NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det beror väl på vem man frågar. Men jag antar att metallen i bultarna knappast blir bättre med åren. Enligt volvo brukar den främre bli lite krokig efter man haft isär. Annars ser bultarna fräscha ut så sätt dit lite locktite och återanvänd (på dom nya bultarna så är dom "förkletade" med gänglås)
För mig så var det bara bakre bussningarna, enligt besiktningen hade det inget med trafiksäkerheten och göra så det vart inget nedslag, men dom uppmanade mig iallafall på att byta pga ökat däck slitage och ökat slitage på övriga delar.
Bilen klonkade vid acceleration och hård broms. Framförallt vid gaspådrag efter tex motorbroms. Klonkade lite vid fartgupp och kändes inte helt 100. Vet inte om det har med bussningarna eller hjul inställningen men den var bra mycket mer vindkänslig tidigare.
Aha!
Låter liknande för mig. Inget klonk men mer som en gungande känsla vid gas och broms. Lite som ett gummiband. Som om det skulle vara något som var löst. Duttar jag på gasen så känner jag ett rejält glapp. Vilket gör att det blir en märklig gång på motorn och bilen. Motorn kompenserar och varvtalet håller på och ändrar sig. Lite svårkörd tycker jag när jag ska krypa. Trycker jag ner kopplingen så åker varvtalet oftast upp sen känner jag det där glappet/gunget.

Om jag svänger kraftigt i en fyrvägskorsning och gasar till så kan det klonka till.
Hade drivknut vart paj hade ju klonkandet varit mer permanent då man svänger men det är ju helt tyst förutom hjullagret som låter wom wom wom mer eller mindre beroende på hur jag svänger, kör rakt fram och hur fort jag kör. Även temperaturen ute. :)
Nu har jag köpt domkraft, pallbock och bultarna :)
Nu är jag redo. Förhoppningsvis blir det nu på Fredag med min kompis.

Jag undrar. Man ska ju inte dra åt bultarna när hjulet/armen hänger fritt.
Detta gör att bussningarna blir under belastning då bilen står på marken.
Hur kan jag göra? Påbörja gängningen utan hjul och sen dra åt bultarna när bilen står på däcken?
Bilagor
20190424_123731.jpg
20190424_123731.jpg (939.16 KiB) Visad 369 gånger
20190424_145340.jpg
20190424_145340.jpg (494.28 KiB) Visad 369 gånger
Härligt!

Kollar vi till arbetsb3skrivningen från Volvo så nämner dom ingen gång det du säger om att man ska dra när bilen är nerhissad eller något annat. Kan inte tänka mig att 70nm blir varken mer eller mindre beroende på ifall hjulet är belastat eller inte. 70nm är 70nm oavsett så kan inte tänka mig att det spelar någon större roll. Speciellt med tanke på att du (har jag för mig?) skulle använda armens inbyggda momentnyckel? Sen är det ju inga F1 bilar vi mekar med. Du S40 och jag själv en V50. Tror marginalerna för allt är tillräckligt stora för att det inte skulle göra någon skillnad med +-5nm
Det blir att använda armbågens momentnyckel :) när leden går ur led så är det rätt :) klick klick.
Det är folk på engelska forum som pratat om detta och i nåt youtubeklipp. Ska se om jag kan hitta åt det i historiken.

Det var ChrisFix.
Från 16:30 och framåt monterar han undre länkarmen. Det är ju en helt annan bil men samma princip.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]