NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo jag undrar helt enkelt vad som är bäst för bilen (miljö och ekonomi vet jag vilket alternativ som är bäst ) av att köra korta sträckor varje vardag (1,5 km till barnens förskola och sen ytterligare 1,5 km till jobb) eller att låta bilen stå på vardagar och kanske enbart köra den kortare sträckor på helgen?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Kör så lite du kan.
Det är inga problem att cykla inte ens när det regnar. När ja växte upp cyklade vi till allt. Bodde rätt centralt och hade hyggligt nära till allt. Minns att farsan pratade med skolan att jag fick cykla trots att jag egentligen var för ung enligt skolan.
När ja o sambon köpte hus för sju år sedan hade vi tre bilar. Jag fick nära till jobbet och började cykla. Men när två bilar stod hela veckorna tänkte vi till. I fyra el fem år har vi bara haft en bil. Jag cyklar till jobb och affärer. Klart att jag har bilen hemma ibland men det är inte säkert att jag använder den för det. Brukar iofs passa på att tvätta den och tanka.
Mitt tips är helt klart att låt bilen stå i veckorna. Sen är det skönt att ta bilen så ni kan storhandla mm.
Naturligtvis kan du enbart köra det som verkligen är nödvändigt, men glöm inte att underhållsladda batteriet emellanåt. Det är ju enkelt nu för tiden med "självgående" batteriladdare som kan sitta anslutna hur länge som helst.
Tack för alla svar! Får en att tänka lite.
Jag söker nytt jobb och det ena ligger 2 mil bort och det andra enbart kilometern bort. Enda anledningen till att ta bilen till jobbet som ligger hemmavid är ju att det är smidigt och tidseffektivt när man ska lämna barnen på förskola.

Sen är man ju lite konstig när man funderar på att ta jobbet som ligger längre bort bara för att man får köra och få mer användning av bilen...

Tankar finns även på att sälja bilen och kanske köpa en mindre längre fram (billigare skatt, billigare att köra) eftersom barnen nu är lite större och vi har inte samma behov av att packa in vagn mm i bilen. MEN där kommer ett stort aber för mig. Svårt att sälja en bil som man lagt ner mycket tid, pengar och kärlek på och bara få en bråkdel tillbaka när man säljer..

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Glöm inte att du kör mycket korta sträckor bör du minska på intervallet för oljebyte. Jag skulle säga max 1000 mil, för det sliter på oljan att aldrig bli varm.

Vi resonerade som er när sonen blivit större att vi inte behövde en så stor bil som en V70, men visst saknar man utrymmet ibland. Blir lite mer planerande om man ska handla nån möbel med takräcke och så. Vi åker båda kommunalt till jobbet, ca 30 min dörr till dörr och använder bara bilen till att storhandla och skjutsa till fotbollsmatcher. Sonen går vi med till skolan ca 1 km enkel väg men det blir väl något år till sedan kan han gå själv. Bra med lite vardagsmotion
Att köra eller cykla 1.5 km tar väl samma tid i princip? ;-) Lite beroende på hur vägnätet ser ut men det kan inte skilja speciellt mycket även på de 3km räknat dörr till dörr. Nja, jag gillar med att köra men du lär ju tillbringa en del tid på jobbet så ta det som du vill ha nu när möjlighet ges och de där få hundralapparna i bränslekostnad och skatt sparar man lätt igen på att ha med några fler lunchlådor eller några färre hämtpizzor så kör det du önskar med :party: :party:
Jag kör som TS dagligen och har så gjort i 20år, 1km till skola/dagis, 9km släppa av frugan, 9km tillbaka till mitt jobb, lunch 3km hem, tillbaka 3km, efter jobb, 3km hem, 1km hämta dagis, 9km hämta fru, kvällsaktiviteter 2gg veckan skjutsa och hämta osv osv ca 5mil om dagen och en 10-12 stopp ibland. Bra för ekonomin, knappast, XC60in snittar 1,1 på 5500mil
Derank skrev: lör 13 apr 2019, 12:36 Jag kör som TS dagligen och har så gjort i 20år, 1km till skola/dagis, 9km släppa av frugan, 9km tillbaka till mitt jobb, lunch 3km hem, tillbaka 3km, efter jobb, 3km hem, 1km hämta dagis, 9km hämta fru, kvällsaktiviteter 2gg veckan skjutsa och hämta osv osv ca 5mil om dagen och en 10-12 stopp ibland. Bra för ekonomin, knappast, XC60in snittar 1,1 på 5500mil
Men då får du ändå ihop en rätt hygglig total sträcka så att lite kondens hinner koka ur.

Att ungar som blir skjutsade överallt uppvisar lägre mental ålder än barn som går och cyklar faller i en annan del av ekvationen. Sen finns kanske inte förutsättningar överallt t ex om den där enda kilometern är 90-väg utan parallell lokalväg.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]