NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det verkar vara som så att Åsa-Nisse jobbar där dessvärre.

Jag vill koppla tillbaks vevhusventilation igen för att se hur detta påverkar den redan dåliga situationen. Finns det någon vänlig själ som antingen har länk till guide för detta eller som orkar knåpa ihop lite information om det?
"Att skicket på turbon påverkar kompressionen är rent nonsens! Jobbar Åsa-Nisse & Klabbarparn på verkstan?"

+1 på det.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
Enda skälet till att koppla bort vevhusventilationen i ditt fall är för att slippa att få problem med att motorn skjuter ut packboxar pga högt vevhustryck. OM "mekanikern" har gjort ett kompressionsprov så har denne upptäckt (min teori!) att kolvringarna läker och det finns det ingen snabb fix på. Har det inte gjort ett prov vilket väl är en annan möjlighet så rör det sig nog om ett mindre nogrannt etablissemang...
Rent bedrövligt att en auktoriserad säljare, i detta fall Bilia, kan släppa igenom en bil med under 4 bars komp på en cylinder och bortkopplad vevhusventilation, dessutom en rad felkoder som till synes blivit släckta inför försäljning.
Det har gått ytterligare några månader sen jag frågade dig sist, men.. du har kollat så det inte finns garanti kvar på bilen?
Felet upptäcktes krypande om man ska uttrycka det så. Symptomen fanns där när jag köpte bilen men ökade hela tiden.
Det hade dock varit mer eller mindre omöjligt för mig att bevisa att det fanns komprissionsproblem när jag köpte den eftersom det hade krävt att jag gjort ett vid inköp och kunnat bevisa att det gjordes just vid den tiden. Samma sak gäller förmodligen det öppna vevhuset som leds ut via en slang under bilen.

Jag uppskattar alla era svar och ert engagemang.

Så frågan är - vad ska jag göra utifrån nuvarande situation? Jag vill bara bli av med bilen (problemet) med minsta möjliga fler kostnader.
Minsta möjliga kostnad?
Ett motorbyte om du är händig själv annars är det knappast lönt, då bilen inte värd speciellt mycket ens med frisk motor.
Eller kränga iväg bilen för några tusen med en lämplig annons, är dock knappt värt pengarna då du kommer att bli kontaktad av både kreti och pleti, vilket kräver mycket is i magen och gott om tålamod.
Återstår skroten, absolut smärtfriaste alternativet, bara att åka dit, ofta om man fraktar dit bilen själv tar dom den dessutom gratis.
Ja felet uppstod inom 6 månader efter köp men väldigt svagt symptomatiskt om man jämför med nuvarande situation.

Det handlar inte om att jag inte vill stå på mig utan att jag står ovetande om hur jag ska driva detta, vilken rätt jag har på min sida samt tvivelaktig till hur jag faktiskt skulle kunna vinna gentemot Bilia. Men jag tar gladeligen all hjälp och information jag kan få gällande detta.

Bilen är väldigt välutrustad vilket gör att den (om man bortser från motorproblemen) står sig högt i kurs mot andra Volvos av samma modell. Därför känns det rent ut sagt förjävligt att skrota den och ge upp. Det som är väldigt konstigt är att den trots komprissionsproblem har väldigt mycket styrka, bra tryck i acceleration och gå bra långt upp i varv. Den levererar helt enkelt väldigt bra utan problem så fort den är i rullning över 20 km/h. Ju närmre tomgången man kommer så börjar symtomen komma fram.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]