Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrBlack
Har problem med RTI på jobbet bil. Fick den levererad våren -07. Skall tilläggas att jag befinner mig i norrland (Västernorrland). Problemet är att den visar gatan man åker på men intilliggande gator visas inte. Har varit in på Volvo med den och dom har haft den en hel dag men inte lyckats fixa det.
Blir så förbannad när man köpt en nya bil (XC70) och inte grejerna fungerar.
Dom (verkstaden) var tvungen att ta in bilen och "pilla" lite i menyerna. Dom
visste knapp hur gps:n fungerade. Så nu har vi en gps som iofs fungerar som den ska men ibland så vet man i vilket område gatan ligger och då e det smidigare att bara titta på skärmen när man kommer dit ifall alla gator visas men så e det inte nu. Utan nu måste man skriva in och bli vägvisad dit hela tiden!!

Någon som har samma problem och kanske lyckats lösa det!?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är inget fel. Det är bara vissa vägar som är namngivna....
av MrBlack
Men i en stad så ska väl alla vägar vara namngivna? Så e det på min privata gps! Åker jag i ett bostadsområde så ser jag vad vägarna heter runtomkring. Tycker att Volvo borde lyckas med det då andra gör det!
Användarvisningsbild
av greeeken
MrBlack skrev:Men i en stad så ska väl alla vägar vara namngivna? Så e det på min privata gps! Åker jag i ett bostadsområde så ser jag vad vägarna heter runtomkring. Tycker att Volvo borde lyckas med det då andra gör det!
Vem säger att en volvo mecj ska kunna en gps ut o in?
Dom reparerar byter saker o ting. Dom går inte tex in i menyerna på gps o ställer in.
av MrBlack
Om inte dom kan, vem ska kunna det då? Här verkar det som om ingen på hela "bygget" vet hur den fungerar, bra jobbat volvo säger jag!!
av Frigge
MrBlack skrev:Om inte dom kan, vem ska kunna det då? Här verkar det som om ingen på hela "bygget" vet hur den fungerar, bra jobbat volvo säger jag!!

Eftersom du verkar tro att alla kan ALLTING börjar man ju undra vad du själv jobbar med :roll: .

Kanske har du ett så enkelt jobb att det inte är spec mycket att ha i huvudet :roll:

Volvos kartmaterial kommer från navteq, alltså har inte Volvo något med informationen på skivan att göra. Mindre städer,byar, kallat vad ni vill har inte all gatinformation, så enkelt är det.
Användarvisningsbild
av greeeken
MrBlack skrev:Om inte dom kan, vem ska kunna det då? Här verkar det som om ingen på hela "bygget" vet hur den fungerar, bra jobbat volvo säger jag!!
Vet hur jobbigt det kan kännas för dig, men tänk på hur mkt info dom måste lagra i deras huvuden.

Sj jobbar man som tekniker o vi har ca 400 applikationer, inte kan vi alla dom utan vi installerar dom bara.
Samma bör gälla för volvos meckar.
Men självklart så ska dom kunna hjälpa dig dom får väll kolla upp vart dom beställer denna progamvara o reda ut det på den vägen.
av MrBlack
Frigge skrev:

Eftersom du verkar tro att alla kan ALLTING börjar man ju undra vad du själv jobbar med :roll: .

Kanske har du ett så enkelt jobb att det inte är spec mycket att ha i huvudet :roll:

Volvos kartmaterial kommer från navteq, alltså har inte Volvo något med informationen på skivan att göra. Mindre städer,byar, kallat vad ni vill har inte all gatinformation, så enkelt är det.
Absolut inte, jag ber om ursäkt. Det var klumpigt uttryck av mig. Det jag menade var att vem ska hjälpa mig om inte Volvo själv kan göra det? Det är Volvo som levererar bilen och om dom nu inte tar ansvar för gps:n så kanske dom kunde hjälpa mig och slussa mig vidare till någon som kan.
av Frigge
MrBlack skrev:
Frigge skrev:

Absolut inte, jag ber om ursäkt. Det var klumpigt uttryck av mig. Det jag menade var att vem ska hjälpa mig om inte Volvo själv kan göra det? Det är Volvo som levererar bilen och om dom nu inte tar ansvar för gps:n så kanske dom kunde hjälpa mig och slussa mig vidare till någon som kan.
Ja, det är en annan sak. Kan inte Återförsäljaren lösa det får dom kontakta Göteborg för information.
Jag har full förståelse för att dom inte till 100 kan RTI delen i bilen då den är ganska komplex, för att lära sig den behöver man nästan ha en i sin egen bil som man har knappat mycket på.
Som jag skrev tidigare i Tråden är inte all gatinformation med i kartmaterialet, mindre byar har inte alla gatunamn. Dom finns om du söker/navigerar till en adress men inte synligt på skärmen. Med andra ord låter det inte som det är fel på din RTI.
av MrBlack
Frigge skrev:
MrBlack skrev:
Frigge skrev:

Ja, det är en annan sak. Kan inte Återförsäljaren lösa det får dom kontakta oss i Göteborg för information.
Jag har full förståelse för att dom inte till 100 kan RTI delen i bilen då den är ganska komplex, för att lära sig den behöver man nästan ha en i sin egen bil som man har knappat mycket på.
Som jag skrev tidigare i Tråden är inte all gatinformation med i kartmaterialet, mindre byar har inte alla gatunamn. Dom finns om du söker/navigerar till en adress men inte synligt på skärmen. Med andra ord låter det inte som det är fel på din RTI.
Ok,då kanske allt e i sin ordning :) Nu e det iofs ingen liten by som jag bor i. På våra äldre bilar så har vi portabla garmin som vi satt dit själva. Dom visar alla vägarna ifall man zoomar in.....tänkte eftersom dom har 2år på nacken att den inbyggda borde hålla samma standard?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]