- lör 27 apr 2019, 01:19
#1313624
Krävs ju inte i närheten så mycket kobolt för en elbil som det krävs olja för en avgasbil! 10kg mot typ 12-20 000 liter under livstiden om man kan och väljer att ladda med fossilfri el.. Sen kan man återvinna batterier.. det är svårare med använd olja.
Klart att det nu krävs av både oss som konsumenter och av tillverkarna att sätta krav på ursprung på ett sätt som inte tidigare gjorts, men då mycket av diskussionerna kring just elbil handlar om precis det här, så kanske det faktiskt gör nån skillnad. Med elbilar verkar alla plötsligt vara väldigt måna om ursprung. Toppenbra, men ibland undrar man lite över varför vissa är så måna nu när de tidigare helt skitigt i ursprungsfrågan kring saker som konsumerats.
Klart att det nu krävs av både oss som konsumenter och av tillverkarna att sätta krav på ursprung på ett sätt som inte tidigare gjorts, men då mycket av diskussionerna kring just elbil handlar om precis det här, så kanske det faktiskt gör nån skillnad. Med elbilar verkar alla plötsligt vara väldigt måna om ursprung. Toppenbra, men ibland undrar man lite över varför vissa är så måna nu när de tidigare helt skitigt i ursprungsfrågan kring saker som konsumerats.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13