Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 20:50
FreddanNo1 skrev:Såg också att batterierna i el-bilar tappar 10% eller liknande i kapacitet för varje år.
Inte ens nära.Just nu ligger det uppmätta tappet exempelvis på Tesla på 10% efter 20.000 mil...
ser ut som att du har surfat. På Internet kan vem som helst skriva vad som helst. Som vi här och nu. En del yngre på mitt jobb inser inte det. De surfar vitt och brett och använder Wikipedia som kunskapskanal när de inte vet. Ofta har de fel också. Jag brukar använda NE, brukar stämma bäst. Har den i pappersform hemma. Finns på webben också, fast begränsad om man inte betalar.

Förmodligen betalar Tesla säkert för positiva träffar högt upp. Tesla är en bil som knappt någon har råd med, så varför använda den som referens? Ingen använder Ferrari som referens hur en bensinbil är? eller?
Dessutom måste man vara noga med laddningen för att hålla ett batteri levande länge. Vem orkar hålla på med det? De flesta kör och laddar när det passar.
Har hört från Nissanägare att bilen tappar mer. Så som de flesta kör något 1000 eller några 1000 mil per år i 10-20 år så länge som bilen lever rör det sig om mkt mer, kanske över 50% Sedan i kyla tappar äldre batteri ännu snabbare jämfört med nytt batteri. Jämför med en ny och en äldre mobiltelefon i kyla. Bilen blir oanvändbar annat än kort sträcka.
Du har inte så bra koll.
Dels är Teslas reklambudget typ 0. Dom gör inte reklam. Dom betalar verkligen inte för länkar. BildBild

Jag har följt en direktsändning på youtube idag och igår. En norrman som kör ner en Model S från 2014 från Norge till Frankrike. Den hade gått runt 12k mil och batteridegraderingen låg på 6%.
Så lägg ner att sprida lögner om 10% på ett år.

Även bilar med mindre och billigare patterier har inte i närheten av så höga siffror.

Det är enkelt att hitta mer data än enstaka bilar.
Den här grafen som du säkert sett förut kommer från Teslaförare själva som rapporterat in. Man ser att det finns vissa enstaka som har högre än normalt och vissa som har lågt. Men snittet ligger riktigt bra och rädslan över degradering är generellt väldigt låg bland elbilsägare. Man har märkt att batterierna håller bättre än vad även tillverkarna trott.
screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg
screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg (28.09 KiB) Visad 691 gånger
Kolla bara på Volvo, dom ökade på räckvidden på sina hybrider bara genom mjukvara då de märkte att man från början haft för hög marginal på batterierna och att dom tog mindre styk än man vågat hoppas.

[/quote]Du har inte så bra koll.
Dels är Teslas reklambudget typ 0. Dom gör inte reklam. Dom betalar verkligen inte för länkar. BildBild

Jag har följt en direktsändning på youtube idag och igår. En norrman som kör ner en Model S från 2014 från Norge till Frankrike. Den hade gått runt 12k mil och batteridegraderingen låg på 6%.
Så lägg ner att sprida lögner om 10% på ett år.
[/quote]

Ja du joel80.
En Norrman som filmat och ett diagram som du också har hittat på internet. Är de riktiga fakta? vet du det? Eller är det så att du bara tror på det?

Men vänligen sprid inte lögner själv!
För det första avser jag inte Tesla, det ser du om du läst vad jag skrev. Glöm Tesla här. Utan jag jämför med bilar som inte kostar 1 milj. Kika på Nisan Leaf 24kW och se vad den tappar i kapacitet efter ett antal år eller någon annan normalprisad el-bil.

För det andra är det fullständig bullshit att Tesla reklambudget är "typ 0" Tror du på allt du läser på Internet? Bara ett exempel: Tesla hade 2018 monter på LA bilshow, China car show och på Paris bilshow. Detta är 100% reklam. Och det kostar inte "typ 0"? Det är svindyrt!
Prova att söka på Google: "electric car performance" välj sedan bilder. Hur kommer det sig att det nästan bara kommer upp bilder på Tesla? Svar: Tesla betalar för det.
Nej.. Dom betalar inte för sökresultat. Att dom kommer högt beror nog mer på hur allmänheten tagit emot Tesla. Alla träffar på Google som betalas för står det "annons" vid. I övrigt kan man inte betala för högre träffbild. För att komma högt gäller det att man har bra genomslag och innehåll och en massa andra parametrar som är mer eller mindre svåra att hitta.
Du har säkert rätt att dom betalat för mässplatser. Dom har däremot aldrig gjort reklam.. T.ex reklamfilm eller liknande.

Att du fått för dig att batterier försämras så snabbt beror kanske på att du läst om problemen Leaf hade med sin 30kWh-modell. Men då har du bara läst de tidigare artiklarna och inte om lösningen.
Man upptäckte att det inte var batteriet som hade åldrats snabbt utan bilens mjukvara (BMW-systemet) som rapporterade batteriets hälsa helt fel.
Innan fixen hade många bilar där en degradation på nära 10% per år. Men det var alltså ett mjukvarufel och inte batterifel.

