Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
VolvoB20 skrev:Ni gör det nog lite enkelt för er. Inte bara att lämna in och vips betalar firman allt. (kvitto eller ej).

Hur ska Cute tex kunna bevisa att det "nya" felet beror på motorrenoveringen, det kan ju vara någon annan del i motorn som pajjat som inte alls hade med renoveringen att göra. Han har kanske inte köpt en hel motor med full garanti utan bara fått den renoverad.

Sen är det ju ofarligt att kolla trycket med en mätare, han behöver ju ints ens starta/köra bilen, det räcker ju med att dra runt den på starten något för att se om det blir oljetryck på sekunden.
Vi börjar såhär...
Om du ska ha en liten liten chans att få tillbaka nåt eller nåt fixat ska den som gjort renoveringen utföra jobbet. Du ska inte på nåt sätt dra runt en motor som oljelampan lyser i. MÖJLIGEN kan du skruva bort oljetrycks kontakten för att se om den bryter med lite tryckluft. Detta för att utesluta kontakten i sej.
Vad gäller att köpa nåt utan kvitto helt utan garantier på en volvofirma?
Måste vara en svartaffär av en mekaniker då? Som utförts på fritiden?
CuteS har ju varit ute och kört bilen till oljetryckslampan har tänts flera ggr.

Att dra runt motor 1 sekund på starten gör knappast till eller från, i förhållade till alla körningarna då lampan lyste.
Användarvisningsbild
av greeeken
Varför chansa?
Har du otur så skär den.
Vi har iallfall sagt va vi skulle göra. Vill du chansa så kör på bara.
En bärgare tar bilen till närmsta volvo verksta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greeeken skrev:Varför chansa?
Har du otur så skär den.
Vi har iallfall sagt va vi skulle göra. Vill du chansa så kör på bara.
En bärgare tar bilen till närmsta volvo verksta.
Ingen har väl sagt att han ska chansa. Det är ju en bit att forsla bilen från Varberg till Stockholm om han nu ska få reklamation på jobbet. Biltransport kostar ju många tusen.

Kolla tryket genom att dra runt motorn någon sekund, det kan inte bli värre på den sekunden mot allt som körts innan.

Är det inget tryck, då får han transportera upp bilen till Stockholm.
av igmab
Var det verkligen så att oljetryckslampan tändes?
Var det inte "bara" ett meddelande om lågt oljetryck på displayen?
Om oljetryckslampan lyser när du slår på tändningen, men inte när motorn går, tycker jag att du skall koppla in en mätare.
Ha sedan en kompis som startar bilen, och stänger av på ditt kommando. Kolla på tryckmätaren hela tiden. Så länge det inte går under 0,5bar så lär ingenting skära (om inte kanaler etc. är igensatt). Trycket skall ligga strax över 1 bar på tomgång, med riktigt varm motor (brukar bli 3-4bar på tomgång vid kall motor).

/Martin
av CuteStoffe
Köpte bilen av en gammal kompis i stockholm han är den enda ägaren på bilen och skött den väldigt väl, men för 1,5 år sedan så blev lådan seg så den byttes. sen i år så tog turbon dåligt samt så hade han inbrott i bilen. så han tog kontakt med en kille som jobbar på billia i haga norra samma kille som bytte lådan. så svaret var att turbon var slut samt motorn behövde en renovering, sakt och gjort samt alla rutor på bilen byttes och tonades och bilen blev omlackad med nya 18tums krom fälgar. enda jag vet var att sluträkning var väldigt dyr men den halverades.

köpte bilen inte långt efter han fick tillbaka den. bilen gick som en dröm då. anledningen att han sålde bilen var att han köpt en h2 istället.

har tid hos en kompis nu i vecka här i varberg som jobbar på volvo som ska gå igenom bilen. för märkte att en packbox är dålig mellan motor och låda så det kommer någon droppe lite då och då, så den ska bytas. men man börjar bli väldig fundersam hur bra den motor renoveringen var med tanke på att det tog en halv dag att ta ut stiften. sen att packboxen är paj.
av CuteStoffe
igmab skrev:Var det verkligen så att oljetryckslampan tändes?
Var det inte "bara" ett meddelande om lågt oljetryck på displayen?
Om oljetryckslampan lyser när du slår på tändningen, men inte när motorn går, tycker jag att du skall koppla in en mätare.
Ha sedan en kompis som startar bilen, och stänger av på ditt kommando. Kolla på tryckmätaren hela tiden. Så länge det inte går under 0,5bar så lär ingenting skära (om inte kanaler etc. är igensatt). Trycket skall ligga strax över 1 bar på tomgång, med riktigt varm motor (brukar bli 3-4bar på tomgång vid kall motor).

/Martin
Den tändes samtidigt som lågt oljetryck visades i displayen men det försvan efter jag startade om bilen. sen tändes den igen precis när jag kom hem, lät bilen stå sen startade min sambo bilen och åkte (utan min vetskap) så ringde henne så fick hon komma hem men inget lös då. tycker att vid det laget s borde bilen väl ha skurit om det inte är något oljetryck? för det är inga missljud eller blårök av något slag. men vågar inte precis chansa och åka till stockholm.
Användarvisningsbild
av camaro69
CuteStoffe skrev:Köpte bilen av en gammal kompis i stockholm han är den enda ägaren på bilen och skött den väldigt väl, men för 1,5 år sedan så blev lådan seg så den byttes. sen i år så tog turbon dåligt samt så hade han inbrott i bilen. så han tog kontakt med en kille som jobbar på billia i haga norra samma kille som bytte lådan. så svaret var att turbon var slut samt motorn behövde en renovering, sakt och gjort samt alla rutor på bilen byttes och tonades och bilen blev omlackad med nya 18tums krom fälgar. enda jag vet var att sluträkning var väldigt dyr men den halverades.

köpte bilen inte långt efter han fick tillbaka den. bilen gick som en dröm då. anledningen att han sålde bilen var att han köpt en h2 istället.

har tid hos en kompis nu i vecka här i varberg som jobbar på volvo som ska gå igenom bilen. för märkte att en packbox är dålig mellan motor och låda så det kommer någon droppe lite då och då, så den ska bytas. men man börjar bli väldig fundersam hur bra den motor renoveringen var med tanke på att det tog en halv dag att ta ut stiften. sen att packboxen är paj.
Har du hört uttrycket: Fetblåst :wink:

Tycker din gamla polare ska vara f d polare.

Meken på Haga Norra skulle du nog ta ett allvarligt samtal med.
av CuteStoffe
ringt hela dan utan svar:/
men var på volvo idag och dom sa att bilen skulle redan ha skurit om jag har kört med lampan tänd mer en ett par sec. så dom bad mig köra dit så läste dom av alla felkoder och inget tyde på att något ska vara fel. samt lampan har ej tänds under den färden idag. vanligt fel på den bilen är att givaren brukar balla ur tydligen. så fr hoppas att det är bara det som var felet.

sen att lampan släcktes efter omstart och ingen varningstriangel som lyser tyder helt på att givaren är dålig eller att någon kabel glappar.

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]