NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Hej,

Jag upptäckte idag att jag har en lite spricka ovanpå kylvätskebehållaren. Det är oklart hur länge jag haft det, det var längesen jag tog en titt under huven. Det verkar inte ha läckt någon kylvätska och nivån ligger på MAX.

Bilen används knappt och jag funderar på att laga spricka istället för att byta tanken, iallafal till en början. Tror ni det skulle fungera med ett bra värmetåligt epoxy?

Vad kan denna spricka medföra för problem, förutom att kylvätska kan läcka ut? Jag tänker att trycket i kylsystem blir lägre, men vad skulle det innebära?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kan kanske gå men vad jag vet så behöver man inte tömma kylsystemet utan byt tanken, fyll upp med 50/50 vatten och etylenglykol. En "expansionstank" på bildelsbasen kostar nog endans en 150kr. Som nogon här skrev istället för att slösa kylarvätskan så slangade han den i en spann och hällde sedan i allt i den nya tanken :)

Annars hade jag så länge rengjort med t-röd och sedan silvertejp
Användarvisningsbild
av Micce1980
envariabel skrev:Om jag nu ska byta tanken, är det någon nivågivare i denna? Jag kör en C30 -08 2.0D.
Har aldrig sett att det skulle vara en sådan i kärlet :-)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag bytte mitt expansionskärl på min S40N -06 när jag knäckte en av anslutningsnipplarna.
Volvo tar cirka 400kr för den. Utan locket. Det får man transplantera över.
Att köpa en begagnad är ju lite risky buisness den är troligtvis gammal i plasten och kanske spricker den med en vacker dag.
Det var iaf enkelt att byta på min, jag sög upp vätskan till en 1.5L PET-flaska, öppnade klamrarna och lossade slangarna.
Av med kärlet och i med det nya osv.
av Amanite
Jag har samma spricka på min och har haft i 4 mån. Tittar du under huven lite då och då efter körning kommer du märka att lite vätska bubblar ur då och då. Inget farligt men bör bytas (ska själv slänga i ett nytt kärl nu i dagarna) då du annars får fylla på glykol lite då och då.
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]