Själva tanken? ...

Är filtret relativt lätt att komma och och överkomligt i pris skulle jag nog helt enkelt jobba med den delen och se om det blir någon förändring till det bättre. Min personliga åsikt alltså.

Och som sagt, vatten ligger på dryga kilot per kubikdecimeter och dieseln på dryga 8 hekto per kubikdecimeter så vattnet kommer normalt alltid att vija leta sig nedåt. Sedan kan det som sagt innebära problem om det fastnar i fickor i tanken men detta borde ju då som sagt emulsiferande ämnen klara av kan man ju tycka.
Föräldrarnas V50 1.6D -10 har fått byta bränslefilter vart annat år med symptomet att motorn stannar vid acceleration. Nu senast höll filtret endast 6 månader, vid diagnos hos bilia hade de algväxt i tanken. De fick sanera tanken och bränsleledningarna dessvärre. Sedan har de köpt algmedel på Biltema som de pytsar i. Bilen går väldigt lite kanske ska tilläggas 500-1000 mil per år. Vad jag hört fungerar det inte att bara hälla i medlet om det är alger för då dör alla och sätter igen X antal bränslefilter direkt efter...
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]