NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mygg4n
Hej!

Fick precis nedslag på besiktningen p.g.a. felkoden P0171 "system too lean bank 1" på min S40 2.4. Märker ingen skillnad i vare sig drift/tomgång/acceleration eller förbrukning, den går lika bra som vanligt.

Har läst runt (precis som alla andra) efter vad felet kan vara, antingen felaktig/smutsig LMM, O2-sensor, läckage m.m.

Värt att tillägga är att jag nyligen bytt (cirka 100 mil sedan) fuel rail sensor och även att felkoden P0026 "Intake Valve control Solenoid Circuit Range/Performance Bank 1" har fladdrat förbi någon gång för några mil sedan.

Har rengjort LMM (som var rätt smutsig) utan framgång, har en känsla av att den torde inte vara trasig, misstänker snarare läckage i någon vakuumslang eller dylikt.

Någon som har erfarit liknande problem eller tips på vilken/vilka slang/slangar som kan vara värt att undersöka först?

Alt. någon annan fiffig felsökningsmetod som gör att man kan utesluta något av ovan beskrivna problem?

Tack på förhand. :-)
av Xanthopteryx
Startspray är vad jag vet ett rätt beprövat sätt att testa slangar med undertryck i. Går motorvarvet upp är hålet hittat. Man kan behöva juckla runt på slangarna också om det är en spricka som bara märks när den är böjd på ett visst sätt.
LMM, borde man inte bara kunna koppla ur den så bilen går i limp mode och se om man får samma felmeddelanden igen?
Kan det vara bränslefiltret som tjorvar så den inte får nog tryck?
Bränslepumpen?
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag bytte magnetventilerna på min S40N -06. enkelt att byta men vet inte om det löser dina problem. Kan ju vara värt ett försök. tror kostnaden på delen hos volvo var cirka 600kr.
Rengör även spjällskivan i gasspjället. Även om inte felet sitter där så är det trevligt med ett rengjort spjällhus.
Kolla efter sprickor i gummibälg vid luftburk. Även PVC-rör till vevhusventilation. Den är känd för att spricka med åldern.
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]