NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
Vid varje litet gupp, väghöjning och även ibland vid svängar så låter det "boing" och "tjong" från bakre delen av bilen. Gissar att det är fjäderben och/eller stötdämpare som håller på att gå. Kan dock inte helt lokalisera om det är vänster eller höger bak eller båda (jag tycker det låter som höger bak och sambon vänster bak). Ljudet uppkommer ocksa bara när hela familjen (jag, sambo, 2 barn) färdas i bilen, och inte när jag kör själv.

Kan jag ha gjort en någorlunda gissning på vad det kan vara utifrån min beskrivning? . Såklart helt omöjligt att svara säkert på.

Någon som vet vad det kan kosta att byta båda fjäderben, stötdämpare bak?

Tack på förhand!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av Xanthopteryx
Jag hade klonkande vid liknande tillfällen på min ena Mazda och då var det ett krängningshämmarstag som givit upp. Vinkelslip (rostiga jävla muttrar) och lite jävlaranamma (samt 380 spänn) så var det fixat. Kan det vara något sådant?
Låt någon gunga massor på bilen när du ålat dig under och se, lyssna, känn.
av Sohlaria
Hade liknande ljud på min V50. Efter att jag bytt stötdämparna så försvann ljudet. Det fanns inte alltid där, bara ibland.. Lät nästan som ett studsande ljud, t.ex en studsboll som studsar. Att byta dämpare baktill var bland det lättaste jag gjort. 3 skruvar och ca 5 minuter på vardera sida, sen var det klart!

Skall byta fjädrarna med nu, såg att en gått av nere vid skålen.. Men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har bara fjäderspännare från Biltema.. Men det ska nog gå, och det är inte så svårt det heller :)
Användarvisningsbild
av FORSV50
Tack för input! Har kommit fram till att det är fjädrarna. Jag trodde att både fjädrarna och stötdämparna var slut men bilen ska lämnas på verkstad imorgon och det var båda fjädrarna bak som var knäckta. Till min förvåning så sa verkstaden att stötdämparna såg fina och "torra" ut, vad det nu innebär. Men skönt för plånboken att det bara blir ca 2800 kr när jag hade gissat på mkt mer.

Roligt att stötdämparna verkar vara så enkelt att fixa som du skriver. Om jag hade varit händigare (eller modigare kanske jag ska säga) och hade haft tillgång till garage och lift så hade jag kanske gett mig på att fixa dem själv i framtiden när det är dags för byte även av dem.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]