Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
#130492
Det är en 850 men mesta dels av grejerna som sitter på bilen är från C70 och V70.
Användarvisningsbild
av ketto
#130512
grammse skrev:Vad är det för bil du har?????

(Ketto! jag bara skämta lite med dig :wink: )
Ja vet! :lol:
Användarvisningsbild
av pudaskung
#130758
Red Dragon skrev:Det är pulserande matning till larmet. Är det någon som vet vart larmrelät sitter ? vad är det för färg på relät ? ska det stå något specielt på relät ? äre stort eller litet ?
Larmreläet på 850 sitter under knäpanelen på förarsidan i reläcentralen. Märkt 210/211, alltså ett dubbelrelä som är svart om det är VGA1 eller VGA II, annars rött ifall det är baslarm
av Red Dragon
#130825
alright tack så mycket :) fick ett ännu sjukare fel förut när jag meka med larmet. Jag lossade + och - kontakterna på batteriet för att nolla allt. och efteråt så gick det inte starta bilen. Vart livrädd och trodde att bränslepumpen hade gått , lät exakt som det. Men efter 2 timmar felsökande så visade det sig att det var jordningen som hade släppt när jag lossa + och - på batteriet. puuh säger jag bara. Så det får bli en sväng till volvo på Måndag, jag kan inte få ordning på larmet. vet ej vad som är fel, har testat ALLT :(
av Tusse
#130926
Det är mkt vanligt att jordkablarna oxiderar p.g.a fukt. Byt ut till nya utan kabelröta. Vad det sedan gäller ditt larm, så har jag hört att Volvos stora S70 larm, saknar separata reläer? enl uppgift så skall dessa istället finnas inbyggda i själva larmcentralen som en gemensam enhet?

Finns det någon med just S70 som kan bekräfta att det verkligen existerar separata reläer till S70 larmet. Om det nu istället skulle visa sig vara fel på larmcentralen, kan man då byta ut den mot en annan från Typ: skroten? Eller måste då programvaran ändras p.g.a den nya larmenheten?

Jag har ungefär samma problem som Red Dragon, larmet ljuder ej alls, det är endast blinkersen som varnar. Har mätt kablaget fram till larmtutan, finns ingen strömming alls där när larmet går??
Någon kunnig talade om ett ev, kabelbrott? (Verkar dock långsökt) larmet har ju funkat perfekt innan det lade av? och jag har ej böjt eller mixtrat med kablaget? Kan det ev,vara så att det trasiga signalhornet orsakat någon form av kortis? Finns det kanske någon separat säkring till larmet? i säkringsboxen eller i själva larmenheten? Vart sitter själva larmenheten monterad? (Till S70)

Edit: Har hittat en trasig säkring i bilens säkringsbox, det står att den är till "KEY REMINDER"?? Är det någon funktion till servicelamporna i instrumentet?
En annan fråga: Hur ställer sig försäkringsbolaget till ett TYST larm vid ett ev, inbrott? Larmet fungerar ju så tillvida att det är omöjligt att komma in i bilen, utan att först panga en ruta, men det ljuder ej? bara blinkar.
av Kena
#131099
Skulle gissa att det är ett separat relä till larmtutan eftersom den annars skulle tuta när du blinkar med blinkersen. Så mitt oproffesionella råd är att kolla relä eller 12v till reläet. Enklast att söka fel i el med är att ha ett universal instrument, det sparar många gråa hår.
av Tusse
#131111
Har använt mig av en multimeter samt även kontrollampa 12v, det finns ingen kräm ut till signalen när larmet löser ut? Endast blinkersen varnar.
Får nog gräva mig in under ratten för att leta upp div misstänkta reläer.
Synd att det ej går att följa signalens kabel hela vägen in i kupe'n, den förgrenar sig vid flertalet ställen.

Felet med larmsignalen kan även bero på en oxiderad jordanslutning under ratten vid reläboxarna. Får skrapa rent & testa igen;-)

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]