NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
Hej!
Har precis bytt växelspaksknopp på min V50 till sport knoppen. Dock får jag inte helt ner spaken eller upp låsringen (vet inte vilken som är problemet). Blir ett litet glapp kvar mellan ring och knopp men kan man ha det så här ändå? Har tryckt ner knoppen så långt jag kan. Bifogar bilder. Tack på förhand!
IMG_20190414_190741.jpg
IMG_20190414_190741.jpg (52.56 KiB) Visad 1078 gånger
IMG_20190414_190748.jpg
IMG_20190414_190748.jpg (42.32 KiB) Visad 1078 gånger
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
Om inget är trasigt så ska det väl gå att trycka ned den och sedan vrida medsols 1-4 dels vars. Prova att lysa ner i den och se efter

PS: Kan kanske lösa en uppsättning av de nyare "stereoringarna" i vår om du vill?
Användarvisningsbild
av FORSV50
Tack, ska testa. Är det bara låsringen som ska vridas 1/4 varv eller även själva knoppen ska vridas eller ska den bara tryckas rakt ner?

Användarvisningsbild
av Micce1980
Kolla i volvos manualer
som denna :)

https://accessories.volvocars.com/Insta ... V50%202012
Användarvisningsbild
av FORSV50
FORSV50 skrev:
Micce1980 skrev:Kolla i volvos manualer

Jo den manualen har jag och har följt den. Annars får jag väl testa att trycka med all kraft jag har nedåt och se om knoppen går ner sista biten

Nya stereoringar har jag redan köpt av dig Bild har dock inte fått tummarna loss att montera dem men det kommer bli snyggt tillsammans med knoppen

Användarvisningsbild
av FORSV50
FORSV50 skrev:
FORSV50 skrev:
Micce1980 skrev:Kolla i volvos manualer

Jo den manualen har jag och har följt den. Annars får jag väl testa att trycka med all kraft jag har nedåt och se om knoppen går ner sista biten

Nya stereoringar har jag redan köpt av dig Bild har dock inte fått tummarna loss att montera dem men det kommer bli snyggt tillsammans med knoppen

Har nu varit ute igen och lagt all min tyngd på knoppen (och jag är ingen liten kille) och tryckt neråt allt jag kan..men den rubbar sig inte. Dock funkar spaken som den ska så jag undrar om man kan låta det vara så här med ett litet glapp utan att det skadar något etc?

av UnleashFusion
Skall nog inte vara ett problem, då du säger att den funkar som det ska. det påverkar inte heller hur du håller knoppen heller :)
Användarvisningsbild
av FORSV50
UnleashFusion skrev:Skall nog inte vara ett problem, då du säger att den funkar som det ska. det påverkar inte heller hur du håller knoppen heller :)
Tack Bild kanske skulle varit smart att lagt lite fett innan man tryckte i knoppen. Lätt att vara efterklok Bild och kunde inte dra upp knoppen när jag tänkte göra om processen, så den sitter som berget

Användarvisningsbild
av FORSV50
Kan passformen på växelspaksknoppen påverkas av när knoppen är tillverkad? Min bil är från 06 och knoppen köpte jag ny från Bilia i slutet på 2018 och hade info om att den skulle passa C30, V50, S40 och C70 och fick info att den skulle passa när jag skrev in mitt reg nr.
Nu får den sitta där den sitter iaf =) och har testat att köra 5 mil och allt funkar som det ska. Sen är det ju lite störigt men är iofs bara jag som kollar på växelspaken haha

Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]