Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Krävs ju inte i närheten så mycket kobolt för en elbil som det krävs olja för en avgasbil! 10kg mot typ 12-20 000 liter under livstiden om man kan och väljer att ladda med fossilfri el.. Sen kan man återvinna batterier.. det är svårare med använd olja.
Klart att det nu krävs av både oss som konsumenter och av tillverkarna att sätta krav på ursprung på ett sätt som inte tidigare gjorts, men då mycket av diskussionerna kring just elbil handlar om precis det här, så kanske det faktiskt gör nån skillnad. Med elbilar verkar alla plötsligt vara väldigt måna om ursprung. Toppenbra, men ibland undrar man lite över varför vissa är så måna nu när de tidigare helt skitigt i ursprungsfrågan kring saker som konsumerats.
Är det utbudet man är orolig för då? Alltså som det är idag förstår jag helt den känslan, men det kommer nog rätt snart bli förändring på det. Nästan alla tillverkare satsar ju på att få ut elbilar som modeller i sina sortiment.
Att det kommer flera bilar med både bra lastutrymme samt dragkrok som inte kostar en miljon är ju ingen högoddsare. Klart det kommer..

Eller är det motorvrål folk så gärna vill ha? Det känns lite nischat.. Alltså att det kanske är fler på ett sånt här forum då som vill att bilen ska låta o vibrera än vad gemene man har för krav...
Min nuvarande bilsituation:
En porsche cayman, en s90 och en opel insignia från 2009 som vi köpte ny men nu har som andrabil (två övningskörande tonåringar)
Jag ser inga kommande elbilar som kan ersätta någon av bilarna och jag är nöjd att jag fick tummen ur och köpte s90 innan det är för sent. När s90n inhandlades skrotade vi en saab 9-5 som vi köpte nästan ny -00.
Vi drar husvagn till medelhavet på sommaren och jag åker till näst intill väglöst land i norrbotten på hösten och jagar.
Jag gillar inte SUVar i någon storlek utan är svag för svepande taklinjer. Tesla uppfyller den punkten men faller på sin futuristiska interiör som jag rankar som bland den fulaste på marknaden.
Det varken finns eller planeras några elbilar som passar mig eller har du något förslag?
joel80 skrev:Eller är det motorvrål folk så gärna vill ha? Det känns lite nischat..
Det är nog en ganska stor del av förklaringen, men om man är realistisk och tittar på vad som faktiskt säljer så är ju vilken elbil som helst roligare att köra. 90% av nybilsförsäljningen idag är en helt vanlig bil med 2 liters dieselmotor och automatlåda. Den i mitt tycke tråkigaste drivlina som går att få. Vibrationer, fult ljud, trötta på riktigt låga varv. En elmotor är verkligen bättre på allt i det avseendet. Tyst, vibrationsfri, sagolikt bottendrag. Samma karakteristik som gjorde att man byggde V12or förr.
Men visst kommer elbilen med en förändring i körbeteende som kräver en del. Det gör dock inte själva drivlinan sämre om man tittar på den enskilt.
Jag har inget emot eldrift i bruksbil. Hade s90 funnits med eldrift alla övriga egenskaper identiska hade jag köpt en sån. Det är paketeringen av elbilen som inte håller måttet i mina ögon.

Och ja, min porsche har ett extra högljutt avgassystem och jag skulle vilja köpa ett nytt spakställ/växelvajrar från numeric racing men tycker 25000kr är i dyraste laget.
Fjonsson skrev:Min nuvarande bilsituation:
En porsche cayman, en s90 och en opel insignia från 2009 som vi köpte ny men nu har som andrabil (två övningskörande tonåringar)
Jag ser inga kommande elbilar som kan ersätta någon av bilarna och jag är nöjd att jag fick tummen ur och köpte s90 innan det är för sent. När s90n inhandlades skrotade vi en saab 9-5 som vi köpte nästan ny -00.
Vi drar husvagn till medelhavet på sommaren och jag åker till näst intill väglöst land i norrbotten på hösten och jagar.
Jag gillar inte SUVar i någon storlek utan är svag för svepande taklinjer. Tesla uppfyller den punkten men faller på sin futuristiska interiör som jag rankar som bland den fulaste på marknaden.
Det varken finns eller planeras några elbilar som passar mig eller har du något förslag?
Lite osäker på vilka egenskaper hos de bilar du har som för dig är de som är avgörande. Porschen är väl lite lekbil.. så där handlar det väl mycket om smak och tycke.. Jag skulle nog hellre ha en Model 3 Performance som lekbil, men har inte råd med en bil till bara för sånt... och i övrigt än kul körning håller jag inte Model 3 så högt.
Opeln kanske för att den kan lasta bra och har drag? Eller drar du vagnen med S90?
Var jag i din situation skulle jag sett till att en av de två (Opeln och S90) uppfyllde mina behov av t.ex släp/husvagnsdragande och last, och sen kunna ha en elbil som den andra. Eftersom man då har en för långresor kanske det skulle räcka med en mindre, typ E-golf, Ioniq, Leaf om man letar begagnat.
Men jag förstår att alla inte tycker likadant och att ingen av de bilar som idag finns (speciellt på beg-marknaden) räcker.

Undrar om Seat sätter drag på den här.. då skulle den kunna bli intressant för många tror jag:

Kommer nästa år.. 2020.
(Fast jag tar mkt hellre en Polestar 2.) :D
Jag drar med s90n och det är också den som är bekvämast och den jag föredrar att dra husvagn till medelhavet med. Opeln börjar bli lite gammal och är dessutom manuell. Porschen kör jag relativt mycket med. Ca 1500mil om året har det blivit i genomsnitt under dom 6 år jag haft bilen. Använder den som bruksbil på sommarhalvåret. Det är inte prestandan som är det viktigaste med porschen. Det är bilkänslan. Ofta råkar man ut för teslaförare som tror att dom kan retas med att köra lika fort.
Som jag sagt tidigare så är opeln den bil som skulle kunna ersättas med en elbil men 3-400' för en ny tredjebil är för saftigt.
Jag tycker det är lite märkligt att det inte presenteras några stora sedaner i elutförande. Biltypen är mycket populär i kina och delvis också i usa.
Kina har säkert en skapligt stor sedan som elbil. Det finns nära 500 elbilstillverkare i Kina, och mängder av bilar som bara når inhemska marknaden.
Du har t.ex iEV A50 från JAC.. inte så stor men sedan med många mil och låg kostnad: https://www.carscoops.com/2018/02/jac-i ... med-range/

Sen har du NEVs med sina SAAB-kopior... och säkert väldigt många fler jag inte har nån aning om.
Svårletat då man inte kan så mkt kinesiska....

Som jag skulle sett det om jag var i din situation hade jag bytt förstabil till elbil, och ha andra och tredjebilen för det som elbilen nte klarar av. Allt eftersom elbilarna får t.ex dragkrok etc och man kan byta förstabilen mot en sån kan man sen också byta andrabilen mot en begagnad elbil där man kanske inte behöver så mycket mer än en skön bruksbil för vardagsresor.
Bilbyten kostar dock alltid mer pengar än man vill.. Så det gäller ju att man känner att det blir rätt innan... förstår osäkerheten folk känner.
VW ID öppnar förbokningen nu i Maj för riktigt beställning i November. Vad jag förstår blir det 30 mil räckvidd för 360' minus 60'. Jag tycker fortfarande inte det är bra nog. Det var ju tal om 40 mil för 250k först :( Dock spelar det egentligen ingen roll för mig 350 av 365 dagar om året men de där sista 15 dagarna blir ju riktigt irriterande.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 445

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?