NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Filurar lite på hjullagret också om man ska ge sig på det med en kompis med mekkunskaper eller.
Det kanske finns 1000-1500kr att spara. Har för mig att SKF-lagret plus arbetet gick loss på cirka 3000kr på ena sidan sist jag lämnade in hos Volvo. Hjullagret 1500kr och arbete ungefär samma. Gick rätt fort att byta. Hann knappt dricka upp pappmuggekaffet :)
Jag har 21 mm kona. Men biltemas klo fick plats på dom nya som också har 21mm kona. Så vettefan hur biltema mäter. Men, ska byta idag på uppfarten solo. Kanske lite stöd om nödvändigt. Tog hem en skiva cellplast som jag kan ligga på från jobbet ;) Hissa upp med domkraft o ställa på bockar. Blir byte nu vid lunch så jag återkommer ikväll hur bytet gick.
Det är inte så svårt att byta lagret själv.
Du måste ta loss hela "spindeln" från bilen. avlägsna helst ABS-sensor.
Slå ur det gamla lagret från baksidan. (lättare om du värmer lite)
Putsa NOGA där det nya lagret skall in.
lägg lagret i frysen. (kan med fördel göras lite tidigare i arbetsbeskrivningen)
Värm "spindeln" i ugnen i 175 grader i tjugo minuter.
innan du tar ut spindeln förbereder du med tidningar och annat på golvet så du inte sabbar det.
Ta ut spindeln och lägg den på golvet som är förberett enligt ovan.
Snabbt ut med lagret och lägg det på plats i spindeln.
Kyl om möjligt med en blöt handduk på lagerdelen så den inte blir onödigt varm.

gjorde detta med SKF-lager för ca 6-7 år sedan. Lagerna gick ca 11000 mil och skall bytas på samma sätt igen nästa helg.

Lycka till!
Sådär, nu är länkarmarna bytta. Vänster sida enklare än höger. Fick lossa på AC kompressor för att få ut skruven och joksa med Xenonnivåregleringen. Men nu är allt bytt. Tyvärr så var armen på biltemas avdragare 0.5cm för kort. Löste det genom att sätta en större blocknyckel på muttern och trycka med avdragare på den. Fungerade utmärkt.

Däremot så har nog den tidigare hjul inställningen gjorts med slitna länkarmar för nu behövs en ny :)
4334kr för byte av hjullagret på Volvo.
Det känns ju sådär för plånboken.
Men eftersom jag inte har tillgång till någon kompis eller bekant som kan hjälpa mig med att pressa i och ur med verkstadspress så känns det lättare att betala Volvo och sen leva lite snålare nästkommande månad :)
Prova med Meca, de hjälpte mig första gången det skulle bytas lager fram. Anledningen var att splines i drivknuten var limmad och de satt så hårt att det krävdes press för att få loss drivknuten från lagren. Meca tog 1300kr (visserligen några år sedan) per sida och då hade jag med egna inhandlade lager från Mister Auto.

Då kanske du kan komma undan med dryga 2300kr med SKF lager från nån e-handels butik och vara kung i baren en helg istället :-D

Volvo är sjuka i huvudet, 4334kr :mad: :devil:
Vi har Mekonomen här uppe i Umeå också som eftermarknadsverkstad. Men de har ju inget bra rykte. Jag får klura lite till. Klura o fundera är jag bra på. Jag tackar självklart för alla inputs. :)

Jo, jag håller med. Det är helt vansinniga priser.
Mycket kan jag ju köpa begagnat och byta själv eller med kompis men vissa saker som detta är lite mer krångligt.
Nu har det snart gått 1 vecka sedan nya bussningar och hjulsinställning. Och vilken skillnad. Trots att det bara var den bakre bussningen som var kass så blev det stor skillnad på framvagnen. Känns som ny, det tillsammans med att jag uppgraderat sommarhjulen från 15 till 17" så är väghållningen nu kalasbra.
Känns nu i efterhand tråkigt att jag drog ut på bytet så länge som jag gjorde..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]