Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dartman
Köpte bilen med felkoden "Emissioner" och "Serv. Erfodras" Prutade 10.000 :- :D
Har servat bilen så den ena är ju fixad(Serv. Erfodras) trots det lyser lampjäkeln....

Men den andra(Emissioner) och då även motorlampan dyker upp, vad betyder detta ?
När den var inne på service så ringde Bildeve/Hbg och frågade om de skulle släcka felkoden för det var något vanligt att felkoden dök upp med just denna motor !
Jag sa ju givetvis JA och fick betala några hundralappar för detta.
Nu en vecka senare lyser samma lampa, jag kontaktar Bildeve och frågar varför den lyser.
Svaret förbryllar lite, "Jo det är nog något fel på er bil" :shock: vaa skojar ni.....visst är det fel på den men varför säger de då att det är OK att släcka den i första taget :evil:
av Thomas J
Åk till riktig volvo verkstad och läs ut felkoderna. Det kan vara många saker som får lampan att tändas. Lmm,Etm, osv..
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av Dartman
Thomas J skrev:Åk till riktig volvo verkstad och läs ut felkoderna. Det kan vara många saker som får lampan att tändas. Lmm,Etm, osv..
Mvh Thomas
Trodde att Bildeve var en riktig Volvo verkstad :???:
av Thomas J
Det verkar ju inte så. Eftersom dom bara släckte lampan och inte kollade vad det var för fel! Tänds lampan finns något fel eller hur? Vad då vanligt att felkoden finns på en speciell modell :shock: Hoppas det löser sig. Min motorlampa började oxå lysa idag. Oljebyte i automaten.
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Dartman skrev:Köpte bilen med felkoden "Emissioner" och "Serv. Erfodras" Prutade 10.000 :- :D
Har servat bilen så den ena är ju fixad(Serv. Erfodras) trots det lyser lampjäkeln....

Känner en kille med en S60 -01, om jag inte minns helt fel. Han hade typ samma felmeddelande som du fått med ""Emissioner" och "Serv. Erfodras". Lösningen på hans problem var att byta luftmassemätaren/luftmängdmätare (blandar alltid ihop dessa två!), i samband med servise kostade det honom 8.000,-

Som ett tipps bara. Åk gärna till en Volvoverkstad och läs av felkoderna.
av G-sson
Samma här. Fixade en luftmassemätare på volvoskroten för 2000 spänn. Funkar än...
av akhil
Dartman skrev:Köpte bilen med felkoden "Emissioner" och "Serv. Erfodras" Prutade 10.000 :- :D

Men den andra(Emissioner) och då även motorlampan dyker upp, vad betyder detta ?
När den var inne på service så ringde Bildeve/Hbg och frågade om de skulle släcka felkoden för det var något vanligt att felkoden dök upp med just denna motor !
Jag sa ju givetvis JA och fick betala några hundralappar för detta.
Nu en vecka senare lyser samma lampa, jag kontaktar Bildeve och frågar varför den lyser.
Svaret förbryllar lite, "Jo det är nog något fel på er bil" :shock: vaa skojar ni.....visst är det fel på den men varför säger de då att det är OK att släcka den i första taget :evil:

Bilen ska in på Skobes i Katrineholm just för en felsökning pga samma felmeddelande. Efter att ha läst inlägget ökar spänningen avsevärt...

aK.
Användarvisningsbild
av Sparkz

Emissioner, service erfodras" är inte en felkod utan ett meddelande till föraren att motorstyrenheten har satt en felkod. Felkoden i sig kan bara läsas ut på verkstad. Det har inget med underhållsservice att göra, när det är dags att serva bilen står det just "Dags för service" i displayen.

Jag skulle hellre sett att det stod "XXXXX, reparation erfodras" i stället, mindre risk att blanda ihop det med service...
av Frisbo
G-sson skrev:Samma här. Fixade en luftmassemätare på volvoskroten för 2000 spänn. Funkar än...
Jag har precis samma fel..dyrt som f_n! Är det svårt att byta luftmassemätaren själv, om man nu lyckas hitta en på skroten?

/Kenta

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]