Nissan släppte uppdatering av mjukvara som fixade det i Juni 2018.
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-ni ... reporting/

Så jo, du sprider (kanske ofrivilligt p.g.a okunskap) saker som inte är sanna.
joel80 skrev: mån 15 apr 2019, 09:25 Nej.. Dom betalar inte för sökresultat. Att dom kommer högt beror nog mer på hur allmänheten tagit emot Tesla. Alla träffar på Google som betalas för står det "annons" vid. I övrigt kan man inte betala för högre träffbild. För att komma högt gäller det att man har bra genomslag och innehåll och en massa andra parametrar som är mer eller mindre svåra att hitta.
Du har säkert rätt att dom betalat för mässplatser. Dom har däremot aldrig gjort reklam.. T.ex reklamfilm eller liknande.
Monter på Storslagna Mässor = Bland den dyraste reklamen man kan tänka sig . Jag har sett på lite hemsidor att Tesla verkar skryta om att de spenderar 0 på reklam. Vilket båg!
joel80 har helt rätt i att de alrig gjort reklamfilm: jag har fel, de har aldrig gjort reklamfilm. Länken nedan finns egentligen inte: Clint Eastwood är med i en av reklamfilmerna Ser det ut som och han kostar ju "typ 0 kr"

Det finns info på internet på hur många ställen som helst att Tesla spenderar 0 USD på reklam. Men på några sekunder hittar jag själv dyr reklam. Så de är inte trovärdigaTesla använder Google Chrome för uppdateringar till bilarna, så de betalar för det. Och hur jag än söker på Google och Google Chrome, Electric cars och sport, performance, best, osv. osv. så dominerar Tesla. Det luktar lång väg som att Tesla köper sökträffar. Men det går att köpa sökträffar genom att betala andra företag som kontrollerar servrar att träffar kommer högt upp på Google. Där jag jobbar betalar vi för det och det fungerar väl. Om man tror på att Tesla verkligen spenderar 0 USD i reklam så är bästa platsen att tro på det i kyrkan.

Att du fått för dig att batterier försämras så snabbt beror kanske på att du läst om problemen Leaf hade med sin 30kWh-modell. Men då har du bara läst de tidigare artiklarna och inte om lösningen.
Man upptäckte att det inte var batteriet som hade åldrats snabbt utan bilens mjukvara (BMW-systemet) som rapporterade batteriets hälsa helt fel.
Innan fixen hade många bilar där en degradation på nära 10% per år. Men det var alltså ett mjukvarufel och inte batterifel.

Nissan släppte uppdatering av mjukvara som fixade det i Juni 2018.
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-ni ... reporting/
Svar: Har du överhuvudtaget läst igenom din länk? Troligvis inte. Jag läste noga igenom och det står att man har 70% kvar efter 6 år, såvida man sköter laddningarna enligt rekommendationerna. Men vem gör det? Även om man har 70% kvar tycker jag att det är kass. De nämner inget om hur mycket det är kvar vintertid. Är det 50% ? En bensinbil är ungefär likadan att köra efter 20 år och har samma räckvidd. Vem vill köpa en el-bil med 70% kvar? Din mormor för att handla på torget på tisdagar?

Så jo, du sprider (kanske ofrivilligt p.g.a okunskap) saker som inte är sanna.
Nej jag är påläst. Men du har fantasi
Vad är det här för nåt? Högre verkshöjd än så här kräver vi definitivt.
Tesla har aldrig gjort reklamfilm. Däremot finns det sjukt många "fan-made" filmer.
Inte är det där Clint Eastwood!? Så ser han normalt inte ur i allafall.
Ingen av dom där tre filmerna är gjorda eller betalda av Tesla.

Du har inte koll som sagt. Det finns heller inga elbilar som tappar 10% per år som du skrev.

Tidigare generationer av bilar med mindre batterier har haft en degradering på upp mot 3% per år de första tre åren. Och då gäller det främst bilar som inte har inbyggd batterikylning som de flesta nu har. (Fick inte Leaf.. Nya bilarna där verkar tappa 2-3% första året. Jag har tappat ca 1% sen december och 1000 mil. De övriga elbilar som säljs idag verkar ha betydligt lägre degradation. (Hyundai, Kia, Tesla, Renault o.s.v.)

Du var inte påläst (eller ljög) när du skrev 10% per år.
Lövet skrev:Vad är det här för nåt? Högre verkshöjd än så här kräver vi definitivt.
Menar du på filmerna han länkade? Eller diskussionen i allmänhet?
joel80 skrev:
Lövet skrev:Vad är det här för nåt? Högre verkshöjd än så här kräver vi definitivt.
Argumentationens verkshöjd. Det här ämnet är för viktigt för att tas oseriöst.
Lövet skrev:
joel80 skrev:
Argumentationens verkshöjd. Det här ämnet är för viktigt för att tas oseriöst.
Mmm... och rubriken på hela tråden är oseriös i sig.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 445
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]